728 x 90

سپاه پاسداران؛ الیگارشی آمیخته با فساد

اقتصاد ایران در دست سپاه پاسداران
اقتصاد ایران در دست سپاه پاسداران

به اعتراف کارگزاران و کارشناسان حکومتی، ریشه‌های فقر و فساد و بی‌عدالتی را نه در تحریم خارجی، بلکه باید در ساختار فاسد یعنی فساد سیستماتیک حاکمیت ولایت فقیه دید که ثمره‌ای جز شکاف عظیم طبقاتی و گسترش هولناک خط فقر ندارد.

ابراهیم نکو از ادوار مجلس ارتجاع گفت: «من معتقدم ۹۰درصد مردم ایران در زندگی خود به شکل‌های مختلف فقر را چشیده‌اند. حتی اگر کسانی بیشتر از ۱۲میلیون نیز درآمد داشته باشند، اما به انحاء مختلف طعم فقر را چشیده‌اند» (سرپوش، رژیم ۱۷بهمن ۱۴۰۰).

 

ادعای رئیسی جلاد از رشد ۸درصدی، تا سقوط به خط فقر

آخوند رئیسی در وعده درمانی هفتگی در یزد و هرمزگان گفت: «برنامه دولت این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن فقر مطلق را از بین ببرد!... به رشد ۸درصدی تا پایان سال خواهد رسید و تورم را کاهش می‌دهد».

روزنامه جهان صنعت ۲۱بهمن با اشاره به شکست ادعای رئیسی جلاد در کاهش تورم و نابودی فقر مطلق نوشت: «روند افزایش قیمتها و پروسه سقوط به زیر خط فقر ادامه دارد یک روز برنج و سیب‌زمینی، یک روز لبنیات و…گوشت، مرغ، ماهی و میوه هم که خیلی قبل‌تر از سفره‌ها پر کشیده بود. درآمد سرانه ایرانی‌ها از سال۹۰ تا ۹۹ بیش از ۳۴درصد کاهش را تجربه کرده است شهروندان ایرانی اگر دستشان به رئیسی برسد، خواهند گفت آقای رئیسی از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم، مرحمت فرموده ما را مس کنید».

 

روزنامه مردم‌سالاری۲۱ بهمن۱۴۰۰ با اشاره وعده‌های پوچ و فریبکارانه یک میلیون مسکن دوران انتخابات و کنترل فساد و گرانی در ماههای اخیر نوشت: «یکی از وعده‌های مهم رئیسی کاهش فقر و بهبود معیشت مردم بود. تقریباً شش ماه می‌گذرد، اما به اذعان کارشناسان اقتصادی؛ دولت برنامه قابل قبولی در حوزه‌های اقتصادی نداشت. از طرفی برنامه‌هایی نظیر مسکن که با مکلف کردن بانکها برای تأمین مالی ۳۶۰هزار میلیاردی و نواقص موجود در نظام بانکی و ادامه کسری بودجه و استقراض دولت از بانکها به شیوه‌های مختلف؛ سیاست‌های تورم‌زا را تشدید کرده است».

 

۶۰میلیون نفر یارانه بگیر، زندگی در خط مرگ

اگر چه آمارهای رسمی و غیررسمی حکومتی هرگز واقعیت نرخ خط فقر را نشان نمی‌دهد، اما رقم رسمی اعلام شده ۶۰میلیون یارانه بگیر حاکی از وضعیت فاجعه‌بار اکثریت قاطع مردم در عرصه مسکن، درمان، خوراک، پوشاک و در تأمین ابتدایی‌ترین نیازهای اولیه برای زندگی است.

محمدرضا محبوب‌فر در بررسی اوضاع وخامت‌بار یارانه بگیران گفت: «آمارها گواه این مسأله است که ۶۰میلیون نیاز مبرم به دریافت یارانه دارند. یارانه‌ای که مبلغ چشمگیری هم نیست‌» (سلام نوـ۱۷بهمن).

فرشاد مومنی، اقتصاددان حکومتی افزایش سریع جمعیت زیر خط فقر در ایران را مرحله «شوک‌آور» دانست و گفت: «نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در دوره سه ساله ۹۶ تا ۹۹ جمعیت زیر خط فقر بیش از دو برابر شده و باید بررسی شود که چه عواملی موجبات ایجاد این شوک را فراهم کرده است؟!» (آفتاب نیوز ـ۱۷بهمن ۱۴۰۰).

 

افزایش نرخ فقر

در حالی که افزایش نرخ تورم و سبد هزینه‌ها، مردم بیشتری را روانه زیر خط فقر کرده است؛ مرکز پژوهش‌های مجلس ارتجاع۲۰بهمن۱۴۰۰ در اوج وقاحت و فریبکاری اعلام کرد نرخ فقر در دهه۹۰، تنها ده درصد افزایش داشته است.

کار به جایی رسید که روزنامه مردم‌سالاری ۲۱بهمن در واکنش به دروغ‌درمانی آمارهای حکومتی از گزارش خط فقر نوشت: «آمار پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد نرخ فقر در دهه۹۰ از رقم ۱۸درصد به ۲۹درصد افزایش یافته است! یکی از وظایف حاکمیتی تعیین خط فقر است که در سال‌های اخیر به‌دلیل بدتر شدن وضعیت معیشتی و رشد فزاینده فقر، خط فقر واقعی و رسمی‌ اعلام نشده که به‌نظر بسیاری جلوگیری از ایجاد تنشهای اجتماعی در مورد فقر است».

 

۶۰ میلیون ایران در خط فقر

رسانهٔ حکومتی رویداد ۲۴ ـ ۲۴بهمن ۱۴۰۰با اشاره به خشم و نفرت سراسری از دولت غارت و قتل‌عام نوشت: «مهمترین مشکلی که اکنون دولت دارد، موضوع ناکارآمدی است که معدل ناکارآمدی مدیران در دولت فعلی و مجلس بسیار پایین است. کوچک شدن سفره مردم اعتماد عمومی به دولت را از بین برده است».

محمدرضا محبوب‌فر پژوهشگر حکومتی، فساد سیستماتیک را عامل فقیر شدن مردم دانست و گفت: «فساد سیستماتیک باعث شده تا افزایش ۳برابری خط فقر را شاهد باشیم. اگر سه سال قبل تعداد فقرا و مستضعفین ما ۳۰میلیون نفر بود این عدد در حال حاضر به ۶۰میلیون نفر رسیده است» (سایت رکنا، رژیم ۱۸دی ۱۴۰۰).

 

نقش مافیای دولتی در بالا بردن قیمت کالاهای اساسی

مرغ و گوشت و سایر کالاهای اساسی که می‌بایست با ارز۴۲۰۰ به‌دست مردم برسد در دزد بازار ولایت با چند برابر قیمت به‌فروش می‌رسد تا رئیسی جلاد از مابه‌التفاوت قیمت‌ها، بتواند کسری بودجه رژیم را با کانالیزه کردن افزایش قیمتها از جیب مردم تأمین کند.

روزنامه حکومتی سلام نو ۲۰بهمن با اشاره به ظهور نابهنگام سلطان برنج نوشت: «قیمت برنج در پاییز امسال از کیلویی حدوداً ۴۰هزار تومان به کیلویی حدوداً ۹۰هزار تومان رسید. یک روز سلطان سکه، یک روز سلطان ارز و حالا هم به‌نظر می‌رسد سلطان برنج پیدا شده است».

تراکت فساد و... رژیم

افزایش ۴۰ تا ۸۵درصدی اقلام خوراکی‌ها طی یک‌سال

 

اقتصاد نیوز ۲۰بهمن۱۴۰۰ با اشاره به افزایش قیمت کالاهای اساسی در آذر ماه سال۱۴۰۰ نسبت به آذر ۱۳۹۹ نوشت: «قیمت گوشت لاشه۱۴۶ هزار تومان،، ران گوساله حدود ١٨٠هزار تومان، ران گوسفند ١٨۴هزار تومان، سردست گوسفند ١٨٠هزار تومان است. مدیرعامل اتحادیه دام سبک علت اصلی گرانی را دلالان و واسطه‌ها و مافیای گوشت دانست».

 

قاچاق‌های میلیاردی در کیسه صاحبان تحریم

خبرگزاری فارس رژیم ۱۸بهمن ـ بدون نام بردن از سپاه پاسداران و مافیای حکومتی به نقش دستگاههای حاکمیتی در کالاهای قاچاق نوشت «طبق آمارهای تملیکی از ابتدای شهریور تا دی ۱۴۰۰ کالای قاچاق ۵۸درصد رشد داشت. آمارهای رسمی نشان می‌دهد در سال۹۹ بالغ بر ۱۲.۵ میلیارد دلار قاچاق کالا به کشور وجود داشته است که فقط۵۰ میلیون دلار آن توسط سازمان اموال تملیکی تعیین‌تکلیف شده است. حال این سؤال مطرح است مابقی کالاهای قاچاق چه سرنوشتی پیدا می‌کنند؟».

بهار نیوز ۱۸بهمن ۱۴۰۰نوشت: «قرار است سال آینده قیمت خرید هر کیلو گندم به ۹هزار و ۵۰۰تومان برسد. با توجه به هزینه ۲هزار تومانی جهت حمل و تبدیل هر کیلو گندم به آرد، که به دست نانوا برسد حدود ۱۱هزار و ۵۰۰تومان می‌شود. اما آردی که امروز به دست نانوایان می‌رسد معادل ۸۰هزار تومان است».

 

نقش خامنه‌ای در فساد حکومتی و افزایش فقر

آمار تکان‌دهنده از افزایش تعداد کودکان کار، خودکشی، کودک‌فروشی، کلیه‌فروشی، بیکاری، زنان سرپرست خانواده، طلاق، فحشا، تا... . حاشیه‌نشینی در کنار شکنجه و اعدام محصول ننگین باند چپاولگر خامنه‌ای و پاسداران فاسدی است که طی چهل و سه سال گذشته اصلی‌ترین نهاد قدرت و ثروت و کانون سرکوب را در دست داشتند.

«فرشاد مومنی» در مورد نقش بنیادهای وابسته به خامنه‌ای و سپاه پاسداران درباره «نوع حکمرانی اقتصادی»، «فساد در خصوصی‌سازی و «عدم حساسیت در برابر فسادهای بزرگ» گفت: «در سه دهه گذشته مکرراً نرخ ارز را افزایش می‌دهند بعد ابراز ناراحتی می‌کنند از این‌که چرا مردم در فشار قرار گرفته‌اند. به بانک‌های خصوصی امتیازات و رانت‌های غیرمتعارف می‌دهند بعد وقتی همین بانکها به تب سوداگری در دلار، مسکن و... را دامن می‌زنند، مسئولان اظهار شگفتی می‌کنند! وقتی شما اجازه می‌دهید که بانک خصوصی نرخ بهره بیشتری تعیین کند، چگونه ابراز تعجب می‌کنند؟» (روزنامه همدلی ـ‌۲۴بهمن ۱۴۰۰).

 

اختلاس‌های میلیاردی در جنگل ولایت فقیه

فرشاد مومنی در ادامهٔ توضیحاتش در مورد نقش حاکمیت در گسترش فساد گفت: «خفت بالاتر از این می‌خواهید، که کار به‌جایی رسیده که در تمام واحدهای خصوصی کارگرانش تجمع می‌کردند که ما را به شرایطی که در دست دولت بودیم برگردانید. کار شما در خصوصی‌سازی مشروعیت زدایی و گسترش فساد بود. به نام مقررات زدایی مردم را مانند قانون جنگل نسبت به آدم‌های پر فساد رها می‌کنید و از هر نوع حمایت ابتدایی مدنی محرومشان می‌کنید. گزارشهای دیوان محاسبات می‌گوید ۳۰میلیارد دلار فساد از نحوه تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی با اسامی وجود دارد و ۳۵میلیارد دلار تعهدات ارزی که همین خصولتی‌ها قانوناً باید به کشور برمی‌گرداندند و این کار را نکرده‌اند. کشوری با این اوضاع چگونه می‌تواند بگوید ما کمبود پول داریم؟ این شیوه حکمرانی تا زمانی که تغییر نکند، ایران روی آرامش و اعتلا بخشی پیدا نخواهد کرد. شما دارید با سوءتدبیر و گزینش آدم‌های بی‌کیفیت به سهولت به تسخیر لاشخورها در می‌آیید و همه‌چیز را به باد می‌دهید» (همان منبع).

این کارشناس حکومتی نمی‌گوید لاشخورهای اصلی و غارتگرانی که به قیمت نابودی میلیونها خانواده هلدینگهای بزرگ را به‌وجود آوردند در سپاه فاسد پاسداران لانه کرده و تخم فساد در بیت ولایت و سپاه پاسدارانش است.

روزنامه شرق ۲۴بهمن۱۴۰۰ ناگزیر در مطلبی با عنوان «انتشار ۵۰دقیقه محرمانه از یک جلسه تأیید دوباره هرج و مرج هزاران میلیاردی» نوشت: «فایل صوتی ۵۰‌دقیقه‌ای از جلسه محرمانه فرماندهان سپاه در فضای مجازی واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. در این فایل صوتی، به «شرکت گروه توسعه اقتصادی یاس»، مشهور به «هلدینگ یاس» و شرکت «رساتجارت مبین» از زیرمجموعه‌های هلدینگ یاس نیز اشاره شده است... علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، با اشاره به فایل صوتی ۵۰‌دقیقه‌ای منتشر‌شده، نوشته است «شامگاه ٢١بهمن یک فایل صوتی ۵٠‌دقیقه‌ای مربوط به سال٩٧ از جلسه میان عزیز جعفری، فرمانده وقت سپاه پاسداران با صادق ذوالقدرنیا، معاون اقتصادی و سازندگی سپاه در همان زمان منتشر شد که حاوی اطلاعات مهمی از پشت‌پرده برخی اتفاقات اقتصادی است».

 

انبان آتش ارتش گرسنگان

مار فساد نه در فلان شرکت و تجارتخانه و بنگاههای ریز و درشت یا دلالان موهوم، بلکه در بیت خامنه‌ای و سپاه پاسدارن لانه کرده است و حاصل ۶۰میلیون ایرانی در زیر خط فقر چرخه مرگبار همین الیگارشی سرا پا فاسدی است که از رانت قدرت و ثروت خود و با استفاده از نیروی سرکوبگر پاسداران، عرصه زندگی را لحظه به لحظه بر مردم ایران تنگ‌تر کرده است.

روزنامه جهان صنعت ۲۱بهمن در وحشت از قیام جوانان شورشی و ارتش گرسنگان نوشت: «باید حواس‌مان باشد که عامل انقلاب روسیه فقر بود. شکاف طبقاتی باعث آن انقلاب اقتصادی شد. انقلاب فرانسه در ۱۷۸۹ هم همین طور بود. شکی نیست که یک پایه از وقوع انقلابات در تمام دنیا اقتصاد است این تورم و گرانی نه فقط اثرات اقتصادی، بلکه اثرات سیاسی، یعنی موجب ایجاد بحران و نارضایتی است و در آینده شاید اغتشاش و آشوب هم ایجاد کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/37f9dbbb-3cf5-470d-8b88-2d056036084f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات