728 x 90

سنای کانادا: ارائه لایحه لیست‌گذاری تروریستی تمامیت سپاه پاسداران

سنای کانادا - عکس از آرشیو
سنای کانادا - عکس از آرشیو

سناتور لیندا فروم عضو سنای کانادا با ارائه لایحه‌یی به سنای این کشور، رژیم آخوندی را رژیمی خطرناک توصیف کرد و خواهان لیست‌گذاری تروریستی تمامیت سپاه پاسداران شد.

در فراخوان لیندا فروم برای کسب حمایت از این لایحه آمده است: رژیم حاکم در ایران به‌خاطر نقض حقوق‌بشر و حمایت از تروریسم در سراسر جهان را قویاً محکوم می‌کنیم و مطابق ضوابط و قوانین جنایی کانادا، سپاه پاسداران باید در تمامیتش و فوراً نامگذاری تروریستی شود.

 

سناتور لیندا فروم در فراخوان خود می‌افزاید: کانادا در کنار مردم ایران می‌ایستد و حق آنها را برای آزادی عقیده، مذهب، اندیشه، ایمان، نظر و بیان، آزادی مطبوعات و سایر اشکال ارتباطاتی و همچنین آزادی تجمعات به‌رسمیت می‌شناسد.

 

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز ۲۵خرداد ۹۷ از تصمیم کانادا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی حمایت کرد و طی پیامی توئیتری اعلام کرد:

«آمریکا از تصمیم کانادا در محکومیت شدید رژیم ایران به‌خاطر حمایت مستمر آن از تروریسم و افزودن سپاه پاسداران به لیست نهادهای تروریستی کانادا حمایت می‌کند.مردم ایران در مقابل بدرفتاریهای این رژیم فاسد ایستاده‌اند. ما از آنها حمایت می‌کنیم و از سایر کشورها خواستار حسابرسی از سران این رژیم هستیم».

 

تصویب قطعنامه پارلمان کانادا با اکثریت قاطع آرا

پارلمان کانادا با اکثریت قاطع ۲۴۸قطعنامه‌یی را در محکومیت دیکتاتوری آخوندی به‌خاطر حمایت از تروریسم و فراخوان به لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران به تصویب رساند.

این قطعنامه که روز سه‌شنبه ۲۲خرداد۹۷در پارلمان کانادا به‌رغم تلاش‌های گسترده لابی رژیم و حامیان سیاست مماشات با فاشیسم مذهبی به تصویب رسید همچنین دولت این کشور را فرامی‌خواند که «در کنار مردم ایران قرار گیرد» و از حق آنها برای آزادی بیان و تجمع حمایت کند.

اندرو شیر رهبر حزب محافظه‌کار حزب اپوزیسیون کانادا ضمن استقبال از تصویب این قطعنامه گفت: «رژیم ایران از تروریسم در سراسر جهان حمایت می‌کند... در چنین شرایطی کانادا نمی‌تواند به‌دنبال روابط دیپلماتیک (با این رژیم) باشد».

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا و حزب وی(حزب لیبرال) نیز به این قطعنامه رأی مثبت دادند.

همچنین سناتور لئو هوساکاس Leo Housakos رئیس پیشین سنای کانادا تأکید کرد: «زمان آن است که ‏پارلمان کانادا، رژیم ایران را مورد حسابرسی قرار بدهد».

 

سنای کانادا - ارائه لایحه s-۲۱۹ در مورد تحریمهای غیراتمی رژیم و سپاه پاسداران

لایحهٔ تحریم‌های غیراتمی رژیم که با شمارهٴ S-۲۱۹در کمیتهٔ امور خارجی سنای کانادا تصویب شد، جهت بررسی در سنای کانادا، به جلسه رسمی سنا ارائه شد.

لایحه تحریمهای غیراتمی رژیم اواخر سال گذشته توسط سناتور دیوید تکا چاک رئیس کمیتهٔ بانکی، اقتصاد و تجارت سنای کانادا ارائه شده و خواهان اعمال تحریم بر رژیم و سپاه پاسداران به‌دلیل سه تهدید عمده گسترش تروریسم در خارج، نقض حقوق‌بشر در داخل و تحریک به نفرت و نسل‌کشی شده است.
این لایحه، وزیر امنیت دولت کانادا را ملزم می‌کند که یک گزارش سالانه در مورد تهدیدات مذکور به پارلمان ارائه کند در بخش دیگری از این لایحه، از وزیر امنیت کانادا خواسته شده است که نام‌گذاری سپاه پاسداران را به‌عنوان یک گروه تروریستی مورد بررسی قرار بدهد.

 

همچنین وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور ابلاغیه‌یی اعلام کرد که از روز ۳۱اکتبر ۲۰۱۷(۹آبان ۹۶)، قانون تحریم‌های گسترده رژیم آخوندی و نام‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران که پس از تصویب مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده در روز ۲اوت (۱۱مرداد ۱۳۹۶) به امضای رئیس‌جمهور این کشور رسیده بود، با ثبت در روزنامه رسمی دولت فدرال ایالات متحده، به اجرا گذاشته می‌شود.

قانون تحریم‌های رژیم و نام‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران که تحت عنوان کاتسا «قانون سال ۲۰۱۷مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» شناخته می‌شود و از روز سه‌شنبه‌رسماًً به اجرا گذاشته شده است، نخست در تاریخ ۲۵ژوئیه ۲۰۱۷(۳مرداد ۹۶) در مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت قاطع ۴۱۹رأی مثبت در برابر تنها سه رأی منفی به تصویب رسید.
دو روز بعد، این قانون در مجلس سنای آمریکا نیز با اکثریت ۹۸رأی مثبت در برابر تنها ۲رأی منفی تصویب شد.

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8637b838-52ad-4ca7-93e1-8a260d6850de"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات