728 x 90

سرقت برق مردم! هشدار؛ «نگذارید سیل بیاید»

خاموشی‌های گسترده در تهران
خاموشی‌های گسترده در تهران

درگرم‌ترین روزهای سال قطعی برق همراه با پیک پنجم کرونا فاجعه می‌سازد، اما سرکردگان رژیم مدعی‌اند به‌خاطر مصرف بالا توسط مردم برق قطع می‌شود، و اگر مصرف پایین بیاید مشکلی وجود ندارد.

واضح است که این ادعا برای پاک کردن صورت مسأله و گم کردن رد مقصر اصلی و انداختن تقصیر به گردن مردم است، اما آیا واقعاً دلیل اصلی قطعی برق گرما و مصرف بالا است؟

به ادعای وزارت نیرو ظرفیت تولید برق ۸۵هزار مگاوات است اما به‌دلیل فرسودگی دستگاههای تولید و انتقال، حدود ۵۰هزار مگاوات برق به مردم می‌رسد.

اگر به‌طور واقعی این میزان تولیدی برق کشور باشد، پاسخگوی حداقل نیازها کشور خواهد بود، اما در واقعیت حداقل‌های نیاز مردم هم تأمین نیست.

طبق برآوردهای حکومتی ۴۰درصد برق عراق را رژیم تأمین می‌کند، و همزمان صادرات برق به افغانستان هم افزایش داشته است.

دلیل صادرات برق به این کشورها دور زدن تحریم‌ها و بالا کشیدن دلارهای حاصل از صادرات برق است.

موضوع دیگری که باعث کمبود برق است موضوع رمز ارزها است، که حدود ۲۰۰هزار دستگاه ماینر ثبت شده در ایران وجود دارد، که حدود ۸۰درصد از این تعداد متعلق به سپاه پاسداران است.

اولین بار روزنامه همشهری از بزرگترین مزرعه ماینرینگ در رفسنجان خبر داد که متعلق به چینی‌ها است. طرف قرارداد این مزرعه چینی‌ها سپاه پاسداران است.

به‌دلیل این‌که قرارگاههای سپاه پاسداران هم از برق مجانی استفاده می‌کنند، این نهاد سرکوبگر و ضدمردمی بیشترین میزان استخراج رمز ارز را دارد.

در فرودگاه پیام در اطراف کرج که یکی از فرودگاههای متعلق به سپاه است، چندین کانتینر استخراج بیت‌کوین وجود دارد، که هندیها در آن مشغول استخراج رمزارز هستند و طرف قراردادشان سپاه پاسداران است.

متولی‌زاده هم یک بار گفت: «مأموران شرکت توانیر که برای جمع‌آوری مراکز استخراج رمز ارزها رفته بودند هدف تیراندازی قرار گرفته بودند» (تلویزیون رژیم ۲خرداد ۱۴۰۰).

روشن است طرفی که روز روشن از سلاح استفاده می‌کند و کسی هم متعرض آن نمی‌شود جز سپاه پاسداران و نهادهای وابسته به خامنه‌ای می‌تواند باشد.

مؤسسه تحلیلی به نام الکتریک گزارش کرده است بر اساس برآوردها سالانه ۶۰۰ مگاوات برق برای استخراج یک میلیارد دلار بیت کوین در ایران استفاده می‌شود.

پیش از این متولی‌زاده مدیر عامل شرکت توانیر گفت: «امسال رشد انرژی مصرفی برای استخراج هر واحد رمز ارز چندین برابر شده است و بر اساس برآوردها حدود ۲۰۰۰ مگاوات از برق کشورمان برای تولید رمز ارز مصرف می‌شود» (خبرگزاری ایسنا ۳خرداد ۱۴۰۰).

این میزان سه برابر ارزیابی مؤسسه الکتریک است و اگر این رقم درست باشد درآمد سپاه از محل بیت کوین بیش از ۳میلیارد دلار است.

رمز ارز به اندازه‌ای برای رژیم سود دارد که پیش از این حسن قاضی عسگر معاون اقتصادی استاندار رژیم در اصفهان در نشست خبری احداث اولین شبکهٔ رمز ارز در استان با اشاره به نقش استخراج بیت‌کوین گفت: «این کار صرفه اقتصادی دارد حتی اگر شب‌ها شمع روشن کنیم و با برقی که استفاده می‌کنیم رمز ارز تولید کنیم» (خبرگزای ایمنا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰).

پاسدار حسین رحیمی رئیس پلیس تهران هم از کشف یک مزرعه رمز ارز با بیش از ۷هزار ماینر در چیتگر خبر داد.

او این مزرعه را یکی از مزارع بزرگ رمز نامید که حدود ۴درصد از برق کل کشور در آن استفاده می‌شده است (روزنامه آرمان ۲تیر ۱۴۰۰).

در زمینه درآمد دولت از اعطای مجوز برای فعالیت ماینرها روزنامه جوان ۱۷تیر ۱۴۰۰ نوشت: «دولت با اعطای مجوز به فعالان بیت کوین پول‌های بسیاری در دو سال اخیر به جیب زده است».

هم‌چنین در زمینه نقش دولت در تأمین برق مورد نیاز رمزارزها محمد خدادادی بهلولی، مجری طرح تأمین برق مراکز استخراج رمزارزها اعلام کرد: به‌دلیل تعرفه‌های تخفیفی، ایران جزو هفت کشوری است که بیشترین میزان استخراج رمزارز جهان در آنها انجام می‌شود. استخراج یک بیت کوین به بیش از ۳۰۰ مگاوات ساعت برق نیاز دارد که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵هزار واحد مسکونی در یک شبانه روز است. (روزنامه همدلی ۱۶تیر ۱۴۰۰).

نشریه فوربس اخیراً گزارشی انتشار داد که در میان رسانه‌های رژیم سر و صدای زیادی کرد.

این نشریه نوشت رشد ثروت سرمایه‌دارها در رژیم دو دلیل داشت، رمزارز و بورس.

تکلیف بورس مشخص است و کسی نیست که نداند خامنه‌ای و روحانی به‌طور مستقیم مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری کردند.

خامنه‌ای به مردم گفت: «دربورس حتماً شرکت کنند» و روحانی نیز بارها مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بورس کرد و گفت: «بورس جای سرمایه‌گذاری است، یک تحول بزرگی درست می‌شود در بورس».

اما دست آخر دولت ضدمردمی و نهادهای وابسته به آن و وابسته به بیت خامنه‌ای اموال مردم در بورس را بالا کشیدند، طوری که سرمایه‌گذاران خرد و غیرحکومتی ورشکست و به خاک سیاه نشستند.

اکنون نیز رمزارزها و درآمد ۳میلیارد دلاری سپاه از آن‌که از برق مجانی مردم استفاده می‌کند، و هم‌چنین فروش برق ایران، بلای جان مردم شده و آنها را در این فصل گرما با مشکل مواجه کرده است

موضوع دیگر این‌که به‌سادگی می‌توان فهیمد ۲۵۰هزار سرمایه‌داری که نشریه فوربس نوشت امسال پولشان چند برابر شده، چه کسانی هستند.

آن روی سکه درآمدهای میلیارد دلاری سپاه از دزدی برق مردم، جان دادن بیمارانی است که به‌دلیل قطعی برق در بیمارستانها و در خانه‌ها نمی‌توانند از دستگاههای تنفسی برقی استفاده کنند.

این وضعیت به‌غایت فاجعه‌بار آن‌چنان مردم را به ستوه آورده که طی روزهای گذشته فریاد اعتراض بسیاری آنها در سراسر کشور بلند شده است. اعتراضاتی که هم‌چنان ادامه دارد و باعث هراس رسانه‌ها و مهر‌های حکومتی شده است.

روزنامه حکومتی آرمان ۱۵تیر۱۴۰۰ در مطلبی با عنوان «نگذارید سیل بیاید» نوشت: «قطعی برق به خیلی چیزهای دیگر پیوند خورده است. اعتصابات کارگران در بخش‌های مختلف که به‌دنبال حقوق و مزایای بهتری هستند و اما صدایشان شنیده نمی‌شود یا ماجرای بی‌آبی در مناطق محروم سیستان و بلوچستان در کنار اوج‌گیری کرونا. اما حالا آنچه پیش‌روی مردم است‌، چشم‌اندازی بدتر از امروز است و گوش‌هایی که قصد شنیدن ندارند. ای کاش بیش از آن‌که دیر شود و سیل بیاید گوش‌ها شست‌وشو شوند».

این تصویری در آینده نزدیک از رابطه مردم با حاکمیت است که از ترس آن خامنه‌ای ناگزیر شد با آوردن رئیسی در مقابل مردم معترض و شورشی مانور قدرت بدهد، تا شاید زیر این فشار عظیم اجتماعی و در مقابل یک جامعه به‌شدت ناراضی و انفجاری با ایجاد ارعاب، جلو جرقه قیام را بگیرد، اما دیگر خیلی دیرشده و سیل پشت درهای رژیم خیمه زده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f9c58efb-15c7-4809-9f43-176fbac8e80d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات