728 x 90

سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد حمله به دومای سوریه با گاز شیمیایی و سمی صورت گرفته است

حمله شیمیایی به دوما در سوریه
حمله شیمیایی به دوما در سوریه

سازمان منع تسلیحات شیمیایی روز جمعه ۱۰ اسفند ۹۷ اعلام کرد بازرسان این سازمان معتقدند در حمله فروردین‌ماه امسال به شهرک دومای سوریه ماده‌ای شیمیایی و سمی به کار رفته که شامل گاز کلر بوده است.

شهرک دوما آن زمان در اختیار اپوزیسیون سوریه بود که توسط نیروهای بشار اسد در محاصره بود. این حمله که روز ۱۸فروردین انجام شد به مرگ دهها غیرنظامی منجر گشت و انگلستان، فرانسه و آمریکا را واداشت تا به حملاتی هوایی علیه حکومت سوریه دست بزنند.

واشنگتن حکومت بشار اسد را عامل این حمله دانست و گفت بشار اسد در برابر مخالفان خود از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است.

بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در پی این رخداد برای نمونه‌برداری و مصاحبه با شاهدان از دو منطقه در دوما بازدید کردند و سپس نمونه‌ها را در آزمایشگاههای این سازمان مورد بررسی قرار دادند که اکنون نتیجه آن اعلام می‌شود.

کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی استفاده از گاز کلر در تسلیحات را ممنوع ساخته.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی پیش از این نیز اعلام کرده بود که در جنگ داخلی سوریه به‌طور سازمان‌یافته از گاز عامل اعصاب سارین و گاز کلر استفاده شده.

این سازمان اعتقاد دارد که نیروهای اسد از بمبهای بشکه‌یی حاوی گاز کلر و گاز عامل اعصاب سارین در چندین و چند موقعیت استفاده کرده‌اند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/21750210-5959-4604-a076-c23fd4734028"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات