728 x 90

سونامی کرونا در ایران - اوضاع شیوع کرونا در کشور به هم ریخته است / وضعیت جنگی بیمارستان شریعتی تهران

کرونا در ایران
کرونا در ایران

این خبر تکمیل می‌شود.

اوضاع شیوع کرونا در کشور به هم ریخته است / وضعیت جنگی بیمارستان شریعتی تهران

همشهری آنلاین: اوضاع شیوع کرونا در کشور به هم ریخته است. تختی برای بستری شدن پیدا نمی‌شود.

همشهری آنلاین: اوضاع شیوع کرونا در کشور به هم ریخته است؛ درست مانند وضعیت بیمارستانها که از ۲هفته پیش تمام تخت هایشان پر شده و دیگر جایی برای بیمار جدید ندارند. این یک هشدار نیست؛ واقعیتی است که در بیمارستانهای کشور و به‌ویژه تهران دیده می‌شود. گزارش میدانی همشهری از ۶بیمارستان تهران، شرایط سخت و نگران‌کننده شیوع کرونا را در کشور روایت می‌کند. ظرفیت بخشهای آی. سی. یو و عفونی بیمارستانها تکمیل است، بیماران بدحال با شرایط تنفسی وخیم تنها در صورت تشخیص بخش تریاژ تنفسی بیمارستانها پذیرش می‌شوند. آنها باید ساعت ها در انتظار خالی شدن تخت ها منتظر بمانند. تخت هم اگر خالی شود، دستگاهی برای استفاده نیست.

روز گذشته وزارت بهداشت خبر از ثبت رکورد جدیدی از کرونا داد؛ در یک روز ۴هزار و ۱۵۱بیمار جدید شناسایی شدند. ۲هزار و ۱۲۷بیمار هم‌اکنون بستری‌اند و حال ۴هزار و ۲۰۰بیمار وخیم گزارش‌شده است. بر اساس اعلام معاون کل این وزارتخانه، ۹۴۸بیمار در بخش آی. سی. یو بیمارستانها بستری‌اند و ۳۱۱نفر در اورژانس‌ها در انتظار تخت خالی نشسته اند

در انتظار تخت خالی در بیمارستان موسوم به خمینی

۱۹بیمار در بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) تهران روی تخت ها دراز کشیده‌اند؛ برخی با دستگاه و برخی بدون دستگاه. تعدادی از آنها در راهروها هستند و تعدادی پشت در شیشه‌ای منتظرند تا تختی خالی شود و بیمارشان که نیاز به دستگاه تنفسی دارد، بستری شود.

خسرو صادق نیت، رئیس بیمارستان موسوم به خمینی: آی سی یوی بیمارستان پر شده، تعداد بیماران بدحال بالا رفته و تعداد جوانان مبتلا زیاد است و تعداد بیمارانی که به خدمات ویژه نیاز دارند، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

پرسنل بیمارستان هم شرایط خوبی ندارند. به‌گفته رئیس این بیمارستان، هم‌اکنون ۲نفر از آنها در آی. سی. یو بستری اند. خیلی‌های دیگر در خانه قرنطینه شده‌اند و بسیاری از پرسنل ۲تا ۳بار مبتلا به کرونا شده‌اند.

وضعیت جنگی بیمارستان شریعتی

در بیمارستان شریعتی شرایط مشابهی حاکم است. آنجا هم تخت ها پر شده، اما پزشک بخش اورژانس می‌گوید اگر بیمار بسیار بدحال باشد، جایی برای بستری‌اش پیدا می‌کنند. مقابل بخش اورژانس افراد زیادی در انتظار نشسته‌اند. بیماران آنها شرایط خوبی ندارند، اما چاره‌ای ندارند جز این‌که منتظر باشند تا تختی خالی شود.

داوود نوروزی، رئیس بخش اورژانس بیمارستان است. او شرایط فعلی را درست مانند وضعیت دوران جنگ می‌داند وی گفت: بیمارستان به‌شدت شلوغ است و ظرفیت خالی برای بیماران ندارند و کمکی از دست آنها ساخته نیست: ۳ آی. سی. یو و ۴بخش بیمارستان هر کدام با ۳۵تا ۳۶تخت، برای بیماران مبتلا به کرونا خالی شده بود و الآن همه آنها پر شده است. به‌گفته او، هم‌اکنون بالای ۱۵۰بیمار در اورژانس و آی سی یوی این بیمارستان بستری اند، بیش از ۵۰درصد کادر درمان مبتلا به کرونا شده‌اند و ۲نفر هم جانشان را از دست داده‌اند: کادر درمان به‌شدت خسته‌اند و توانایی‌شان رو به تحلیل است. آنها مثل مجروحان جنگی اند.

نوروزی می‌گوید تعداد مراجعه‌ها از ۲۰شهریور بالا رفته و دیگر پایین نیامده است. به‌گفته او، بیشتر مراجعه کننده‌ها جوانند و به‌صورت خانوادگی مبتلا شده‌اند. او می‌گوید دستگاهها و تجهیزات، دیگر جوابگوی میزان مراجعه نیست. گاهی پیش می‌آید دستگاهی به جای این‌که چندین ساعت برای بیماری استفاده شود، پس از یکی، دو ساعت برداشته می‌شود تا جان بیمار دیگری نجات پیدا کند. اگر این اقدامات انجام نشود، تعداد مرگها بالا می‌رود.

سن کودکان مبتلا کمتر شده و مراجعه آنها بالا رفته

خبرهای رسیده از بیمارستان کودکان مفید، وضعیت خوبی را روایت نمی‌کند. شهناز آرمین، رئیس بخش عفونی بیمارستان مفید به همشهری می‌گوید: تعداد کودکان مبتلا به کرونا به‌شدت بالا رفته. آنها حالا با بیمارانی مواجهند که چندین ارگان بدنشان مختل شده. به‌گفته آرمین، روز گذشته نوزاد ۶۶روزه‌ای مبتلا به کرونا را در بیمارستان بستری کرده‌اند. تعداد مرگ ومیر کودکان سالم بدون بیماری زمینه‌ای هم افزایش یافته و یکی از مشکلات جدید بستری کودکان با سندروم التهابی ارگانهای مختلف بدنشان به‌دلیل ابتلا به کروناست.

اوضاع در بیمارستان لقمان هم خوب نیست. به گفته شروین شکوهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان، وضعیت بسیار بد است: ما پیش‌بینی چنین وضعیتی را کرده بودیم.

پرستاران و پزشکان خسته و از نظر روانی به هم ریخته‌اند. نظام درمان در وضعیت آشفته‌ای به سر می‌برد. همه اینها در شرایطی است که آمار ابتلا روزبه روز بیشتر می‌شود: در اورژانس بیمارستان لقمان چندین نفر در انتظار بستری اند. گاهی بیماران را روی زمین می‌خوابانیم. بیشتر خانوادگی مراجعه می‌کنند. در این شرایط به مبتلایان می گوییم قرنطینه شوید، اما مقاومت می‌کنند؛ این در حالی است که میزان انتقال ویروس بسیار بیشتر از قبل شده است. او می‌گوید با سرد شدن هوا شرایط از این هم پیچیده‌تر می‌شود و لازم است دولت برای چند هفته همه جا را تعطیل کند تا وضعیت کمی آرام شود. از همه اینها گذشته دستگاهها دیگر جوابگو نیست؛ دستگاهی مثل ونتیلاتور و دستگاههای دیگر، در حال فرسوده شدن هستند. جایگزینی هم ندارند؛ چرا که پولی وجود ندارد. بر اساس اعلام او، هم‌اکنون بیش از ۵۰نفر در بخش کرونای این بیمارستان بستری‌اند و ۱۶نفر در اورژانس هستند. تمام این بیماران بدحالند.

روزهای سیاه وضعیت قرمز

دکتر عبدالرحیم فردوسی رئیس شبکه بهداشت و درمان دلیجان می‌گوید آمار فوتی در دو ماه گذشته بیش از حد انتظار بوده و اصلاً این شرایط قابل‌قبول نیست.
شهرستان دلیجان متأسفانه از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا تا امروز که بیش از هفت ماه از این اپیدمی می‌گذرد همواره در شرایط قرمز یا نارنجی قرار داشته و امروز نیز هم‌چنان این وضعیت خطرناک را دنبال می‌کند.
فردوسی می‌گوید: از ماههای مرداد و شهریور آمار ابتلای بیماران به کرونا هر روز افزایش یافت و این روند تاکنون ادامه داشته است.
به گفته وی تعداد بستری بیماران در بیمارستان دلیجان از ظرفیت معمول خارج شده و بخشهای ویژه همواره تحت اشغال بیماران کرونایی است و با وجود فرسودگی کادر درمان، امکان افزایش پرسنل و نیرو وجود ندارد.
فردوسی با بیان این‌که فصل سرد سال همواره باعث افزایش چشمگیر بیماریهای تنفسی می‌شود و قطعاً در پاییز و زمستان موارد ابتلا بالا می‌رود، معتقد است که دوره خوبی پیش‌بینی نمی‌شود و قطعاً چشم‌انداز خوبی نخواهیم داشت.
وی با بیان این‌که شهرستان در وضعیت پرخطر قرار دارد و با توجه به‌سرعت افزایش مبتلایان به این ویروس ممکن است شرایط خطرناکی رقم بخورد، می‌گوید: کادر درمان خسته‌اند و در چند روز اخیر فشار بالایی را متحمل شده‌اند و قطعاً همین توانایی کم به مرور کمتر هم می‌شود.(ایسنا ۱۶مهر)

پیام طبرسی: وضعیت مبتلایان به‌کرونا در تهران، «بدتر از وخیم»

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تأکید بر این‌که وضعیت پایتخت از نظر مراجعه بیماران مبتلا بدتر از وخیم شده است، گفت: آمبولانس‌های زیادی در شهر بیمار کرونایی دارند اما چون در بیمارستانها بخش مراقبت‌های ویژه و حتی اورژانس‌ها تخت خالی برای پذیرش بیمار جدید ندارند، از بیمارستانی به بیمارستان دیگر می‌روند تا جایی برای پذیرش بیمار پیدا کنند. (همشهری ۱۶مهر)

مسعود مردانی: در مورد ابتلا و فوتی رکورد زده‌ایم

مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد حکومتی مقابله با کرونا در تهران گفت وضعیت در استان تهران از حالت قرمز هم فراتر رفته است و تصور هم نمی‌کنم محدودیت‌هایی که اعمال شده است بتواند تاثیر قابل توجهی در کاهش موارد ابتلا و قطع زنجیره انتقال ویروس داشته باشد. وی با تأکید بر این‌که اغلب بیمارستانها تخت خالی برای بستری بیمار مبتلا به کرونا ندارند، گفت‌: ۱۰۵بیمارستان در تهران بیمار کرونا بستری می‌کنند و این در حالی است که وضعیت سایر نقاط کشور از تهران هم بدتر است. مردانی افزود: تصور می‌کنم اگر عده‌یی بروند سفر و برگردند، دیگر تخت خالی برای مداوایشان نخواهیم داشت.

مردانی با اشاره به جهش کروموزومی در ویروس کرونا، گفت: این جهش انتقال ویروس از فرد بیمار به سایرین را تسهیل کرده است؛ به‌طوری که میران انتقال ویروس از یک فرد به فرد دیگر بین ۳ تا ۹برابر افزایش یافته است. (انتخاب ۱۶مهر)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/21055fd9-bacd-418f-9373-f3cb4d029707"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات