728 x 90

سیمای آزادی از آغاز تا «همیاری»

از آغاز تا همیاری...
از آغاز تا همیاری...

«سیمای آزادی» تنها تلویزیون ماهواره‌یی به‌معنای واقعی «ملی» در ایران است که فقط با کمکهای «ملت ایران» اداره می‌شود و اصلی‌ترین خبررسان و بلندگو و سخنگوی مردم ایران است. با وجود این‌که عمر طولانی ندارد و در دامان مقاومت متولد شده ولی جایگاه مهمی در مقاومت مردم ایران پیدا کرده است.

نه در روزگار خیلی دور، در همین دهه۷۰شمسی خودمان شکل‌گیری یک تلویزیون ماهواره‌یی که بتواند در هفت‌روز هفته و ۲۴ساعته، ایران، کشورهای خاورمیانه، اروپا و آمریکای شمالی را زیر پوشش قرار دهد، جزو آرزوها و رویاهای دست‌نیافتنی بود. در آن زمان در تصور نمی‌گنجید که یک نیروی در حال جنگ با دیکتاتوری، در کنار اداره جنبش مسلحانه و پیچیدگی‌های دم‌افزون یک نبرد تمام‌عیار با استبداد، بتواند به‌راه‌اندازی یک تلویزیون ماهواره‌یی اقدام نماید.

 

از رادیوی موج کوتاه تا ماهواره!

در تاریخچه مبارزه با سلطنت پهلوی حتی اندیشیدن به یک رادیوی همیشگی آرزو و خیال می‌نمود. در دهه۵۰ رساندن صدای اپوزیسیون به گوش مردم فقط محدود به یک فرستنده رادیویی موج کوتاه بود که شبانه یک برنامه ۱۵دقیقه‌یی را پخش می‌کرد. مهمترین رادیو در این زمینه، رادیو میهن‌پرستان بود.

بعد از انقلاب ضدسلطنتی و شیوع وبای خمینی، مقاومت ایران که با آغاز نبرد مسلحانه سراسری از ضرورت اطلاع‌رسانی به جامعه اختناق‌زده یک آن غافل نبود برای پاسخ به این ضرورت به راه‌اندازی یک رادیو اندیشید. در ادامه این چاره‌جویی سرانجام در سوم مرداد ۱۳۶۰ غرش رادیو صدای مجاهد در آسمان شب‌اندود ایران طنین انداخت. این نوستالوژی شیرین هرگز از یاد کسانی که آن را تجربه کرده‌اند، نخواهد رفت. آن لحظه طلایی که در میان پارازیت، صدای قدرتمند گوینده رادیو صدای مجاهد در گوش‌ها پیچید: «این صدای مجاهدین خلق ایران است. صدای مجاهد، صدای خروش خلق، صدای انقلاب نوین مردم ایران»!

با این‌حال دستیابی به تلویزیون ماهواره‌یی کیفیتی دیگر بود و کسی در ضرورت و کارآیی آن تردید نداشت اما برای تحقق آن باید مقاومت ایران تضادهای عدیده‌ای را حل می‌کرد؛ تضادهایی که حل آنها در آن برهه توانمندی و امکاناتی در حد یک دولت یا جریان وابسته به دولت می‌طلبید. پس مقاومت ایران باید انتخاب می‌کرد که آیا باید دست روی دست بگذارد و با برجسته کردن تضادها و نادارایی‌ها توجیهی - ولو قابل‌قبول - پیدا کند و یا نه، برخیزد و برای انجام سخت‌ترین‌ها کمر همت بربندد؟

در آن فضا مقاومت ایران، طبق معمول راه‌حل دوم را برگزید و یک ناممکن را ممکن ساخت و به‌این ترتیب سیمای آزادی متولد شد. برداشتن این گام بلند در اختناق دامن‌گستر آخوندی، یکی از بن‌بست‌شکنی‌ها بود و آثار احیاگر فراوانی به‌دنبال داشت. اکنون تلویزیون ملی ایران از چندین ماهواره پخش می‌شود. به‌صورت زنده از وب‌سایت، تلفن همراه و حتی تلگرام سیمای آزادی قابل دریافت است. از شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توان برنامه‌های مختلف آن را دانلود کرد. رسیدن سیمای آزادی به کیفیت و توانمندی کنونی و تداوم آن در شرایط گوناگون و دشوار نبرد برای آزادی، بی‌تردید بدون حمایت و همیاری خلق قهرمان ایران امکان‌پذیر نبوده است.

 

همیاری با قیام

 اما کیفیت این بار همیاری در سیمای آزادی پیوند آن با قیام دموکراتیک مردم ایران در ورود به ماه پنجم خود است. چون سیمای آزادی صدا و سیمای مردم و جامعه جوشان ایران است. فریاد محرومان را منعکس و عملیات کانون‌های شورشی را منتشر می‌کند و خودش همراه و همزاد قیام است. همبستگی با قیام همان است که به درستی بسیاری از همیاران از جمله امینه از انگلستان بر آن تأکید کرد: «همیاری امسال با سالهای قبل خیلی فرق می‌کند چون این همیاری یک همیاری قیام است». بله، این پیوند یک ارتباط ارگانیک و زنده در برابر انواع دسیسه‌ها و توطئه سکوت برای خاموش کردن صدای قیام و شورش در ایران است. با همیاری و سیمای آزادی هموطنان خارج کشور در حوادث جامعه و سرنوشت مردم تاثیرگذار شده‌اند. از خون قیام‌آفرینان انگیزه می‌گیرند و انگیزه می‌دهند. اخبار قیام را می‌شنوند و خودشان قیام می‌کنند. به‌محض شنیدن یک اعدام در ایران، خونشان به جوش آمده و زندگی خود را رها می‌کنند و اعتراض می‌کنند. با هر خون، انسان دیگری می‌شوند. آنها می‌بینند هموطنان داخل کشور در چند جبهه مشغول نبرد هستند. اعتراض می‌کنند، شعار می‌دهند، تظاهرات می‌روند، شعار می‌نویسند، خون می‌دهند و مجروح و شهید می‌شوند. آنها نیز تجمع می‌کنند، فریاد می‌زنند، کمک‌مالی می‌کنند و بعضاً همه اندوخته خود را هدیه می‌کنند. روی این تأثیر و تاثر قانونمند به زیبایی ابوالفتح از نروژ انگشت گذاشت:

«می خواستم ۲۵هزار تا عنوان کنم ولی آن طنین سر خم قدغن که هنوز موی بدن من را می‌لرزاند. اصلاً رعشه می‌اندازد رو تنم گفتم که اضافه کاری می‌کنم اگر شده یک‌شنبه‌ها که تعطیل است کار می‌کنم و این مبلغ را حداقل دوبرابر می‌کنم که بشود ۵۰هزار کرون».

این است تأثیر یک فریاد شب‌شکن در وطن در میلیونها هموطن در غربت، همیاری ایرانیان داخل و خارج کشور برای آزادی و رهایی، همیاری «ملت» ایران با تلویزیون «ملی» ایران، همیاری مردم ایران با قیام دموکراتیک جاری در خیابانهای ایران!

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e5f0ff8e-ea09-46bc-a9f2-d14a41895312"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات