728 x 90

سپاه پاسداران؛ سفیدسازی رسوا

سخن روز
سخن روز

از هنگامی که رهبر مقاومت مسعود رجوی در پیام شماره۲۸ (۱۷شهریور ۹۹) شعار انحلال سپاه پاسداران را مطرح کرد، این شعار، طی ۲۰روز گذشته گسترش و نفوذی بسیاری در جامعهٔ ملتهب ایران یافته و به‌طور مشخص سلسله مراتب سپاه را به عکس‌العمل واداشته است.

تلاطم در ارکان نظام

ابتدا خود ولی‌فقیه ارتجاع روز ۳۱شهریور در صحنه ظاهر شد و از این‌که «دست تحریف با انگیزه به‌دنبال شبهه‌افکنی در زمینه دفاع مقدس است» آه و ناله سر داد. متعاقباً به‌دستور او به‌تعداد یک دور تسبیح، سرکردگان سپاه قطارکش در تلویزیون رژیم و در سایر رسانه‌های حکومتی هر شب و هر روز به‌صحنه آمدند تا به‌اصطلاح شبهات و سؤالات را جواب بدهند. برای آن‌که صحنهٔ این برنامه‌های نمایشی سؤال و جواب طبیعی جلوه کند، معمولاً در هر برنامه تعدادی از جوانهای دستچین شدهٔ سپاه و بسیج را هم می‌آوردند تا سؤالها را مطرح کرده و در مواردی هم چون و چرا کنند.

برخی سؤالهایی که در برنامهٔ گفتگو با پاسدار محمدرضا نقدی هماهنگ کننده سپاه و سرکرده قبلی بسیج مطرح شد، تا حدودی کم و کیف سؤالات و شبهات انباشته در اذهان نیروهای رژیم را، اگر چه نمونه‌وار نشان می‌دهد:

- برخی شبهه به‌سپاه دارند و برخی از سپاه مطالباتی دارند

- برخی می‌گویند تا مردم مشکل اقتصادی دارند کمک به‌کشورهای دیگر جایگاهی ندارد . این عده معترض به‌تشکیل سپاه قدس هم هستند

- برخی دربارهٔ موضوعات مالی و اقتصادی و موشکی سپاه سؤالاتی دارند و خیلی‌ها دغدغه دارند چرا پروژه‌های سنگین به‌سپاه داده می‌شود؟

این «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»»پول ما چی شده خرج سوریه شده!» و این شبهاتی که در کشور به‌وجود می‌آید... برای بخشی از مردم این هنوز حل نشده که سپاه دقیقاً در خارج از مرزها دارد چه کار می‌کند

حضور سپاه در مسائل اقتصادی و حضور در پالایشگاهها و در ساخت و سازها و در قرارگاهها و غیره، حتی فروش نفت، شائبه دولت سایه ایجاد کرده است.

در قبال هر یک از این سؤالها و شبهه‌ها، پاسدار نقدی هم‌چون همپالگی‌هایش انبوهی دروغ و دغل و ضد و نقیض به‌هم می‌بافت؛ از جمله:

- حرفهای شما پرداخته‌های ذهنی خودتان است این حرفها از کدام نظرسنجی درآمده؟!

- ما هیچ نیروی نظامی در سوریه نداشتیم، فرماندهان ما صرفاً نقش مستشاری دارند.

- تعداد زیادی از کشته‌های ما در سوریه و عراق و منطقه از بازنشسته‌های سپاه هستند!

- اگر هواپیما زده شده خب یک خطایی کردیم! جبران می‌کنیم!

- سپاه در بین مردم خیلی محبوب است!

- وضعیت زندگی فرماندهان سپاه از سطح متوسط مردم پایین‌تر است.

اظهارات سایر سرکردگان سپاه هم که در برنامه‌های مشابه شرکت کردند، به‌همین اندازه پرت و پلا، وقیحانه و ابلهانه بود.

از جمله این‌که سپاه یک نیروی آرمانی است و مرز نمی‌شناسد... ما هر هزینه‌یی که در سوریه یا هر کشور دیگری کرده‌ایم پولش را می‌گیریم!

پرسش‌های بی‌پاسخ

این سؤالها، اگر چه نسبت به‌آنچه در جامعه مطرح است و بر سر زبان مردم است، چند بار رقیق شده و به‌اصطلاح آب کشیده شده و مثلاً در آنها اشاره‌یی به‌ابعاد حیرت‌انگیز غارتگریهای سپاه، یا این‌که سپاه عملاً عمدهٔ اقتصاد کشور و قاچاق کالا و قاچاق مواد مخدر را در قبضه خود دارد، نشد، ولی اجمالاً ً بخشی و شمایی از سؤالهایی را که در جامعه و به‌خصوص در میان جوانان مطرح است، به‌معرض نمایش گذاشت. سؤالهایی که در میان نیروهای رژیم هم راه یافته و جریان ریزش را تشدید کرده است. این واقعیت چنان است که در اظهارات افراد دستچین شده هم که نقش نمایندگان نسل جوان را بازی می‌کردند نیز نمایان بود، از جمله می‌گفتند: «الآن همه از عضویت بسیج شرمنده هستند یا افتخار نمی‌کنند».

در برابر این سؤالها، پاسخ سرکردگان سپاه، آن قدر پرت‌وپلا بود که حتی نمی‌توانست همان عوامل دستچین شده را هم قانع کند و هر جا هم که در جواب و پشت‌هم‌اندازی کم می‌آوردند، به‌این حربه متوسل می‌شدند که اینها «القائات دشمن است، از طریق آلبانی که مجاهدین مستقر هستند و توی فضای مجازی این مباحث را منعکس می‌کنند» (اظهارات پاسدار علیرضا افشار رئیس ستاد کل سپاه در جنگ ضدمیهنی در تلویزیون رژیم ـ ۳مهر ۹۹).

به‌این ترتیب تلاش و تقلای رژیم و دستگاه تبلیغاتی آن برای سفیدسازی سپاه به‌رسوایی دیگری برای رژیم تبدیل شد.

از علائم مرحله پایانی یک دیکتاتوری

زیر سؤال رفتن مشروعیت سپاه پاسداران در اذهان نیروهای رژیم و مطرح شدن شعار انحلال سپاه در جامعه، از علائم مرحله پایانی رژیم است. چرا که سپاه پاسداران به‌مثابه ستون اصلی نگهدارندهٔ دیکتاتوری ولایت فقیه، موقعیتی تعیین‌کننده‌تر از موقعیت ساواک برای دیکتاتوری سلطنتی دارد. وقتی ساواک در رژیم شاه از موقعیت تابو گونهٔ خود ساقط شد و بحث انحلال آن به‌طور علنی مطرح شد، برای آگاهان تردیدی باقی نماند که رژیم شاه رفتنی است، اکنون نیز بیان ناگزیر این سؤالها و شبهات در مورد سپاه، از نشانه‌های روشن پایان کار رژیم است، اما باید دانست که این رژیم و سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات و سایر ارگانها و نهادهایش تا روز آخر از سرکوب و شکنجه و اعدام و چپاول و غارت و وطن‌فروشی، دست برنخواهند داشت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/876202a7-7c20-462f-a72a-18aac7b1ae2a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات