728 x 90

سیاست «امتیاز بیشتر گرفتن» کاملاً شکست‌خورده - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی سه‌شنبه ۲۷آبان، بحرانهای اقتصادی – اجتماعی بیشترین حجم مطالب را اشغال کرده‌اند. در کنار آنها موضوع برجام و مذاکره با تشدید تحریم‌ها و خفگی اقتصادی در بسیاری از تیترها به هم گره خورده‌اند. کرونا هم طبق معمول در کنار خبرهای حکومتی که سعی بر کوچک‌نمایی فاجعه دارد، برخی اعترافات در دعوای باند گوشه‌هایی از ابعاد فاجعه را برملا کرده است. همدلی در مطلبی با طرح این سؤال که دلیل فوت بیماران کرونایی با وجود تزریق دو دوز واکسن چیست؟ اشاره کرده که واکسن‌هایی چینی که به رژیم داده شده‌ ایمنی‌زایی بیش از ۵درصد ندارند. و همین علت فوت اغلب بیمارانی بوده که دو دوز واکسن تزریق کرده‌اند. این مقاله تأکید کرده این پدیده فقط در واکسنهای چینی که به رژیم فروخته شده مشاهده شده در حالی که واکسنهای چینی که در سایر کشورها مصرف شده و میشه کارکرد مطلوبشون را دارند. بعد از کرونا بحرانهای منطقه‌یی رژیم از آذربایجان تا افغانستان و کشورهای حوزهٔ خلیج‌فارس و تا عراق موضوع مشترک روزنامه هاست. در مورد عراق هم روزنامه‌های باند مغلوب نوشته‌اند کم کم جایی برای نظام ندارد.

سیلی که در راه است و همه را می‌برد

بر عکس ادعاهای رئیسی جلاد و سایر مهره‌های دولتش، بنا به نوشتهٔ روزنامه‌های هر دو باند، اوضاع اقتصادی در وضعیت انفجاری و شرایط فوق‌العاده خطیر قرار دارد.

فرهیختگان وابسته به ولایتی مشاور سیاسی خامنه‌ای و متحد رئیسی جلاد شرایط موجود را برای نظام «تهدید امنیتی» توصیف کرده و با اشاره به تورم بالا و فشار معیشتی روی مردم هشدار داده در صورت ادامه این وضع «علاوه‌بر افزایش شکاف طبقاتی، تبعات شدید امنیتی و اجتماعی را نیز به‌دنبال خواهد داشت».

روزنامه همدلی از باند مغلوب هشدارهای نیلی مشاور اقتصادی اسبق آخوند روحانی را انعکاس داده که او هم تهدید قیام و سرنگونی نظام را در اثر وخامت اوضاع اقتصادی و خشم مردم خطری قریب‌الوقوع دانسته و گفته است: «باید راهی پیدا کرد که مانع از وقوع سیل شد. سیلی که می‌تواند همه ما را از بین ببرد. من هیچ زمانی را به اندازه امروز خطرناک نمی‌بینم. بنابراین ما از نظر تورمی در یک شرایط خاص هستیم و خدای ناکرده اگر این روند در مسیری بیفتد که انتظارات تورمی و واقعیت‌های اقتصاد هر دو به تشدید تورم منجر شوند، در مسیر بسیار خطرناکی قرار گیریم که من عمداً نمی‌خواهم به ادبیات رایج آن اشاره کنم».

«نگاهی به پدیده بحران‌سازی و اثرات آن بر اقتصاد ایران» عنوان مطلبی است در جهان صنعت که از گسترش انحصارات شروع کرده که وضعیت اقتصادی را ضعیف کرده و زمینه را برای بروز تهدیدهای خارجی علیه نظام فراهم کرده. این روزنامه در ادامه نوشته: «قسمت مهم ماجرا این است که هر چه مخاطرات بیشتر شوند، درمان آنها نیز سخت‌تر خواهد بود. هر چه انتظارات منفی در اقتصاد ریشه‌دارتر و عمیق‌تر شود، دیگر به‌راحتی قابل تغییر نیست. این انتظارات و نااطمینانی‌ها در اقتصاد درجه‌ای از فساد و رانت‌خواری را به همراه خواهد آورد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، ما در بالاترین سطح از بی‌ثباتی اقتصاد کلان هستیم... شکاف ایجاد شده بین حاکمیت و مردم راه را برای یک حرکت و اتحاد ملی بسته است».

سیاست «امیتاز بیشتر گرفتن» کاملاً شکست‌خورده

روزنامه‌های حکومتی در یک‌کلام به وضعیت انقباضی نظام و شکست سیاست هاش اعتراف کرده‌اند. البته هر باند به زبان خودش. در روزنامه‌های باند خامنه‌ای برای امتیاز بیشتر گرفتن تهدید به تشدید فعالیت‌های هسته‌یی را علنی مطرح کرده‌اند. جوان وابسته به سپاه پاسداران نوشته است: «این‌که در کنار فقدان گزینه‌های مهم تحریم جدید، آمریکا به گزینه نظامی علیه مراکز هسته‌یی فکر نمی‌کند، چرا که (نظام) را به گام‌های فعال‌تر هسته‌یی ترغیب می‌کند».

سیاست روز وابسته به باندهای چماقدار نزدیک به خامنه‌ای نوشته است: «کورتر شدن گره مذاکرات هیچ نتیجه‌یی به همراه ندارد در حالی که جمهوری اسلامی به توسعه توان هسته‌یی نیز ادامه می‌دهد».

در نقطه مقابل اینها ستاره صبح از باند مغلوب وجه دیگر تهدید وضعیت انقباضی نظام را گوشزد کرده و تلویحا بر ضرورت تسلیم سریع تحت عنوان «کاهش انتظارات» تأکید کرده ا و نوشته: « (نظام) تلاش می‌کند کشورهای غربی را در یک حالت برزخی نگه دارد. هدف این است که ایران امتیازهای بیشتری از آمریکا بگیرد. به‌ این‌ وجود این سیاست کامل شکست‌خورده است. ما تنها زمانی می‌توانیم در مذاکرات به نتیجه برسیم که با یک دیپلماسی انعطاف‌پذیر وارد مذاکرات شویم و انتظارات خود را از طرف مقابل کاهش بدهیم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fb1bd228-3d4a-4920-b038-0fb432ea0df7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات