728 x 90

سردرگمی در جلسه غیرعلنی مجلس ارتجاع بر سر لوایح پولشویی و سرنوشت برجام

شکست برجام
شکست برجام

دو هفته پس از خروج آمریکا از برجام و ضرب‌الاجل اعمال تحریمهای ثانویه و خروج کمپانیهای بزرگ اروپایی از بازار ایران، مجلس رژیم آخوندی جلسه غیرعلنی با حضور وزیر خارجه و وزیر اقتصاد و دبیر شورای عالی امنیت رژیم تشکیل داد تا برای این بحران چاره‌جویی کند.

در این جلسه معاون وزیر خارجه و معاون پارلمانی آخوند روحانی نیز شرکت داشتند.

رسانه‌های حکومتی، یکشنبه ۳۰اردیبهشت97 به برخی از اظهارات نمایندگان مجلس ارتجاع و کارگزاران حکومت در این رابطه اشاره کردند.

علی مطهری نایب رئیس مجلس ارتجاع: در این جلسه بحثهایی درباره یکی از لوایح مرتبط با FATF شد. این‌که تصویب این لوایح به‌معنای پیوستن به FATF نیست بلکه اینها از لوازم FATF است.

وی درباره توضیحات ارائه شده از سوی وزارت‌خارجه و میزان خوش‌بینی به ادامه مذاکرات با طرف اروپایی، ‌گفت:‌... همه چیز بستگی به دو سه هفته آینده دارد چون اروپایی‌ها تا حدی دست‌شان بسته است.

از آنجا که شرکتهای بزرگ اروپا منافع زیادی در آمریکا دارند ممکن است نظر دولتهایشان خیلی مؤثر نباشد اما درباره شرکتهای کوچک و متوسط معتقد بودند که نظر دولتهای اروپایی مؤثر خواهد بود.

مطهری درباره این‌که گفته می‌شود نظر شمخانی در خصوص لوایح مرتبط با FATF مثبت نبوده است، گفت: اتفاقاً چنین چیزی نبوده است. نظر ایشان کاملاً مثبت بود، گفته شد ایراداتی این لوایح داشته که با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، شورای عالی امنیت ملی و حتی ارتباط با دفتر رهبری رفع شده است.

طبق قانون اقدام متقابل و متناسب، خیلی از امور به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده شده است، شورا هم هیأت نظارت بر برجام را داشته که همه تصمیمات از مسیر هیأت عبور می‌کند که مرتبط با رهبری است بنابراین در مجموع این قانون نقض نشده است.

نایب رئیس مجلس ارتجاع در پاسخ به این سؤال که آیا دولت با شروع مذاکرات با طرف‌های اروپایی و بدون اذن مجلس، قانون اقدام متناسب و متقابل را نقض نکرده است، گفت: طبق قانون اقدام متقابل و متناسب، خیلی از امور به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده شده است، شورا هم هیأت نظارت بر برجام را داشته که همه تصمیمات از مسیر هیأت عبور می‌کند که مرتبط با رهبری است بنابراین در مجموع این قانون نقض نشده است.

 

علی مطهری با اذعان به بحران درونی رژیم بر سر شکست برجام و لایحه FATF گفت:

تقابل شدیدی بود، حتی در ابتدای جلسه داد و بیداد زیادی کردند، نهایت منطق یک طرف قوی‌تر بود و تا حدی مخالفان قانع شدند ولی به هر حال برخی از آنها هیچگاه قانع نمی‌شوند.... فکر می‌کنند اگر لوایح مرتبط با FATF تصویب شود، آینده حزب‌الله و حماس به خطر می‌افتد .... عده‌یی دیگر نیز قصد تخریب رقیب سیاسی خود را دارند و اعلام مخالفت می‌کنند.

محمدرضا رضایی: در این جلسه آقای ظریف درباره آینده برجام بعد از خروج آمریکایی‌ها توضیحاتی را داد مبنی بر این‌که چقدر اروپایی‌ها می‌توانند مقابل آمریکا مقاومت کنند و مطالبات ما را پاسخ دهند.اصل موضوع و چالش آن است که شرکتهای خصوصی اروپایی چقدر حرف دولت‌شان را قبول دارند و بر اساس خواست آنها عمل می‌کنند. چون یک بحث آن است که آنها خود را خصوصی می‌دانند و زیر بار حرف دولت اروپا نمی‌روند و با آمریکا همسو هستند.

باید صبر کنیم که ببینیم... هنوز این ابهام وجود دارد که آیا اروپایی‌ها می‌توانند در مقابل فشار آمریکایی‌ها مقاومت کنند یا خیر، یا این‌که شرکتهای بزرگ اروپایی خود را مقید به تبعیت از سیاست‌های دولتمردان اروپایی می‌دانند؟

این نماینده مجلس رژیم ادامه داد: همچنین در این جلسه درباره FATF نیز صحبت شد، حرف ما این است که ما مخالف تروریسم هستیم ولی آنها خودشان مصادیق تروریسم را تعریف می‌کنند که ممکن است در این تعریف حزب‌الله و سپاه را نیز بگنجانند.

حاجی دلیگانی عضو دیگر مجلس ارتجاع در نطق میان دستور با اذعان به مشکلات اجتماعی و خطر خیزش مردم سعی کرد آخوند روحانی را تنها عامل مشکلات معرفی کند، وی گفت: [آقای روحانی] یادتان هست در خرداد 92 به جوانان گفتید من می‌دانم شما از بیکاری رنج میبرید، گفتید در کشور بزرگ ایران نباید اینهمه بیکار داشته باشیم گفتید کشور را از بیکاری و گرانی نجات می‌دهم گفتید به‌علت بیکاری از هر پنج ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود گفتید مگر اقتصاد دستوری در دنیای امروز معنا و مفهومی دارد؟ گفتید مگر می‌توان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد نرخ دلار باید به 700تومان برسد گفتید صبح نمی‌دانیم تا ساعت 11-12قیمت دلار چقدر است گفتید اگر برای مشکل بیکاری اقدام فوری نشود این مشکل در سالهای آینده بیشتر خواهد شد گفتید در گرانی ملاک جیب مردم است اما آیا می‌دانید پنج سال گذشت؟ اما آیا می‌دانید بر اساس آمار رسمی که از واقعی آن کمتر است در سال 92 تعداد بیکاران نزدیک به دو میلیون نفر بود ولی اکنون به بیش از چهار میلیون نفر رسیده.

آیا می‌دانید غصه و رنج اصلی پدران و مادرانی که فرزندان بین 25تا 35و 40سالشان با لیسانس و فوق‌لیسانس ازدواج نکرده‌اند فاقد شغل بودن است؛ آیا می‌دانید خجالت کشیدن پدر خانواده که بعد از بیست سال کار و زحمت از کار اخراج شده... یعنی چه؟ آیا می‌دانید قیمت گوشت لبنیات تخم مرغ برنج طی سالهای اخیر چند ده درصد گران شده؟.. گرانیهای افسارگسیخته... مردم را بیچاره کرده آیا می‌دانید امنیت شغلی کارگران از بین رفته؟

آیا می‌دانید کارگران را مجبور می‌کنند بدون دریافت حق و حقوقشان امضا کنند که حقوق مون رو از قبل دریافت کرده‌ایم؟

آیا می‌دانید رکود تورم اقتصادی چه بر سر اقشار مختلف مردم آورده؟ هم کارگران را بیکار و هم سرمایه‌گذاران را بدبخت کرد...

چرا پنج‌سال فرصت کشور را به پای برجامی ریختی که همه برد آن برای طرفهای مقابل بود چرا خط قرمزهای نظام را رعایت نکردید؟ چرا نصایح دلسوزان نظام را نادیده گرفتید؟...

... چرا تضمین کتبی کافی از... آمریکا و اروپایی‌ها نگرفتید؟ اگر زورتان نرسید نیامدید به مردم واقعیتها را بگوئید مردم ایران را نامحرم دانستید؟ چرا سعی کردید نقضهای مکرر آمریکا و اروپا را در برجام نادیده بگیرید؟ و چرا هنوز هم سادگی می‌کنید و می‌پندارید اروپا جدایی از مدار آمریکاست چیزی که خودتان مخالفت آن را گفتید که کدخدا را باید دید و اروپا هیچکاره است اروپایی‌هایی که با بودن آمریکا مقادیر مفاد برجام را اجرا نکردند آیا با رفتن آمریکا انجام خواهند داد؟..

... راه‌کار این است آقای رئیس‌جمهور بیائید از گذشته عبرت بگیرید و از مردم عذرخواهی کنید.

از مقاماتی که می‌آیند در جلسه علنی و غیرعلنی انتظار هست اطلاعات کافی از موضوعات مطروحه داشته باشند مثلاً امروز یکی از مقامات برای ساده سازی خطرات اف.ای.تی.اف که گفت پیوستن به اف.ای.تی.اف مطرح نیست در حالیکه اگر قرار نبود بپیوندیم نیاز به تصویب... الحاق کنوانسیون تأمین مالی تروریزم نداشتیم که به گروهی بپیوندیم که اگر شورای امنیت در دنیا پنج حق وتو دارد، اف.ای.تی.اف عزیزان 35کشور در آن حق وتو دارند...

 

حمیده زرآبادی عضو دیگر مجلس ارتجاع با یادآوری تهدید قیام مردم به‌جان آمده و سرنگونی نظام ولایت فقیه گفت:

حوادث دیماه 96 آمادگی جامعه ایران را برای شکل‌گیری و فراگیر شدن درگیری و خشونت در پس جامعه را نشان داد؛ پیامدهای این امر نه تنها نظام سیاسی بلکه تمامیت ارضی و انسجام اجتماعی ایران را تهدید می‌کند.

آیا آخرین پیام جوانان مبنی بر تحریم ضیافت افطاری رئیس‌جمهور توسط روسای ستادهای جوانان در استانها دریافت شده است؟

حجم گسترده استفاده از فیلترشکنها نشان‌دهنده این امر است که سیاست بکار گرفته شده در مدیریت فضای مجازی ناموفق بوده دولت باید تکلیف خود را روشن کند نمی‌شود هم مجری فیلترینگ بود هم منتقد آن.

آنچه از سوی برخی از مسئولان در جامعه بازتاب می‌یابد فرسنگها با مفاهیم اسلامی و آرمانهای انقلاب فاصله دارد و این مسأله فضای حاکم بر جامعه را ملتهب می‌سازد؛ التهاب و آشفتگی که به واسطه فقدان روح انسانی اخلاقی و رحمانی اسلام در جامعه ایجاد شده و زندگی مردم را تحت‌الشعاع خود قرار داده...

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/21220a0a-a5fa-46ee-9f77-eb1366df95ad"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات