728 x 90

سرنوشت ۵میلیارد یورو ارز به کجا انجامید؟!

سرنوشت ۵میلیارد یورو ارز صادراتی؟!
سرنوشت ۵میلیارد یورو ارز صادراتی؟!

روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس آخوندی روز سه‌شنبه ۱۴مردادماه گفت: "۷۵ شرکت به‌عنوان دانه درشتها بیش از ۵میلیارد یورو ارز را در اختیار گرفته‌اند و هنوز عودت نداده‌اند."

وی هم‌چنین گفته است که در مجموع ۳۵۰۰ شرکت هستند که ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصاد برنگردانده‌اند.

ایزدخواه با توجه به گسترش بیش از حد دزدی‌ها افزود: «هنوز آمار دقیقی درباره فراوانی این شرکتها و ترکیب خصوصی‌ها و خصولتی‌ها و دولتی‌ها ارائه نشده است. نمی‌شود گفت که از این ۷۵ شرکت که ارزهای خود را عودت نداده‌اند، اکثریت دولتی‌اند یا خصوصی‌اند و یا این‌که خصولتی هستند».

گفتنی است که روز گذشته هم بانک مرکزی در اطلاعیه‌یی اعلام کرد عدم بازگشت ارز با تشخیص این نهاد در حکم "قاچاق" است.

در این اطلاعیه هم‌چنین به ۲۵۰ صادر کننده‌ای اشاره شد که "حتی یک دلار ارز به چرخه اقتصادی کشور برنگردانده‌اند".

بانک مرکزی نیز حجم ارزهای برنگشته حاصل از صادرات به کشور را بیش از ۲۷میلیارد دلار اعلام کرده؛ این در حالیست که بعضی منابع نظیر اتاق بازرگانی این رقم را قبول ندارند و آن را اشتباه محاسباتی می‌دانند.

هم‌چنین وزارت اقتصاد سال پیش گفته بود که از مجموع ۴۰میلیارد دلار صادرات غیرنفتی تنها ۱۰میلیارد دلار آن به کشور بازگشته است؛ بر اساس آنچه اعلام شد ۳۰میلیارد از مجموع ۴۰میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات، نه به‌صورت کالا و نه به هیچ صورت دیگری به ایران برنگشته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ef8e9ad7-4d00-4e1b-bea2-4a2076740a63"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات