728 x 90

سیاست انقباض و تجربه شکست‌خورده سرکوب زنان

حجاب اجباری
حجاب اجباری

خامنه‌ای روز ۲۸اردیبهشت۹۹ در دیداری مجازی با عناصر حکومتی در دانشگاه نگرانی‌اش را نسبت به عدم رعایت حجاب اجباری از طرف دانشجویان ابراز کرد و در این رابطه گفت: «بنده در این زمینه دغدغه دارم و خواهش می‌کنم که مسئولان و رؤسای دانشگاهها و وزارتخانه‌های مربوط و به‌ویژه خود دانشجویان و دخترخانم‌ها به مسأله حجاب و فاصله‌گذاری بین زن و مرد که مورد تأکید اسلام است اهمیت بدهند و موازین شرعی را در دانشگاهها رعایت کنند».(سایت خامنه‌ای۲۸ اردیبهشت۹۹)

پس از این ابراز نگرانی، سرکردکان نیروی انتظامی هم به بهانه‌های مختلف به صحنه آمده و برای مردم خط و نشان کشیدند.

پاسدار حسین رحیمی سرکرده انتظامی تهران گفت: «تعداد زیادی از مأموران پلیس در قالب گشتهای انتظامی، پلیس راهنمایی و رانندگی، گشت پلیس امنیت اخلاقی و گشت کلانتری مشغول مأموریت در سطح شهر بوده و شهروندانی را که فاقد حجاب اسلامی باشند شناسایی می‌کنند».(سایت اعتماد آنلاین ۲۳خرداد ۹۹)

پاسدار علی ذوالقدر رئیس پلیس امنیت تهران نیز نسبت به زنانی که در خودرو رعایت حجاب اجباری آخوندی را نکنند گفت‌: «چه کسانی که مرتکب جرم کشف حجاب شده و چه کسانی که نسبت به این موضوع اعتراض دارند، باید در ۱۰روز فرصتی که برای مراجعه‌شان به مرکز پلیس امنیت مقرر شده، حتماً حضور یابند، چرا که سیستم طوری طراحی شده که اگر فرد به پلیس مراجعه نکند و تعهد یا اعتراض نکند، خودرویش در سیستم توقیف می‌شود».(خبرگزاری فارس ۲۱خرداد ۹۹)

پیش از این معاونت پلیس فتا هم اعلام کرد با کسانی که عکس بی‌حجاب در فضای مجازی منتشر می‌کنند مانند مجرم برخورد می‌کند و «هیچ تفاوتی میان جرایم در فضای مجازی و واقعیت وجود ندارد و هر امری که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود قطعاً با آن برخورد خواهد شد و پلیس در این رابطه با جدیت عمل می‌کند. در رابطه با کشف حجاب در فضای مجازی نیز باید گفت به‌علت این‌که زیرمجموعه ناهنجاریها قرار می‌گیرد، نیز تخلف محسوب می‌شود»(سایت همشهری آنلاین ۳۰اردیبهشت ۹۹).

تجربه چهل سال گذشته نشان می‌دهد که هر زمان رژیم در برابر مقاومت یکپارچه مردم معترض قرار گرفته چاره‌ای جز این ندارد که فشار بر مردم به‌ویژه زنان را بیشتر کند و در مقابل آنها خاکریزهایی بزند که بیش از این پیشروی نکنند.

موضوع مهم دیگر این‌که انتشار این خبرها و افزایش گشتهای سرکوب زنان، بیانگر این واقعیت است که گشتهای قبلی و۲۶نهاد سرکوب زنان و تحمیل حجاب بر آنها نه تنها موفق نبوده بلکه با شکست مواجه شده است.

آن‌چنانکه سال گذشته سرکرده سپاه گیلان اعتراف کرد: «مسأله حجاب و عفاف یک مسأله عادی نیست، بلکه یک مسأله سیاسی و امنیتی برای کشور است».(خبرگزاری تسنیم ۱۵خرداد ۹۸)

هدف از اقدامات سرکوبگرانهٔ رژیم به بهانه حجاب، بستن شکافها در مقابل تهدیدهایی است که از ناحیه قیام‌ها و اعتراضات مردمی در برابر خود می‌بیند. این به‌معنای وجود یک فضای انفجاری در جامعه است که هر لحظه و با هر جرقه ممکن است مشتعل گردد.

اما بی‌اعتنایی مردم به خواسته‌های پاسداران نشان می‌دهد دیگر حنای سرکوب زنان و تحمیل حجاب آخوندی بر آنها رنگی ندارد و به حربه زنگ‌زده‌ای تبدیل شده است.

یکی از موارد اظهار عجز مربوط می‌شود به یکی از زنان حکومتی در دانشگاه امیرکبیر که نسبت به «رها شدگی»! دانشجویان در امر حجاب و به خطر افتادن امنیت نظام در این رابطه اظهار نارضایتی کرده که چرا «برنامه خاصی در بحث حجاب و مباحث فرهنگی» از طرف متولیان دانشگاه وجود ندارد و «برخی گروهها علیه حجاب در دانشگاه تبلیغ می‌کنند ولی کار خاصی برای مقابله با این گروهها انجام نمی‌شود» و «این رفتارها علیه حجاب گاهی در قالب برخی نشریات دانشجویی دیده می‌شود و گاهی هم به‌صورت نمادین مانور و حرکاتی در صحن دانشگاه در مخالفت با قوانینی که در رابطه با حجاب وجود دارد انجام می‌شود ولی در هر دو صورت می‌بینیم برخورد جدی با این اقدامات صورت نمی‌گیرد، حتی زمانی که می‌بینیم این حرکات تحت عناوین برخی تشکلها که پسوند اسلامی هم دارند انجام می‌شود».(خبرگزاری فارس ۲۴خرداد۹۹)

سایت اعتماد آنلاین ۲۳خرداد ۹۹ از شکست طرح ناظر یعنی طرحی که هدفش سرکوب زنان در خودروها به بهانه عدم رعایت حجاب است خبر داد.

مصطفی تاج‌زاده از عناصر وابسته به باند مغلوب رژیم هم در زمینه نفرت مردم از اجبار حکومتی در زمینه حجاب اذعان کرد: «اگر از همین مردم خسته [بخوانید خسته از حاکمیت آخوندی] و جامعه ناراضی بپرسید نظرشان در مورد حجاب چیست؟ اکثریت مردم می‌گویند که نباید فشار آورد و باید بگذارند که هر کسی بنا بر اعتقادش عمل کند مانند تمام کشورهای دیگر».(روزنامه همشهری ۲۰خرداد ۹۹)

واقعیت این است که هیچ‌یک از باندها و مهره‌های حکومتی برای نظرات و اعتقادات مردم پشیزی ارزش قایل نیستند و آنجایی هم که توصیه می‌کنند به‌نظرات مردم عمل بشود در هراس از انفجار اجتماعی و خیزش مردمی‌است.

واقعیت این است که تمهیدات سرکوبگرانه از جمله سرکوب زنان تحت عنوان آخوند‌ساخته بدحجابی نمی‌تواند نظام را از بن‌بست بیرون بیاورد و به عکس برایش هزینهٔ زیادی به‌دنبال خواهد داشت.

درست است که شرایط فعلی به‌خصوص بحران کرونا و روانه کردم مردم به قربانگاه آن خامنه‌ای را مجبور کرده که سیاست سرکوب و انقباض را پیش بگیرد و راه‌انداختن مجدد سرکوب زنان نیز بر همین سیاست سوار است، اما آنچه او نمی‌خواهد در نظر بگیرد این است که برخلاف تصور خامنه‌ای این سرکوب نمی‌تواند عامل بقای نظام ولایت شود. ترس و وحشت خامنه‌ای از مردم به‌جان آمده و زنان ایران‌زمین و جوانان و کانون‌های شورشی مبین همین حقیقت است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1f4a10ae-27d4-450b-aeae-7b77338de577"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات