728 x 90

می سکاف هنرمند آزاده سوری در تبعید جان باخت

می اسکاف هنرمند مبارز سوری
می اسکاف هنرمند مبارز سوری

می سکاف هنرمند مخالف رژیم اسد که در بیست و سوم ژوئن  در پاریس درگذشت بعد از حدود یک هفته تاخیر در حومه پاریس به خاک سپرده شد . پزشکی قانونی تلاش کرد در این مدت در مورد  دلایل درگذشت این هنرمند مردمی تحقیق کند .

مراسم خاکسپاری با خداحافظی حزن انگیزی همراه  بود که دوستان و طرفداران سوری و خارجی می سکاف در یکی از گورستانهای شهر دوردون در حومه پاریس برگزار کردند .

 در این مراسم شخصیتهای رسمی فرانسوی ، خانواده  و تعدادی از دوستان و طرفداران سوری او شرکت داشتند.

شهردار دوردون در مورد دیدارهایی صحبت کرد که با می اسکاف داشت . او در مورد شجاعت این هنرمند سوری و دفاعی که از انقلاب سوریه می کرد سخنرانی کرد.

پسر او با واژه هایی حزن آلود از میهن پرستی و انسان دوستی مادرش سخن گفت.

 

پرچم سوریه به اهتزار درآمد

 در این مراسم پرچم های سوریه برافراشته شدند و شرکت کنندگان شعار پیروزی انقلاب سوریه را  سر دادند.

انقلاب سوریه باعث شده بود که می اسکاف از آن تاثیر بپذیرد و در صحنه های هنری در داخل و خارج سوریه دفاع از  آن را به نمایش بگذارد.

یکی از شرکت کنندگان در این مراسم گفت : از دست دادن او برای همه ما و تمامی آزادگان بسیار سنگین است.

  او افزود : دوستان او از کشورهای عرب و اروپایی به اینجا آمده اند تا بگویند که مرگ او غافلگیر کننده و از دست دادن او در این زمان خسارتی بزرگ است .

دسته های گل مقبره می اسکاف را تزیین کرد . برای یاد آوری و گرامیداشت از هزاران زندانی و کسانی که در زندانهای اسد ناپدید شده اند حدود هزار شاخه گل بر روی سنگ قبر او گذاشته شد.

 یک خانم شرکت کننده گفت : او دختر انقلاب سوریه است . همه آمده اند که دوباره او را ببینند و برای آخرین بار با او وداع کنند . او در قلب های ماست . او انقلاب سوریه است.

شرکت سوریها و فرانسوی ها که از شهرهای فرانسه و بعضی کشورهای همجوار آمده بودند برای تکرار آخرین کلماتی بود که او به زبان آورده بود.

 او در آخرین روزهای حیاتش گفته بود : این انقلاب انقلاب من است . من از سوریه و آزادی دفاع خواهم کرد. امیدم را از دست نمی دهم ... امید را از دست نخواهم داد .... سوریه بزرگ است  و به اسد تعلق ندارد.

 

نگاهی به زندگی می سکاف هنرمند مبارز سوری   می سکاف سال ۲۰۱۷در حومه پاریس.jpg

می سکاف سال ۲۰۱۷در حومه پاریس.jpg

 می سکاف، بازیگر سوری و دانش آموخته ادبیات فرانسه و حامی انقلاب سوریه ، از اولین هنرمندانی بود که درمقابل اسد ایستاد، زندانی و شکنجه شد و بعدها به پاریس گریخت. او معتقد بود داعش را اسد راه اندازی کرده تا بتواند انقلاب سوریه را سرکوب کند.

می سکاف در ۱۳ آوریل ۱۹۶۹ در محله ای مسلمان نشین در دمشق در یک خانواده مسیحی بدنیا آمد.

 در دانشگاه دمشق دررشته ادبیات فرانسه تحصیل کرد و در بسیاری از نقش های تلویزیونی ، سینمایی و تئاتر بازی کرد . او بعنوان هنرمندی شناخته می شد که از سال ۲۰۱۱   انقلاب سوریه  را حمایت می کند و با رژیم اسد مخالف است .

اپوزیسیون سوریه به او القابی مانند «هنرمند انقلابی» ، «هنرمند آزاد» و« نماد انقلاب »داده اند

 

 زندگی سیاسی

 می اسکاف بخاطر مخالفت  علیه سرکوبگری های رژیم اسد  شهرت دارد .

 در زمان کودکی وقتی  در خیابانهای دمشق دوچرخه سواری می کرد متوجه شد که عناصر سرکوبگر حافظ اسد  روسری تعدادی از زنان شام را بر می دارند و آن زنان که در مقابل چشمان عابران روسری هایشان برداشته می شود مقاومت می کنند. با این انگیزه  مخالفت با رژیم اسد را شروع کرد .

بعدها وقتی که رژیم اسد در سال ۲۰۰۵ اعلامیه دمشق را صادر کرد توسط ایادی رژیم تهدید شد که زبانش را خواهند برید.

 

دستگیری

 او بعد از سال ۲۰۱۱ در تظاهرات به همراه تعدادی از روشنفکران دمشق شرکت کرد و دستگیر شد . پس از دستگیری به دادگاه تروریسم احاله داده شد وقاضی تحقیق او را متهم کرد که با یکی از کانالهای ماهواره ای مرتبط است و اخبار دروغ منتشر می کند .سپس متهم شد که امنیت کشور را مختل می کند .

در دادگاه وقتی که قاضی از او پرسید چرا طرفدار انقلاب است پاسخ داد : نمی خواهم که پسرم تحت حاکمیت بشار اسد باشد »

پس از آزادی مجبور به ترک سوریه شد و مخفیانه به اردن رفت و پس از آن به همراه پسرش در سال ۲۰۱۳ به فرانسه نقل مکان کرد .

 در پایان سال ۲۰۱۴عوامل رژیم اسد پس از  هجرت او به فرانسه  منزلش را در منطقه جرمانه   حومه دمشق مصادره کردند.

 

آخرین کلام

این هنر مند مبارز در آخرین روزهای حیاتش در صفحه فیس بوکش نوشت : امیدم را از دست نمی دهم ... امید را از دست نخواهم داد .... سوریه بزرگ است  و به اسد تعلق ندارد.

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dfc28e79-73e9-447a-af63-5aad186a63c4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات