728 x 90

ساعت شنی عمر نظام به انتها رسیده - مروری بر رسانه ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی چهارشنبه بیشترین عنوانها به گمانه‌زنی در مورد مذاکرات وین اختصاص یافته است. به میان آمدن اسم پاسدار قاسم سلیمانی، در جریان دزدیهای سپاه در فایل افشا شده و هم‌چنین عکس العمل‌های پاسدار قالیباف به برملا شدن نقش خودش در چپاولهای نجومی از شهرداری، تیترهای متعددی را در صفحات اول روزنامه‌ها به خود اختصاص داده است.

بحرانهای اقتصادی اجتماعی در کنار بن‌بست مذاکرات وین و ضد و نقیض‌گوییهای حکومتی در مورد مذاکرات مقالات مختلفی را در روزنامه‌های هر دو باند به خود اختصاص داده است.

خیز باند خامنه‌ای برای محدود کردن اینترنت و هم‌چنین آزاد کردن واردات خودرو به بهانه رفع انحصار از خودروسازی از جمله مطالب دیگر روزنامه است. روزنامه‌های باند خامنه‌ای از جمله ایران ارگان دولت رئیسی با ادعای آمادگی نظام برای توافق وین شرط و شروط مفصل نظام را که عملاً غیرممکن است ردیف کرده‌اند. در باند مغلوب روزنامه جهان صنعت به‌نقل از علی بیگدلی نوشته است: «این‌که ایران اصرار می‌کند همه تحریم‌ها برداشته شود به این خاطر است که نمی‌خواهد با آمریکا درباره سه مسأله حقوق‌بشر، موشکها و سیاست‌های منطقه‌یی خود صحبت و گفتگو کند».

 

ساعت شنی عمر نظام به انتها رسیده

در کانون بحرانهای اقتصادی – اجتماعی هشدار نسبت به قیام و بازگشت‌ناپذیری اوضاع دیده می‌شود. روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان «فصل میدان داری «ابو توجیه ها» گذشته است» با اشاره به تأیید و تکذیبهای رژیم در مورد چپاولهای سپاه و رانتهای برملا شده نوشته است: «تأسف برانگیز‌تر قلم‌زنی و کلمه‌پراکنی "ابوتوجیه"‌هاست که برای سفید نمایاندن ماجرا رنگ سیاه را در رخسار دیگران می‌جویند و برای مردم‌پذیر کردن پندار خود، همتی می‌کنند که برای تبیینِ روایت‌ها، هرگز این قدر به خود زحمت نداده‌اند! برخی‌ها کم‌کاری خودمان را نمی‌بینند و سراغ کارد خونی را در فضای مجازی می‌گیرند. انگار هیچ‌کس خطایی نکرده الا فضای مجازی. چنان که در سقوط هواپیما هم نه فرسودگی طیاره مسأله‌ای است و نه مسائل فنی فقط می‌ماند مرحوم خلبان که اینجا اسمش شده فضای مجازی!» در ادامه هم افزوده است: «. کسی به فکر افکار عمومی هست؟ مبادا ساعت شنی - که دشمن طراحی کرده و برخی از ما‌ها ان‌شاالله غافلانه آن را جاگذاری می‌کنیم - به آخر برسد که به اول برگرداندن آن معلوم نیست ممکن باشد».

این روزنامه در سرمقاله‌اش هم با اشاره بحرانهای اقتصادی اجتماعی و فضای انفجاری جامعه «اهمیت زمان در تصمیمات» را به نظام گوشزد کرده و افزوده است: «انتظار منطقی این است که ماجرای احیاء برجام که مذاکراتش اکنون در وین جریان دارد، دچار رسوبات زمانی نشود و هر چه زودتر به نتیجه منطقی برسد. کاملاً روشن است که هیأت جدید ایرانی مذاکره‌کننده چیزی بیش از آنچه هیأت قبلی به دست آورده بود را نمی‌تواند به دست بیاورد».

 

«تعلل در تعامل باجهان و منطقه، فرصت را از (نظام) خواهد گرفت»

«اقتصاد را از حالت انتظار خارج کنیم» عنوان مطلب روزنامه آرمان است به با اشاره به میزان نیاز اقتصادی نظام به دلار و خفگی اقتصادی ناشی از آن به نظام یادآوری کرده: «دهه ۹۰دهه فرصت‌سوزی بود؛ به‌طوری که رشد منفی اقتصاد را شاهد بودیم. در این شرایط برای حفظ کشور و جلوگیری از فرسودگی اقتصاد، به ۴۰۰میلیارد دلار پول نیاز داریم. ۱۳۰میلیارد دلار نیز برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی نیاز داریم تا بتوانیم خود را حفظ کنیم. این در شرایطی است که بحث ۱۵۰۰هزار میلیارد تومان ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و سایر مشکلات مطرح است. تعلل در روابط بین‌المللی و منطقه‌یی فرصت را از ما خواهد گرفت».

«غارت بانکی» عنوان مطلبی در شرق است که سعید لیلاز اقتصاددان باند مغلوب و حامی رژیم در پاسخ به سؤالی مورد دستاورد توافق برجام از جمله گفته است: «هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. فرصت جدیدی به برخی طبقات برای تداوم غارت سازمان‌یافته می‌دهد. اتفاقی که در دوره برجام اول افتاد. بدون هیچ‌گونه اصلاحات جدی و بنیادین در شبکه بانکی، یک مقدار ارز آمد و پول‌پاشی کردند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fac176c1-0b34-4c4b-b28f-fb4afbe9840c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات