728 x 90

سعد حریری برای انجام دیداری چند روزه وارد ریاض شد

سعد حریری
سعد حریری

سعد حریری برای انجام دیداری چند روزه وارد ریاض شد

سعد حریری نخست‌وزیر لبنان سه‌شنبه ۲۹مه ۲۰۱۸  برای انجام دیداری چند روزه به عربستان سعودی سفر کرد.

به گزارش العربیه دفتر نخست‌وزیر لبنان در این رابطه اعلام کرد: «سعد حریری نخست‌وزیر که به‌تازگی مأمور تشکیل دولت شده است برای انجام دیداری چند روزه راهی عربستان سعودی شد».

از زمان استعفای سال گذشته او که آن را در ریاض پایتخت سعودی اعلام کرده بود، این دومین باری است که سعد حریری به عربستان سعودی سفر می‌کند.

سعد حریری قبل از سفر به عربستان سعودی گفتگوهایش با نمایندگان پارلمان لبنان برای تشکیل دولت جدید را به پایان رساند.

بعد از اجرای اولین انتخابات پارلمانی در لبنان و پس از وقفه‌ای ۹ساله این سومین باری است که سعد حریری مأمور تشکیل دولت شده است.

نخست وزیر کنونی لبنان از دسامبر سال ۲۰۱۶ تاکنون مقام نخست‌وزیری لبنان را به‌عهده داشته است. او اولین دولت خود را در سال ۲۰۰۹ تشکیل داد و این دولت تا سال ۲۰۱۱ ادامه یافت.

بیشتر بخوانید

سعد حریری: مواضع حزب‌ا‌لله را نمی‌پذیرم

سعد حریری می‌گوید در پی بی‌طرف نگه‌داشتن لبنان در کشمکش‌های منطقه‌یی است

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان روز شنبه چهارم آذر ۹۶ در بیانیه‌یی گفت مواضع حزب‌الله لبنان را که بر برادران عرب ما تاثیر گذاشته و یا امنیت و ثبات کشورهایشان را هدف قرار داده، نمی‌پذیرد.

او در این بیانیه که توسط دفتر رسانه‌یی‌اش منتشر شد، از شبه‌نظامیان حزب‌‌الله به‌عنوان گروه مورد حمایت ایران نام برد.

حریری روز چهارم نوامبر۲۰۱۷ در حالی که در عربستان سعودی به‌سر می‌برد از مقام خود استعفا کرد. او در یک نطق تلویزیونی با حمله شدیداللحن به رژیم ایران و حزب‌الله لبنان گفت که امنیت جانی او در خطر است.

چشم انداز تغییر سیاسی در لبنان

پس از لغو برجام توسط آمریکا و تحریم‌های تازه‌ این کشور علیه حزب‌الله برای مقابله با نفوذ رژیم ایران وزارت خزانه‌داری آمریکا ۷شرکت و ۶شخصیت حقیقی را به‌دلیل ارتباط با حزب‌الله لبنان مجازات کرد. آمریکا حزب‌الله لبنان را یک سازمان تروریستی و ابزاری در دست رژیم ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه خاورمیانه می‌شناسد.

مقامات آمریکایی همچنین گفته‌اند تحریم‌های اعلام شده بخشی از یک برنامه جدی علیه حزب‌الله لبنان برای کاهش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه است. طبق گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا رژیم ایران سالانه حدود ۷۰۰میلیون دلار برای حزب‌الله لبنان کمک مالی می‌فرستد.

مقامات کنونی آمریکا رشد و قدرت‌گیری حزب‌الله در لبنان را از جمله ناشی از سیاستهای غلط دولت باراک اوباما می‌دانند. دولت ترامپ به موازات متحدان اصلی‌اش در منطقه، عربستان و اسرائیل، بارها از رشد و قدرت‌گیری حزب‌الله در لبنان ابراز نگرانی کرده‌ و از تحریم‌های سخت علیه حزب‌الله خبر داده بود.

آمریکا سعد حریری را که هم‌پیمانی برای خود می‌داند عقیده دارد او در دام نفوذ رژیم ایران و حزب‌الله نمی‌افتد، به‌ویژه‌  این‌که برخی از اعضای حزب‌الله، به اتهام ترور پدرش رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ به‌صورت غیابی محاکمه می‌شوند.

تحریم‌های پیش‌رو

سایت العربیه می‌نویسد: دولت آمریکا اکنون در انتظار تشکیل دولت لبنان است تا درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه حزب‌الله تصمیم‌گیری کند. کنگره آمریکا هم خود را برای تصویب نسخه دوم قانون تحریم‌ها علیه حزب‌الله، آماده می‌کند...

تصویب این قانون در کنگره به تأخیر انداخت به‌ویژه‌ این‌که وزارت امور خارجه و الیزابت ریچاردز سفیر آمریکا در بیروت، در سال ۲۰۱۷ کنگره را متقاعد کرده بودند که باید به لبنانی‌ها فرصت داد تا انتخابات برگزار کنند. آنها امید داشتند که این انتخابات، حزب‌الله و متحدان نظام سوریه را تضعیف کند و حریری قوی‌تر ظاهر شود. اما آنچه روی داد عکس آن بود و اکنون سفیر آمریکا احساس می‌کند که دلیلی برای تأخیر در تصویب قانون وجود ندارد.

هم‌زمان دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، برداشتن گام‌هایی قاطع علیه حزب‌الله را آغاز کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم در روزهای اخیر، بعضی اعضای این حزب‌ها را در فهرست تروریستها قرار داد.

 

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی آمریکا در این باره گفته است: «ضربه زدن به توانایی‌های تروریستی و نظامی حزب‌الله، اولویت دولت آمریکا است. ترامپ از ابتدا درباره نگرانی‌مان از فعالیت‌های تروریستی حزب‌الله و عملیات تنش‌آفرین و جنایتکارانه‌اش در منطقه صحبت کرده است».

شبه‌نظامیان حزب‌الله زیر تیغ

درباره عزم دولت ترامپ در اعمال تحریم‌هایی سنگین‌تر علیه حزب‌الله، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی آمریکا گفت: «ایالات متحده با تمام ابزارها و توانی که در دست دارد، برای متوقف کردن فعالیت‌های جنایتکارانه حزب‌الله اقدام خواهد کرد».

وزارت خزانه‌داری آمریکا سه‌شنبه ۲۵اردیبهشت ۹۷ تحریم‌های جدیدی علیه رژیم ایران اعمال کرد بر اساس این تحریمها رئیس بانک‌ مرکزی، سه شخصیت حقیقی دیگر مرتبط با سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان و یک بانک عراقی هدف تحریمها قرار گرفتند.

سه شخصیت حقیقی دیگر از جمله محمد قصیر از مسئولان حزب‌الله لبنان هم در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند.

بانک «البلاد» که مقر آن در عراق است نیز از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شد. اتهام این بانک انتقال پول دریافتی از نیروی قدس سپاه پاسداران به شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان توصیف شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا اضافه کرده است که افراد و نهادهای تحریم شده، متهماند که به نیابت از سپاه پاسداران ایران، میلیون‌ها دلار را به حزب‌الله لبنان ارسال کرده‌اند.

این در حالی است که تهدیدهای جدید آمریکا و از سرگیری تحریم‌های هسته‌یی نیز سپاه پاسداران ایران را تهدید می‌کند؛ مساله‌یی که می‌تواند وضعیت اقتصاد بحران‌زده ایران را دشوارتر کند.

آمریکایی‌ها تاکنون به اعمال تحریم‌هایی علیه عناصر حزب‌الله بسنده کرده‌اند. اکنون اما اراده اعمال تحریم علیه اعضایی از این حزب را دارند که در پارلمان یا دولت لبنان حضور دارند. به‌گفته سخنگوی شورای عالی امنیت ملی آمریکا، حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد و ایالات متحده، تفاوتی میان شاخه سیاسی و نظامی این گروه قائل نیست.

با محاصره همه‌جانبه شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان که به‌عنوان یکی از بازوهای تروریسم رژیم ولایت فقیه در کشورهای عربی عمل می‌کنند، تعادل‌قوای سیاسی در این کشور که بیش از نیمی از آن به اشغال تروریسم صادراتی رژیم در آمده به نفع مردم لبنان تغییر خواهد کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4a1848be-4d47-4afe-bee0-3835a087c113"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات