728 x 90

سنای آمریکا: ارائهٴ لایحهٴ دو حزبی مقابله با اقدامات سرکوبگرانه رژیم آخوندی علیه قیام مردم ایران

ارائة لايحة دو حزبي مقابله با اقدامات سرکوبگرانه رژیم آخوندی
ارائة لايحة دو حزبي مقابله با اقدامات سرکوبگرانه رژیم آخوندی

قیام ایران
ارائه لایحهٴ دو حزبی 2365 در سنای آمریکا
فراخوان به مقابله با  اقدامات سرکوبگرانه دیکتاتوری آخوندی
این باید سیاست ایالات متحده باشد که در کنار مردم ایران بایستد

آمریکا باید توانایی رژیم ایران را برای سرکوب مردم
و استفاده از خشونت و اعدام
 برای به‌سکوت‌کشاندن معترضان حامی دموکراسی
سلب کند

رژیم ایران طی یک مدت 4ماهه در سال 1988
اعدام‌های جمعی وحشیانهٴ هزاران زندانی سیاسی را به اجرا گذاشت

سناتور مارکو روبیو کاندیدای پیشین ریاست‌جمهوری آمریکا به‌همراه سناتورهای ارشد هر دو حزب، لایحهٴ دو حزبی «حسابرسی از (رژیم) ایران به‌خاطر نقض حقوق‌بشر و گروگانگیری» را برای اعمال تحریم علیه حکومت آخوندی به‌خاطر نقض حقوق‌بشر و اعمال سرکوبگرانهٴ رژیم آخوندی علیه مردم ایران ارائه کردند.
سناتور ارشد جمهوریخواه جان کورنین و سناتورهای برجستهٴ دموکرات رابرت منندز و بیل نلسون، ارائه‌دهندگان مشترک این لایحه با شمارهٴ اس 2365هستند.

در این لایحه که لایحهٴ مشابه آن در مجلس نمایندگان توسط مایکل مک کال رئیس کمیتهٴ امنیت داخلی و تد دویچ رئیس دموکراتها در زیرکمیتهٴ خاورمیانه و شمال آفریقا ارائه شد، برای نخستین‌بار، قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال 67، در یک طرح قانون کنگرهٴ آمریکا به‌ثبت رسیده است.
لایحهٴ مجلس نمایندگان که روز 9ژانویه توسط مایکل مک‌کال و تد دویچ ارائه شد، تا کنون از 34حامی مشترک برخوردار است؛ از جمله اد رویس رئیس کمیتهٴ خارجی، الیوت انگل رئیس دموکراتها در این کمیته و دبی واسرمن شولتز رئیس کمیتهٴ ملی حزب دموکرات بین سال‌های 2011 تا 2016.

لایحهٴ سنای آمریکا در بند پنجم و لایحهٴ مجلس نمایندگان در بند هفتم خود، تصریح می‌کنند: «طی یک مدت 4ماهه در سال 1988، رژیم ایران اعدام‌های جمعی وحشیانهٴ هزاران زندانی سیاسی را به اجرا گذاشت».
در بیانیهٴ سناتور روبیو در رابطه با ارائهٴ لایحهٴ اس 2365، آمده است: «لایحهٴ حسابرسی از (رژیم) ایران به‌خاطر نقض حقوق‌بشر و گروگانگیری، تحریم‌هایی را علیه کسانی اعمال می‌کند که در به گروگان‌گرفتن آمریکایی‌ها و سرکوب مردم ایران نقش دارند. ارائهٴ این لایحه در آستانهٴ یازدهمین سالگرد ناپدید شدن باب لوینسون... در ایران صورت می‌گیرد».
سناتور مارکو روبیو، تأکید کرد: «هدف این لایحهٴ دو حزبی جدید، حسابرسی کامل از مقامات (رژیم) ایران است که در گروگان‌گیری شهروندان آمریکایی و نقض‌های دیگر حقوق‌بشری نقش دارند».

در بخشی از این لایحه سنا آمده است: «مقامات رژیم ایران در نقض... التزامات بین‌المللی خود، به نقض حقوق بنیادین بشر مردم ایران ادامه می‌دهد.... گزارش سال 2016 وزارت‌خارجه آمریکا دربارهٴ وضعیت حقوق‌بشر در ایران به «محدودیت‌های شدید بر سر آزادی‌های مدنی، از جمله آزادی تجمع، انجمن، بیان، مذهب و مطبوعات» اشاره کرد».
لایحهٴ سنای آمریکا این لایحه در ادامه به سرکوب وحشیانه قیامهای سال‌های 78و 88مردم ایران اشاره کرده و سپس به قیام بزرگ مردم ایران که در 7دی 96 در مشهد شروع شد و در سراسر کشور گسترش یافت می‌پردازد.

لایحه با ذکر اعمال سرکوبگرانهٴ رژیم، از جمله دستگیری گسترده معترضان و کشتار شماری از آنها، اضافه می‌کند: «رژیم ایران، علاوه بر استفاده از نیروی مرگبار و دستگیریهای گسترده، دسترسی به اینترنت موبایل را قطع و تلاش کرد دسترسی به برنامه‌های شبکهٴ اجتماعی، هم‌چون تلگرام، اینستاگرام و توئیتر را مسدود کند؛ (برنامه‌هایی که) مردم ایران از آن برای به اشتراک‌گذاشتن اطلاعات و سازمان‌دهی و تبلیغ اعتراضاتشان استفاده می‌کردند. در این تظاهرات که قابل توجه‌ترین تظاهرات در ایران از ژوئن سال 2009به‌شمار می‌رود، شهروندان ایرانی علیه فساد... و فقر در ایران و همچنین علیه سیاست خارجی رژیم ایران در حمایت از تروریسم اعتراض کردند.
مقام‌های ارشد دولتی، نظامی و امنیتی در ایران، به صدور فرمان، کنترل و اجرای نقض‌ها و سوءرفتارهای فاحش حقوق‌بشری ادامه داده‌اند که در بسیاری از موارد، سیاستهای رسمی رژیم ایران محسوب می‌شوند.

لایحهٴ 2365سپس اعلام می‌کند:
آمریکا باید:
توانایی حکومت ایران را برای ادامه سرکوب مردم ایران و استفاده از خشونت و اعدام برای به‌سکوت‌کشاندن معترضان حامی دموکراسی، سلب کند.
از تلاش‌های مردم ایران برای ترویج برقراری آزادی‌های بنیادینی حمایت کند که پایهٴ ظهور نظام سیاسی است که آزادانه انتخاب شده و باز، غیرفاسد و دموکراتیک باشد.
به مردم ایران برای ایجاد، دسترسی و به اشتراک‌گذاشتن آزادانه و امن اطلاعات از طریق اینترنت و سایر مطبوعات کمک کند.
در قسمت «اعلام سیاست» لایحهٴ 2365، چنین آمده است:
این باید سیاست ایالات متحده باشد که در کنار مردم ایران بایستد که در پی فرصت برای انتخاب آزادانهٴ دولت مورد انتخاب خودشان هستند و استفاده از تمامی اختیارات موجود را برای اعمال تحریم‌ها  علیه مقامات حکومت ایران و سایر افراد مسئول نقض‌های جدی حقوق‌بشری افزایش بدهد.

بخش دیگری از لایحهٴ 2365به مقابله با و مجازات رژیم به‌خاطر گروگان‌گیری شهروندان خارجی اختصاص دارد.
در این بخش از جمله تأکید شده که آمریکا نباید در رابطه با موارد گروگان‌گیری، وارد معامله و یا تبادل زندانی با رژیم بشود؛ و سپس بر اعمال تحریم علیه مسئولان و هم‌دستان موارد گروگانگیری تأکید شده است.

مایکل مک‌کال رئیس کمیتهٴ امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیهٴ خود در روز 9ژانویه تأکید کرده بود: «این لایحه اعلام می‌کند که کنگره در کنار مردم ایران ایستاده است و ابزار لازم را در اختیار دولت ترامپ قرار می‌دهد تا مقامهای رژیم ایران را که مسئول نقض حقوق‌بشر، فساد و سانسور هستند، مورد حسابرسی قرار بدهد. این لایحه همچنین رژیم ایران را به‌خاطر به‌گروگان‌گرفتن شهروندان آمریکایی... مورد حسابرسی قرار می‌دهد».
مایکل مک‌کال تأکید کرد که قیام سراسری مردم ایران نشان‌دهندهٴ آن است که نارضایتی مردم، به نقطهٴ جوش رسیده است.... مردم ایران «شایستهٴ یک جامعهٴ آزاد، شکوفا و دموکراتیک هستند».
تد دویچ نیز گفت: «در حالی که مردم ایران در شهرهاى سراسر این کشور خواهان حقوق بنیادین بشر... هستند، جهان به نظاره نشسته است. اما این رژیم افراطی (حاکم بر) ایران، از دیرباز سرکوب مردم و نیز بی‌ثبات‌کردن منطقه از طریق تأمین مالی تروریسم و توسعهٴ موشکهای خطرناک بالستیک را به‌عنوان مأموریت خود تعیین کرده است».
 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/48f3e297-9038-4248-98a2-545be3c7a4a7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات