728 x 90

سلامت مردم، گروگان کرونای ولایت

گسترش کرونا در سیستان و بلوچستان
گسترش کرونا در سیستان و بلوچستان

امتناع سردمداران حاکمیت از خرید واکسن معتبر خارجی و سیاست قطره چکانی واکسیناسیون با واکسنهای غیرمعتبر و تأیید نشده از سوی سازمان بهداشت جهانی، باعث شیوع گسترده بیماری با بدترین و خطرناک‌ترین نوع ویروس آن در مناطق کشور، و پرشدن بیمارستانها و گورستانها و از دست رفتن جان بسیاری از بیماران کرونایی شده است.

واقعیت این است خسارت انسانی و مادی که بیماری کرونا بر مردم و اقتصاد کشور وارد کرده و می‌کند، بسیار بیشتر از قیمت خرید واکسن حتی گران‌ترین و مرغوبترین نوع آن در دنیا است.

در این زمینه محسن هاشمی رئیس شورای قلابی شهر تهران گفت: «خسارت تأخیر در واکسیناسیون از هزینه تأمین واکسن بیشتر است».

 

از آنجایی که او می‌داند پشت موضوع واکسینه نکردن مردم اهداف سیاسی و ضدمردمی سردمداران حاکمیت قرار دارد، در ادامه اعترافش گفت: «سلامت عمومی تحت‌الشعاع مسایل سیاسی قرار نگیرد».

هاشمی اضافه کرد: «خسارتهای فراوان اقتصادی، انسانی و روانی ناشی از تأخیر در واکسیانسیون، بسیار فراتر از هزینه تأمین واکسن است و ماههایی که به‌دلیل ابهام در استراتژی و مواضع، در پروژه تأمین واکسن تأخیر به‌وجود آمده است، صدمات جبران‌ناپذیری به خانواده‌ها و اقتصاد کشور وارد کرده است» (خبرگزاری ایرنا ۲۰فروردین ۱۴۰۰).

به‌رغم این اعترافات و تأکیدات کارشناسان پزشکی که تنها راه‌حل مقابله با این وضعیت وخیم را تسریع در روند واکسیناسیون می‌دانند، اما روند قطره چکانی واکسیناسیون ادامه دارد، و وعده واکسیناسیون عمومی برای زمانی داده می‌شود که انواع واکسنهای غیرمعتبر به مرحله بهره‌برداری برسد.

 

حریرچی معاون وزیر بهداشت رژیم نیز ناگزیر به اذعان به این واقعیت شد که «مطمئناً بهترین راه، سریع‌ترین راه برای رسیدن به شرایط عادی و بازگشت به زندگی واکسیناسیون عمومی هست! ما مشکلات مردم را درک می‌کنیم مشکلات کسبه مشکلات کارگران کشاورزان مشکلات افرادی که بیکار شدند را درک می‌کنیم و اذعان می‌کنیم و عذرخواه هستیم» (تلویزیون شبکه خبر ۱۹تیر ۱۴۰۰).

قطعا این عذرخواهی هم از سر فریبکاری است و در زمانی صورت گرفته که برای مردم سیاست تعمدی رژیم در انداختن آنها در دام کرونا لو رفته است.

اقرار بر این‌که تنها راه مبارزه با کرونا واکسیناسیون مردم است، در شرایطی است که پیش از این سردمداران نظام به‌ویژه خامنه‌ای و روحانی برای طفره رفتن از واکسیناسیون عمومی توجیهات ضدمردمی می‌تراشیدند.

 

هم‌چنان که از همان روزی که در کشورهای غربی واکسن کرونا تولید شد، خامنه‌ای دجالگرانه خرید آنرا ممنوع کرد، و روحانی هم پس از آن برای طفره رفتن از خرید واکسن به توجیهات ابلهانه‌ای متوسل شد.

نتیجه این سیاست ضدمردمی باعث شد، عده‌یی از مردم که امکان مالی دارند از واکسینه شدن در ایران تحت حاکمیت آخوندها ناامید شده‌اند، به ناگزیر برای واکسیناسیون راهی کشورهای همسایه به‌ویژه ارمنستان شوند.

اکثریت قریب به اتفاق مردم هم که فقیر هستند راه و چاره‌ای برای مقابله با بیماری و واکسینه کردن خود ندارند، و در نتیجه باید دسته‌دسته جان بسپارند تا جایی که دیگر غسالخانه‌ها گنجایش پذیرش جسد بیماران فوت شده را ندارند.

 

خبرگزاری تسنیم نوشت: «گزارش میدانی خبرنگاران تسنیم از آرامستان زاهدان از پاسخگو نبودن تنها غسالخانه شهر حکایت دارد» (تسنیم ۱۴تیر ۱۴۰۰).

البته سعید نمکی وزیر بهداشت دولت روحانی اخبار مربوط به گسترش کرونا و افزایش آمار فوتی‌ها در این استان را سیاه‌نمایی دانست و در این رابطه گفت: «خیلی‌ها سعی کردند اوضاع را در سیستان و بلوچستان سیاه جلوه بدهند خیلی‌ها سعی کردند ذهن مردم را در داخل و بیرون مشوش کنند. ». (سایت حکومتی ایران پرس ۲۰تیر ۱۴۰۰). .

اما همین وزیر جنایتکار وقتی روز دوشنبه ۲۱تیر به استان سیستان و بلوچستان رفت و اوضاع اسفناک آنجا را به‌لحاظ نبود تخت برای بیماران و... دید مسئولان محلی را مسئول نابسامانی‌ها معرفی کرد در حالی‌که خود وی انتقادات در زمینه وضعیت نابسامان استان را «بلوا و سیاه‌نمایی» خوانده بود.

در مورد صحبت‌های نمکی که نماینده زاهدان در مجلس ارتجاع آن را «دروغ محض» خوانده بود و تأکید کرده بود که از او شکایت خواهد کرد، روزنامه حکومتی همدلی هم نوشت: «وضعیت سیستان و بلوچستان وخیم است. برخلاف سعید نمکی وزیر بهداشت که انتقادها از وضعیت سیستان‌وبلوچستان را «سیاه‌نمایی» خوانده و مدعی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت خالی در بیمارستانهای سیستان و بلوچستان شده بود، نمای اپلیکیشن ماسک از نقشه کشور وضعیت استانهای جنوبی را به‌خصوص سیستان و بلوچستان را نابسامان نشان می‌دهد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی به خبرگزاری ایسنا گفته بود که از تست‌های کرونا که در منطقه سیستان انجام می‌شود حدود ۵۵درصد آنها مثبت می‌شود. هم‌چنین در مورد شهرهای زاهدان، چابهار، ایرانشهر و زابل گفته می‌شود که روزانه بیش از دو هزار و ۳۰۰ تست کرونا انجام می‌شود که حدود ۳۹درصد آنان مثبت است.

مهدی شمس‌آبادی دادستان زاهدان هم به انتقاد از وضعیت بهداشت و درمانی استان و رسیدگی در بیمارستانها و نبود تخت خالی پرداخت. این مقام قضایی عنوان کرد: وقتی مسئولان می‌گویند تخت خالی داریم آیا این با واقعیت انطباق دارد؟ افراد حتی به ما مراجعه می‌کنند که بیمارمان را می‌خواهیم بستری کنیم و بیمارستانها تخت خالی ندارند» (همدلی ۲۱تیر ۱۴۰۰).

 

این نتیجه تعلل عمدی نظام ولایت در زمینه واکسینه نکردن مردم است، تعللی که ریشه در سیاست کلان تلفات برای مقابله با خیزش و قیام مردم دارد.

اگر هم صحبت از واکسن و واکسیناسیون می‌شود به اعتراف رسانه‌های خود رژیم، نظام دنبال این است که با ساختن انواع واکسنهای غیرمعتبر در آینده‌ای نزدیک مردم را سرکیسه کند.

با این حال معلوم نیست تا زمانی که این واکسنهای نامعتبر به مرحله بهره‌برداری برسند، مردم باید چند موج دیگر کرونا را پشت سربگذارند و دست کم چند ده‌هزار نفر دیگر از آنها به کام مرگ کرونا کشیده شوند.

بی‌تردید آنچه خامنه‌ای و نظامش دارند می‌کارند، در طوفان خشم مردم و جوانان شورشی، سقوط خود را درو خواهند کرد.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4293f945-6ba1-408a-a6ff-05243fe24f78"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات