728 x 90

سپردن کفالت اجتماعی تهران به سپاه؛ چرا؟

نیروهای سرکوبگر سپاه
نیروهای سرکوبگر سپاه

طی سالهای اخیر که اعتراضات اجتماعی و قیامهای بزرگی شکل گرفت و امنیت رژیم را به خطر انداخت، سران حکومت و سرکردگان نیروهای سرکوب، چاره را در گسیل نیروهای رژیم به بهانه‌های مختلف به خیابان‌ها و محلات دیدند.

تشکیل تیم ضربت توسط سپاه پاسداران تحت عنوان گشتهای محله محور، گشتهای محله محور بسیج، طرح موسوم به مبارزه با اراذل و اوباش توسط نیروی انتظامی، و اخیراً هم ورود سپاه، نیروی انتظامی و بسیج به حوزه اجتماعی به بهانه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و... تماماً در راستای پیشبرد اهداف سرکوبگرانه برای مقابله با خیزشهای مردمی است.

سایت ساعت ۲۴ در ۲۹مهر و روزنامه پیام در ۲۸مهر۱۴۰۰ از ورود سپاه پاسداران به حوزه اجتماعی به بهانه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی خبر دادند.

و رسانه حکومتی اقتصاد نیوز به تاریخ ۲۸مهر ۱۴۰۰ از قول معاون اجتماعی شهرداری تهران، امین توکلی‌زاده اعلام کرد که قرارگاه ضدخاتم‌الانبیای سپاه با کمک مساجد و ائمه جمعه، موضوع «کفالت اجتماعی» پایتخت را دنبال می‌کند.

پیش از این پاسدار علیرضا زاکانی شهردار خامنه‌ای در تهران در همان اولین جلسه پس از انتصابش، خبر از ایجاد ۵ قرارگاه در تهران داده بود که یکی از آنها «قرارگاه اجتماعی» بود.

در این طرح سرکوبگرانه قرار است اولین قرارگاه از قرارگاه پنجگانه برای حل به‌اصطلاح چالشهای تهران تشکیل شود.

امین توکلی‌زاده معاون اجتماعی شهردار رژیم در تهران در این‌باره گفت: «برخی از نهادها وظیفه ندارند اما مشتاق و حضور در موضوع آسیب‌های اجتماعی هستند... . جلساتمان را با ناجا، فرمانده سپاه تهران، قرارگاه خاتم‌الانبیا، گروه‌های جهادی گذاشتیم. . می‌خواهیم انرژی گروه‌های جهادی را به این دایره اضافه کنیم. چون بحث محله‌محوری هم جزء رویکردهای اصلی شهرداری تهران است» (همان منابع).

پیش از این نیز سرکرده سپاه بهارستان «از تشکیل و تجهیز ۱۰ گردان امنیت و آماده به کار در گشتهای محله محور عملیاتی و کمک به نیروی انتظامی در جهت ارتقاء امنیت اجتماعی خبر داد» . (خبرگزاری تسنیم ۴مهر ۱۴۰۰)

معاون سرکرده سپاه پاسداران استان مرکزی هم از تشکیل مراکز سرکوب موسوم به قراگاه مرکزی در استان مرکزی خبر داد و گفت: «هم‌اکنون در ۳۱ محله حاشیه‌نشین استان مرکزی قرارگاه محله اسلامی تشکیل شده و سعی داریم این قرارگاهها را در تمام محلات استان فعال کنیم» (خبرگزاری فارس۲۷ تیر ۱۴۰۰).

گرچه رژیم تلاش می‌کند این ورود را برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی توجیه کند اما با توجه به وظیفه رسمی و اعلام شده سپاه برای حفاظت از دیکتاتوری حاکم، روشن است هدف چیزی جز افزایش سرکوب و مقابله با خیزش و قیام لشکر گرسنگان نیست.

آخوند رئیسی به‌منظور زمینه‌سازی شرایط گسیل پاسداران و نیروهای بسیج به محلات شهرها به‌ویژه به حاشیه‌های جوشان و خروشان کلان‌شهرها، تا مهرماه امسال ۱۳تن از سرکردگان سپاه خامنه‌ای را به‌عنوان استاندار در ۱۳استان گمادره است. این علاوه بر ۱۱ پاسداری است که به سمت وزیر یا معاونان رئیس‌جمهور در دولت رئیسی جلاد به کار گمارده شده‌اند

روزنامه حکومتی آرمان در همین باره نوشت: «رئیس‌جمهور در حالی عابدین خرم فرمانده سپاه عاشورا را به‌عنوان استاندار آذربایجان‌شرقی منصوب کرد که همان روز مهم‌ترین استانداری را در خراسان رضوی به سردار یعقوب‌علی نظری فرمانده سپاه امام رضا سپرده بود. اما اصول‌گرایان تندرو اعتقاد داشتند انتصاب استاندار آذربایجان‌شرقی برای کنترل بیشتر اوضاع امنیتی منطقه است؛ چنان‌چه انتخاب سردار وحیدی به‌عنوان وزیر کشور نیز بیش از هر چیز این پیام را داشت که از این پس قرار است با اعتراضات مردمی، برخوردهای تندتری کرد؛ چه آن‌که فردی به این سمت منصوب شده که بیش از هر چیز سابقه نظامی او برجسته است، نه سابقه اعتقادش به تحزب و نهادهای اجتماعی و سیاسی. طبیعی است او نیز افرادی را برای استانداری پیشنهاد دهد که سابقه نظامی آنها بیشتر باشد. رزومه استانداران نیز مؤید همین نکته است» (آرمان ۱آبان ۱۴۰۰).

اما واقعیت این است که رژیم از این تشبثات مذبوحانه طرفی نخواهد بست، و این اقدامات تنها آتش خشم مردم عاصی و جوانان شورشی را شعله‌ورتر خواهد کرد و از باد کاشته، توفان قیام ارتش گرسنگان و محرومان را درو خواهد کرد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0e60e8cc-a644-4a9d-b26f-8888804e998e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات