728 x 90

سرنگونی و تحریم، دستاورد نظام از مناظره اول - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز دوشنبه هفدهم خرداد، اغلب صفحات اول خود را به نمایش انتخابات رژیم اختصاص داده‌اند و در برخی موارد به بحرانهای داخلی یا خارجی نظام هم پرداخته‌اند. در روزنامه‌های باند خامنه‌ای بیش از هر چیز گزش از مطرح شدن میزان سواد رئیسی دیده می‌شود. کیهان خامنه‌ای یادداشت روز و یک مقاله دیگر به قلم پاسدار حسین شریعتمداری را به این موضوع اختصاص داده است. بقیه روزنامه‌های این باند هم سوزش ولی‌فقیه از تو سری خوردن رئیسی را به نمایش گذاشته‌اند. اما آنچه که در سایر روزنامه‌ها در مورد روند اول نمایش تلویزیونی مهره‌های دست چین شده نظام بیان کرده‌اند چیزی جز شکست این نمایش نیست. تیترها اغلب گویا هستند. «آرمان: دوباره کوه موش زائید» یا جهان صنعت: «توپ پر و دست خالی». مستقل: «هیچ کس برنده نشد».

سرنگونی و تحریم، دستاورد نظام از مناظره اول

روزنامه‌های حکومتی در مطالب متعدد و متنوعشان روی سه موضوع وحدت دارند. یکی این‌که کاندیداها هیچ‌کدام برنامه ندارند، هیچ‌کدام به بحرانهای اصلی گریبانگیر مردم اشاره نکرده‌اند. و هم‌چنین سرنخهای اصلی اقتصاد در دست نهادهای حکومتی است. مضمون مشترک همه اما شکست این نمایش مناظره دور اول بود.

«مسابقه خطرناک کاندیداها در دادن وعده» عنوان مطلب روزنامهٔ اعتماد است نوشته است فرشاد مومنی اقتصاددان حکومتی در مورد «تضاد میان شعار و عمل» به نظام هشدار داده و سرنوشت اتحاد شوری سابق را گوشزد کرده و نوشته است: «با بررسی مسأله فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی می‌توان به این موضوع پی برد که تعارض میان این دو عنصر کلیدی در نهایت به فروپاشی یک کشور می‌انجامد. نمونه آن نیز در دولت احمدی‌نژاد مشاهده شد».

۵+۲ عنوان مطلبی در آرمان است که به فضای بستهٔ موجود برای بیرون کشیدن کاندید مطلوب از صندوق نمایش انتخابات اشاره کرده و نوشته: «مناظرات روز شنبه نشان داد که هنوز نگاه پادگان و دادگاه در کشور حاکم است و با این روش نمی‌توان شاهد پیشرفت کشور بود. در مناظرات به جای ارائه برنامه‌ها و اهداف، حرف از ممنوع‌الخروجی و به دادگاه کشاندن بود».

تأکید بر تداوم تحریم مردمی نمایش انتخابات هم در مطالب برخی روزنامه‌ها اذعان شده بود. از جمله ابتکار در سرمقاله‌اش نوشته: «این مناظره به‌طور کلی تاثیری بر مشارکت در انتخابات نداشت. حتی شاید بتوان گفت پاره‌ای از کسانی که مردد بودند را به سوی عدم شرکت متمایل ساخت».

بحران آب و برق آن‌روی سکهٔ غارتهای نجومی

در روزنامه‌های امروز موضوع مذاکرات وین و موقعیت حساس موضوع هشدار برخی روزنامه هاست. ویرانی زیرساختها علت اصلی حوادث و آتش‌سوزیهای مختلف موضوع مقاله‌ای در شرق است که آتش‌سوزی اخیر پالایشگاه تهران را بررسی کرده. بحرانهای اقتصادی و بحران کمبود واکسن کرونا و کمبود آب هم از جمله موضوعاتی است که به آن اشاره شده.

در مقولهٔ اقتصادی مقاله: «طرح اصلاح بانک مرکزی راه را برای سلطهٔ مافیا باز خواهد کرد» در روزنامه مردم‌سالاری مطلبی از فرشاد مومنی که در آن به پاره‌یی از چپاول نجومی بانکها زیر نظر و با تأیید بانک مرکزی اشاره کرده و از جمله با اشاره به طرح مجلس رژیم نوشته است: «چیزی که تحت عنوان اصلاح مطرح می‌شود در این است که به ســلطه‌ٔ مافیاها هیچ کاری ندارد اما می‌خواهد اعمال اقتدار حکومت در یکی از حیاتی‌ترین حیطه‌ها را دستخوش تغییر کند»، در ادامه هم نوشته است: «گزارش رقابت پذیری سال۲۰۱۹ که مجمع جهانی اقتصاد منتشــر می‌کند را خواندم. شــدت تکان‌دهندگی‌اش از نظر تسخیر شدگی به دست مافیاها در مقام پولی در دنیا (نظام) را رتبه‌ٔ یک قرار داده است. در آن گزارش می‌گوید مقام پولی (نظام) از نظر قابلیت و قدرت تنظیم گری بانکها رتبه‌ٔ بدترین کشــور را در میان تمام کشورهای دنیا که در آن گزارش مورد بررسی قرار می‌گیرند به خود اختصاص داده است».

«گرمای هوا، بحران آب را فزاینده کرده است» عنوان مطلبی است در روزنامه آرمان که به فضای انفجاری مردم اشاره کرده و نوشته: «بحران بی‌آبی»، «گرمای هوا» و «کرونا» استانهای جنوبی کشور را در شرایط بحرانی قرار داده است. زمانی این بحران جدی‌تر از می‌شود که بر اساس آمارهای شرکت مهندسی آب و فاضلاب ۲۱۰شهر با مشکل تأمین آب مواجه هستند که از ایــن میان ۱۰۰شهر از نظر وضع تأمین آب شرب در شرایط قرمز قرار دارند. مثلا استانی مانند بوشهر که در روزهای اخیر دمای بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کند، با قطعی مکرر سه هفته‌یی آب مواجه شده و بسیاری از مردم در تشنگی به‌سر می‌برند. بسیاری از مردم این استان در شبکه‌های اجتماعی به کمبود و قطعی مکرر آب که از اواسط بهمن آغاز شده، معترض بوده‌اند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1ea9b990-7194-4376-a77d-cf292d5236d5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات