728 x 90

سعید حجاریان: شعار عبور از اصلاح‌طلبان اول بار توسط سازمان مجاهدین خلق مطرح شد

قیام ایران دیماه 96
قیام ایران دیماه 96

سعید حجاریان از پایه‌گذاران وزارت اطلاعات و از دژخیمان دهه ۶۰ ، که در دهه ۷۰مدعی اصلاحات شده بود، در مصاحبه‌یی با رسانه‌های رژیم، اذعان کرد که در شعارهای قیام دیماه، باندهای موسوم به اصلاح‌طلب و اصول‌گرا، هر دو هدف قرار گرفته بودند.

وی هم‌چنین گفت: شعار عبور از اصلاح‌طلبان اولین بار توسط سازمان مجاهدین خلق مطرح شد.

حجاریان درباره سوابقش اظهار داشت: من را هنوز جزیی از بلوک قدرت می‌دانند و می‌گویند همین که برای جمهوری اسلامی وزارت اطلاعات ساخته، کافی است.

 

گزارشی از مصاحبه سعید حجاریان:

در این گفتگو، ابتدا مصاحبه کننده از حجاریان می‌پرسد: «اعتراضات دی‌ماه به‌ لحاظ جریان‌شناسی سیاسی نقطه عطفی به حساب می‌آید. ماجرا به‌طور خلاصه این بود که اصلاح‌طلبان که گمان می‌رفت همواره آن دیگریِ بهبودخواه هستند ناگهان با طرح شعار «اصلاح‌طلب، اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا» هم جنس اصول‌گرایان پنداشته شدند. برای آغاز بحث می‌‌توان به این پرسش پاسخ داد که اساساً چرا مرزهای میان این دو جریان در نظر مردم از بین رفته است؟»

حجاریان در پاسخ خود می‌گوید: « مردم معترض در شرایط بد اقتصادی که خود در مضیقه هستند، فکر کردند، اصول‌گرایان و اصلا‌ح‌طلبان دست در دست هم در حال خوردن بیت‌المال هستند.....ریشه دیگر این شعار ممکن است برآمده از حقیقت محض باشد؛ بی‌پرده بگویم بعضی اصلاح‌طلبانِ کانفورمیست، رانت‌خوار هستند و سابقه رانت‌خواری‌شان به چند دهه پیش باز می‌گردد»

حجاریان در قسمتی دیگر از این مصاحبه در مورد همین شعار، اضافه می‌کند: «ما به‌جای این‌که در سطح بمانیم باید قدری به عمق مسأله برویم. هدف حاملان این شعار چه بود؟ آنها کلیّت جمهوری اسلامی را هدف گرفته بودند؛ بنابراین دو بازوی حکومت یعنی اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان را خطاب قرار دادند.... واقعیت این است، شعار عبور از اصلاح‌طلبان اول بار توسط سازمان مجاهدین خلق و دقیقاً پس از دوم خرداد مطرح شد».

سعید حجاریان که از دژخیمان دهه ۶۰و از پایه‌گذاران وزارت اطلاعات است، در قسمت دیگری از اظهارات خود به وقوف مردم نسبت به سوابق حکومتی و طینت واقعی مدعیان اصلاحات و به کلان دزدیهای حکومتی نیز اذعان کرده و می‌گوید: « برچسب همراهی با بلوک‌ قدرت از فرد جدا نمی‌شود مگر آنکه اعلام علنی کند...برای مثال من را هنوز جزیی از بلوک قدرت می‌دانند و می‌گویند همین که برای جمهوری اسلامی وزارت اطلاعات ساخته کافی است....بلوک قدرت از نظر من آن ۹نفری هستند که ظرف چند روز و از طریق واردات ماشین به اندازه بودجه یک سال یک نهاد در جیب‌شان گذاشتند».

حجاریان هدف خود در شرایط کنونی را «نجات ته مانده اصلاحات» اعلام کرده و گوید: «ما از اعتراضات اخیر سه درس گرفتیم؛ این سه درس در تحلیل‌های مصطفی [تاج‌زاده] و عباس [عبدی] و من موجود است....نخست باید سه مشکل را مرتفع کرد. اول، استصواب شورای نگهبان...،. دوم، قوه قضاییه و سوم صدا و سیماست....البته باید به احیای قانون وزارت اطلاعات، آن‌گونه که در زمان تأسیس آمده بود، فکر کرد و جلوی تشکیلات موازی را گرفت».

وقتی مصاحبه کننده  دنبال کردن این سه- چهار هدف را به «نمد کوبی» تشبیه می‌کند، حجاریان، باند رقیب را «خر ایستاده» و باند خودش  را «شتر خوابیده» توصیف کرده و پاسخ می‌دهد:« ممکن است گفته شود اصلاح‌طلبان دیگر ارج و قربی ندارند که لازم باشد صدایشان شنیده شود. ولی قول معروفی می‌گوید:«شتر خوابیده از خر ایستاده بلندتر است.»!

سعید حجاریان درباره استمرار اعتراضات و وضعیت دولت روحانی می‌گوید:«من معتقدم این اعتراضات ادامه خواهند داشت چرا که روحانی حقیقتاً قدرت لازم برای بهبود وضعیت را ندارد؛ در بدنه دولت فساد وجود دارد؛ برخی وزرا ناکارآمد هستند و از این گذشته دولت بخشی از حوزه اختیارات‌اش را با نهادهای نظامی شریک شده است».

حجاریان درپایان این مصاحبه اذعان می‌کند که دعاوی مربوط به « خطر سوریه‌‌ای شدن ایران» یک« ادعای موهوم» است و یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این گفتگو، اضافه می‌کند:«نفس این دعوی که ایران سوریه می‌شود، از ناخودآگاه ترس‌خورده اصلاح‌طلبان و ناتوانی آنها از مواجهه با بن‌بست و استیصال سیاسی پرده بر می‌دارد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/560f2103-f099-4ce3-8317-e3ebdb0bbad8"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات