728 x 90

سامانه شاد و ترک‌تحصیل اجباری دانش‌آموزان

وضعیت تحصیل مناطق دور افتاده در ایران
وضعیت تحصیل مناطق دور افتاده در ایران

آخوند حسن روحانی و آموزش و پرورش رژیم بر آموزش حضوری دانش‌آموزان در مدارس تأکید داشتند، اما پس از نه قاطع مردم به این طرح ضدمردمی، دولت روحانی در یک عقب‌نشینی مضحک اعلام کرد، حضور دانش‌آموزان در مدارس اجباری نیست.

عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس پیامدهای خاص خود را دارد که به ترک‌تحصیل اجباری بسیاری از دانش‌آموزان منجر می‌شود.

عواملی هم‌چون نداشتن تبلت، گوشی هوشمند و مهمتر از آن نبودن آنتن در بسیاری از نقاط محروم کشور زمینه را برای ترک‌تحصیل آنها فراهم می‌کند.

در زمینه عدم دسترسی بسیاری از دانش‌آموزان به وسایل ارتباطی و ترک‌تحصیل اجباری آنها مهدی اسماعیلی عضو مجلس ارتجاع گفت: «ببینید آمار دقیق را من حالا نمی‌توانم دقیقاً بگویم آمار بررسی‌های میدانی این را نشان می‌دهد که در بسیاری از مناطق کوچک و محروم و کم برخوردار ما الآن دهها هزار روستا داریم اینها مشکل پهنای باند دارند مشکل اینترنت پایدار دارند بسیاری از دانش‌آموزان به گوشی دسترسی ندارند دانش‌آموزان می‌خواهند استفاده بکنند از این فضای مجازی بنابراین طبق آمارهایی که خود وزارت آموزش و پرورش اعلام کردند ما حدود سه و نیم میلیون نفر دانش آموزمان دسترسی به سامانه‌های شاد و فضای مجازی ندارند» (تلویزیون شبکه سه ۱۳شهریور۹۹).

روزنامه جهان صنعت ۱۳شهریور۹۹ با عنوان «۴میلیون دانش‌آموز در حسرت سامانه «شاد»، نوشت: «تعداد قابل توجهی از شهرستانهای کوچک و روستاها برخلاف ادعای دولت هنوز دسترسی به اینترنت ندارند یا اینترنت پرسرعت را در اختیار ندارند. به‌گفته کارشناسان بر اساس آمارهای رسمی، بیش از چهار میلیون دانش‌آموز به اینترنت و یا موبایل و تبلت دسترسی ندارند و نمی‌توانند از آموزش‌های آنلاین استفاده کنند. هیچ اقدامی برای توسعه اینترنت در تمامی روستاها و شهرستانهای کوچک و عرضه موبایل و تبلت هوشمند به تمامی دانش‌آموزان انجام نمی‌دهد؟

مشکل آموزش آنلاین تنها ترافیک رایگان نیست و این اقدامات تنها از سر باز کردن مشکل و سرسری گذشتن از مسأله مهم آموزش آنلاین است. ۳۰درصد از دانش‌آموزان به سامانه شاد دسترسی ندارند و هنوز هیچ مسئول دولتی اعلام نکرده که برای اجرای عدالت آموزشی و ارائه آموزش رایگان چه اقداماتی در نظر گرفته شده است».

با مطرح شدن بحث آموزش آنلاین و شبکه شاد که رژیم راه‌اندازی کرده یکی دیگر از مافیاهای حکومتی برای چپاول هر چه بیشتر مردم فعال می‌شود؛ مافیای موبایل و تبلت!، برای داشتن تصویری از عرض و طول این مافیا، حرف خود خامنه‌ای کافی است که اخیراً در دیدار مجازی با هیات دولت از واردات ۵۰۰میلیون (نیم میلیارد) یورو موبایل در سال۹۸ به کشور خبر داد.

آموزش مجازی هزینه گزافی به اکثریت مردم محروم زیر خط فقر رفته تحمیل می‌کند و بسیاری از خانواده‌ها قادر به تهیه وسایل مورد نیاز آن نیستند

البته رژیم از همین سامانه هم برای چپاول دانش‌آموزان و اولیاء آنها نیز استفاده می‌کند، خبرگزاری قضاییه آخوندی به درآمد ماهانه ۱۵۰میلیاردی «سامانه شاد» اعتراف کرد و نوشت: «هزینه مصرفی اینترنت سامانه شاد تنها در اردیبهشت ماه معادل ۵۰میلیارد تومان بود که احتمالاً این رقم در سال آینده به ۳برابر رقم کنونی افزایش می‌یابد» (خبرگزاری میزان ۱۰ شهریور۹۹) .

سامانه‌یی به‌نام شاد تنها غم و اندوه را در دل تعداد بسیار زیادی از فرزندان این میهن انباشت می‌کند و خشمی که از این بی‌عدالتی و تبعیض در جامعه متراکم شده هر روزافزون‌تر می‌گردد.

مبتلا شدن بسیاری از کودکان به کرونا در آموزش حضوری در مدارس و از طرفی محروم بودن بسیاری از کودکان از تحصیل به‌دلیل نداشتن وسایل ارتباطی صوتی و تصویری و…، آن روی سکه آموزش در مدارس لاکچری است که فرزندان و نزدیکان سردمداران رژیم در مرفه‌ترین مناطق تهران در آن درس می‌خوانند.

اساسا فشار مافیای مدارس بود که باعث بازگشایی مدارس شد، زیرا این مدارس با گرفتن شهریه‌های زیاد بین ۲۰تا ۳۰میلیون تومانی سود هنگفتی به دست می‌آورند که در صورتی تعطیل بودن مدارس آنرا از دست می‌دادند.

ضمنا در شرایط کرونا حضور دانش‌آموزان که از فرزندان و نزدیکان سرکردگان حکومتی هستند در مدارس لاکچری هیچ تهدید بیماری برای آنها ندارد.

زیرا از بهترین امکانات بهداشتی و درمانی برخوردارند، و ضمنا در کلاس‌های آنها تعداد محدودی دانش‌آموز حضور دارد که فاصله‌گذاری در آنها رعایت شده و مستمراً هم بر رعایت حفظ فاصله‌گذاری نظارت می‌شود.

به همین دلیل در حال حاضر این مدارس باز هستند، به فرض این‌که مدارس آنها هم تعطیل شود آنها دارای بهترین موبایل‌ها و تبلتها و سایر وسایل مورد نیاز آموزش شاد هستند.

اما در مدارس دولتی مطلقاً چنین امکاناتی نیست و اساساً نظارتی هم بر رعایت بهداشت و فاصله‌گذاری نیست.

در زمینه نبودن ماسک و سایر الزامات بهداشتی در مدارس دولتی حسینعلی شهریاری عضو مجلس ارتجاع گفت: «خیلی جاها به‌علت عدم تمکن مالی خانواده نمی‌توانند ماسک تهیه کنند آموزش و پرورش هم دولت بهش پول نداد. فقط یک نوبت آخر اسفندماه پول برای مسائل بهداشتی داد حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰هزار تومان برای مدارس تا الآن یک ریال ندادند به مدارس، یعنی این‌که مدارس که بگویند آقا ما گفتیم که بله پروتکل‌های زیبایی نوشته می‌شود وزارت بهداشت درمان همکاران ما خیلی پروتکل‌های سختگیرانه‌ای نوشتند که آموزش و پرورش فقط اجرا کند ولی آموزش و پرورش پول ندارد اجرا کند» (تلویزیون شبکه یک ۱۹شهریور۹۹).

پروتکل‌های زیبایی که تنها مدیران مدارس لاکچری می‌توانند آنها را اجرا کنند نه مدیران مدارس مناطق محروم کشور و مدیران د‌ه‌ها هزار مدرسه نا ایمن و معلمین کلاس‌های چادری و کپری در مناطق محروم.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6be023ce-c668-425f-8dbf-efc670fa32ae"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات