728 x 90

«سونامی مرگ»، «مرگ سریالی بیماران کرونایی» - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

اغلب عنوانهای روزنامه‌های حکومتی در روز پنجشنبه ۲۱مرداد، به اشک تمساح خامنه‌ای برای کمبود واکسن و عقب‌نشینی از فرمان قبلی‌اش اختصاص یافته. در کنار آن ترکیب کابینه رئیسی تیتر مشترک اغلب روزنامه‌های حکومتی است. اما کرونا و بحران واکسن بیشترین مطالب روزنامه‌های امروز را به خود اختصاص داده است. از فاش‌گویی زالی در مورد بی‌عملی وزارت‌خارجه برای خرید واکسن و تمام شدن ذخیره واکسن نظام، تا پاسخ ظریف به حرفهای زالی که بیشتر از خودش دفاع کرده اما اشاره مبهمی هم به حرام اعلام کردن واکسنهای خارجی توسط خامنه‌ای دارد. همشهری به‌نقل از او نوشته «چه وزیری مجبور است حرف‌های دوستان را رفع و رجوع نماید؟».

اما ابعاد فاجعه کرونا در روزنامه‌های حکومتی طیف وسیعی از موضوعات را در بر می‌گیرد.

«سونامی مرگ»، «مرگ سریالی بیماران کرونایی»

ایران ارگان دولت نوشته است: «دیروز رتبه ایران بر اساس تعداد موارد جدید ابتلا با بیش از ۴۲هزار بیمار در رتبه اول و بر اساس تعداد فوتی‌ها در رتبه دوم جهان قرار گرفته است». این روزنامه افزوده: «تمام بیمارستانهای کشور در حال انفجار هستند و مرگ در آنها غلغله می‌کند».

اعتماد به نقش هیأتهای مذهبی در شیوع کرونا اشاره کرده و نوشته است: «برگزاری هنجار‌شکنانه مراسم عزاداری برای سیدالشهدا در بسیاری مناطق کشور خطر افزایش بیشتر تعداد بستریها و مرگ‌های کرونایی طی هفته‌های آتی را تشدید کرده است». اعتماد در ادامه نوشته است: «به نظر می‌رسد هیأت‌های مذهبی هنجارستیز، مایل به تغییر رویه خود نیستند و هم‌چنان به رفتارهای هنجارشکنانه و آسیب‌رسان به سلامت عمومی جامعه ادامه می‌دهند».

باروت منتظر یک شعله کوچک

ابتکار روزنامه دیگر باند مغلوب نسبت به وعده وعیدهای دروغ در مورد واکسن هشدار داده و نوشته است: «مسئولان مرتبط با مسأله واکسن به‌صورت شفاف با مردم در خصوص روند ساخت و یا عدم ساخت آن سخن بگویند؛ ایران در شرایط سختی قرار دارد که هر گونه اظهارنظری به‌سرعت به‌صورت ویروسی در جامعه انتقال پیدا کرده و همانند یک باروت خطرناک خواهد بود که با کوچکترین جرقه‌ای شعله‌ور خواهد شد».

فرهیختگان از باند خامنه‌ای هم به فضای انفجاری جامعه در اثر بحران کرونا و نفرت مردم از سران نظام اذعان کرده و نوشته است: «شرایط مدام سخت‌تر می‌شود، وضعیت اقتصادی مردم بدتر و بدتر و اعصاب و روان مردم هم. با مردم که صحبت می‌کنم معتقدند برخی مسئولان کمر به گرفتن جان‌شان بسته‌اند، وگرنه این‌طور بی‌عملی و بی‌توجهی توجیهی ندارد». این روزنامه در ادامه گزارش مفصلی از باندهای دارو و تخت خالی خبر داده و از جمله به سرکیسه کردن مردم تا ۱۷۰میلیون تومان برای پنج شب بستری اشاره کرده و نوشته است: «اسم این وضعیت چیست، ضعیف‌کشی است یا خدمت به سرمایه‌دارها، اما ماحصل این مدل سیاست‌ورزی وضعیتی است که می‌بینیم. کشته‌هایی که اگر روند آن کند نشود، زمین برای دفن‌شان کم می‌آوریم... نظام بهداشت و درمان اگر کاری اورژانسی برایش نشود در آستانه سقوط است».

واکسن‌سازی نظام

«برکت» بی‌برکت» عنوان مطلبی در جهان صنعت است که از جمله نوشته: «چند روز پیش نیز تصاویری از تست فنی خط دوم تولید واکسن برکت در رسانه‌ها منتشر شد که به جای تحسین، واکنش منتقدان را برانگیخت. زیرا عکس‌هایی که از کارخانه تولید واکسن برکت منتشر شد، نشان داد در مراحل آماده‌سازی این واکسن فقدان تجهیزات و امکانات بهداشتی همانند دمپایی، لباس مناسب و دستکش برای همه کارکنان وجود دارد. حتی در یکی از عکس‌ها نصب برچسب ویال با دست انجام می‌شود نه به‌صورت ماشینی!»، در ادامه هم افزوده است: «در یکی از عکس‌های منتشره یکی از مجریان بخش کنترل کیفیت برای اطمینان نهایی که درون واکسن ذره خارجی نباشد آن را زیر نور مهتابی گرفته است، در حالی که این کار باید با یک دستگاه مخصوص و ذره‌بین چشمی انجام شود. در نتیجه با انتشار چنین عکس‌هایی از خط تولید مشخص است که فعلاً خبری از تولید صنعتی واکسن برکت نیست».

راه رئیسی هم از مذاکره باز می‌شود

روزنامه‌های حکومتی در مطالب مختلف شرط دوام نظام و موفقیت رئیسی را در پذیرش مذاکره با آمریکا دانسته‌اند. دنیای اقتصاد نوشته است: «تحلیل مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران این است که خیز صنعت در چهار سال آینده به «احیای روابط دیپلماتیک با جهان» وابسته است و ارتباطات محدود دیپلماتیک با کشورهای خاورمیانه، آسیای میانه یا آسیای شرقی کمکی به تحقق اهداف کشور نخواهد کرد».

اعتماد هم به‌نقل از یک کارشناس اقتصادی رژیم نوشته «طبقه متوسط به سمت فقیر شدن در حرکت است و قدرت خریدشان کاهش یافته و تنها راه‌کار جلوگیری از رشد افسارگسیخته تورم، مدیریت آن است». و در ادامه در حالی که نظام را «کشور» نامیده افزوده است: «این اوضاع معیشتی و زندگی مردم به نفع جامعه و کشور نیست». وی شرط برون‌رفت نظام از بحران معیشت مردم، تورم و کرونا را «عادی‌سازی روابط با سایر کشورها» ذکر کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/478b151a-07d2-4301-a7fb-d8ea9b30a615"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات