728 x 90

اف.ای.تی.اف زیر سایهٔ لیست‌گذاری سپاه پاسداران

FATF
FATF

تا پیش از قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی دعوای اف.ای.تی.اف در رژیم به جاهای باریک کشیده بود، و علاوه بر این‌که در برابر جامعه جهانی در یک دوراهی مرگبار قرار گرفته بود، در داخل هم به نقطهٔ تخاصم باندها کشیده شده بود. اما اکنون با رفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی معادلات این جنگ پیچیده‌تر از قبل شده است.

پیش از لیست‌گذاری سپاه پاسداران عقب‌نشینی خامنه‌ای از تعیین‌تکلیف لوایح اف.ای.تی.اف، این لوایح به مجمع تشخیص مصلحت نظام کشانده و تعیین تکلیف ناشده باقیماند.

در بن‌بست تشدید فشارهای گروه ویژه اقدام مالی و تعیین یک ضرب‌الاجل دیگر توسط این گروه، باز هم موضوع تصویب و یا عدم لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام مسکوت ماند.

اکنون بعد از لیست‌گذاری سپاه پاسداران موضوع لوایح اف.ای.تی.اف باعث تشدید شکاف بین باندهای حاکم شده است، و وضعیت حاکمیت در مقابل جامعهٔ جهانی را بغرنج تر کرده است.

 

ماجرای پر پیج و خم لوایح اف.ای.تی.اف

سایت اعتماد آنلاین ۲۸فروردین ۹۸ نوشت:« داستان لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف ماجرای پر پیچ و خمی شده است، آن‌قدر پیچیده که سایه اخبار و اتفاقات روزمره نیز بر آنها سنگینی می‌کند. حواشی سیاسی و تفاسیر آن حواشی به حدی رسیده که اصل اف ای تی ای به فراموشی سپرده شده است».

لعیا جنیدی معاون حقوقی آخوند روحانی روز ۲۸فروردین ۹۸ گفت:« همه اعم از رسانه‌ها، دولت، مجلس و مجمع کمک کنند تا فضا را دربارهٔ اف‌.ای‌.تی‌اف کارشناسی نگه دارند نه سیاسی. اگر فضا را بیش از حد سیاسی کنند و موضوع تحت تاثیر هر جو و خبر یومیه‌ای قرار بگیرد، ممکن است تصمیم منفی گرفته شود».

معاون حقوقی آخوند روحانی با تأکید بر این‌که « در سیاست دولت نظری برای تغییر نداریم» و با بیان این‌که در مورد تاثیر لیست‌گذاری سپاه« ما اصلاً چنین فرضی نداشتیم که راجع به بخشی از نیروهای مسلح ما موضوعی گفته شود» از موضع‌گیری دربارهٔ لیست‌گذاری سپاه با عبارات کلی مثل« از نظر ما اعتباری ندارد و مبنای عمل هم نیست» طفره رفت.(اعتماد آنلاین ۲۸فروردین ۹۸)

 

تله لوایح FATF وCFT

در نقطهٔ مقابل، ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق رژیم در ایتالیا در رد اظهارات لعیا جنیدی مبنی بر این‌که تروریستی خواندن سپاه پاسداران ارتباطی با مسأله FATF ندارد" تأکید کرد: «این دو موضوع کاملاً به هم ارتباط دارند. اگر ما در تله لوایح FATF، CFT و پالرمو بیفتیم، آن زمان است که آمریکا با توجیه قانونی از سایر کشورها می‌خواهد که با او همکاری کنند ». وی با بیان این‌که « برخی یا متوجه این موضوع نیستند یا خدای‌ ناکرده باید به آنها شک کرد که گویی نماینده غرب هستند».(رسالت ۲۸فروردین ۹۸)

در حالی که سخنگوی اتحادیه اروپا بار دیگر در روز ۲۸فروردین اعلام کرد ادامه اینس‌تکس مشروط به پذیرش FATF است، مقامات و مهره‌های مخالف لوایح FATF خواستار آن شده‌اند که بررسی این لوایح از دستور کار مجمع خارج شود.

 

مجمع تشخیص باید CFT و پالرمو را رد کند

امیر حسین قاضی‌زاده‌هاشمی عضو هیأت‌رئیسه مجلس ارتجاع با حمله به موافقان تصویب لوایح گفت«امروز غرب گرایانی که به‌دنبال تصویب لوایح ۴گانه و الحاق به کنوانسیون پالرمو و CFT بودند باید دریافته باشند که مخالفان این لوایح واقع نگر بودند و واقعیت‌های جامعه بین‌المللی را درک کردند اما غرب گرایان با توهم و خوش‌بینی نزدیک بود که کشور را در دام غرب بیندازند».(خبرگزاری مهر ۲۸مهر ۹۸)

محمد دهقان نایب‌رئیس باند موسوم به نمایندگان ولایی در مجلس ارتجاع گفت: « مجمع تشخیص باید CFT و پالرمو را رد کند». وی در ادامه افزود:« برخی از دولتمردان در گذشته معتقد بودند که اگر این لوایح تصویب نشود در کشور گرانی اتفاق خواهد افتاد این یک دروغ بزرگ و فریب افکار عمومی بود».(رسالت ۲۸فروردین ۹۸)

 

کلاف سردرگم اف.ای.تی.اف

دو سال است که موضوع تصویب و یا عدم تصویب تمامی لوایح اف.ای.تی.اف به یک کلاف سردرگم برای حکومت آخوندی و محمل جنگ باندی در درون آن تبدیل شده است و در شرایط کنونی هم که سپاه پاسداران لیست‌گذاری شده است این وضعیت هم‌چنان ادامه دارد.

پیش از این کمشکش بر سر تصویب و یا عدم تصویب لوایح اف.ای.تی.اف پای ولی‌فقیه ارتجاع را هم به میان دعوا کشید، و در شرایطی که او زنده است هر یک از باندها گفته‌ای را به او نسبت دادند که ۱۸۰درجه مخالف با حرف باند دیگر است.

آخوند حسن روحانی روز سه‌شنبه ۷اسفند ۹۷در مجمع سالیانه بانک مرکزی گفت: «تصمیم‌گیری در کشور‌مان یا با دولت، یا با مجلس و یا با رهبری است و رهبری چندین بار به من گفته‌اند که با لوایح ۴گانه‌ مخالفتی ندارند. دولت و مجلس هم که مشکلی با آن ندارد، پس چه کسی مخالف است... برای روابط تجاری به بانکها و برای رابطه با بانکها به FATF نیاز داریم آیا همهٔ کشورهای دنیا که عضو این نهاد هستند عقل و شعور ندارند»؟

پس از این گفته روحانی بلافاصله عناصر باند خامنه‌ای حرف او را رد کردند و گفتند خامنه‌ای مخالف لوایح است.

در پاسخ به حمله روحانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام و این که گفته بود« نمی‌شود کشور را به ۱۰الی ۲۰نفر داده و بگوییم تابع تصمیمات شما هستیم» آخوند صادق لاریجانی لحن روحانی را "قابل قبول" ندانست و سخنانش را "هضم‌ناپذیر" خواند.

 

وضعیت بغرنج و بی‌راه‌حلی نظام

پس از لیست‌گذاری سپاه کشمکش بر سر کلاف سردرگم لوایح اف.ای.تی.اف وضعیت پیچیده‌تری به خود گرفته است.

هم‌چنان که ملاحظه می‌شود پس از لیست‌گذاری باند خامنه‌ای با شدت بیشتری بر عدم تصویب لوایح توسط مجمع تشخیص اصرار دارد، و باند مقابل هم‌چنان بر سرموضع خود برای تصویب لوایح پافشاری می‌کند.

دعوای باند خامنه‌ای با دولت روحانی و باندش به‌خصوص بعد از جریان لیست‌گذاری سپاه این است که با تصویب لایحه پالرمو و CFT رژیم ناگزیر به‌عمل به مفاد آنها می‌شود، و فعالیت‌هایش در زمینه حمایت از تروریسم و بنیادگرایی در منطقه تحت مراقبت قرارمی‌گیرد، که در نتیجه از بکار گیری اهرم تروریسم در منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی و بنیادگرا محروم می‌شود و یکی از اهرم‌های بقایش از آن گرفته می‌شود.

موضوع دیگر که برای باند خامنه‌ای بسیار مهم است مروادات بانکی و مالی سپاه در داخل کشور است.

با توجه به تحریم مالی سپاه از طرف آمریکا از قبل و به‌خصوص بعد از لیست‌گذاری سپاه پاسداران توسط آمریکا، پذیرش لوایح اف.ای.تی.اف مراودات مالی و پولی سپاه را در داخل کشور با مشکل مضاعف مواجه می‌شود.

عناصر باند خامنه‌ای این وضعیت را به‌مثابه خود تحریمی حاکمیت آخوندی هم در داخل و هم در خارج می‌داند و...، بر اساس این واقعیات است که جنگ وجدال باندی بر سر تصویب لوایح اف.ای.تی.اف وارد مدار جدیدی شده است و آن سایت حکومتی(اعتماد آنلاین) اذعان می‌کند«داستان لوایح مربوط به اف.ای.تی.اف ماجرای پر پیچ و خمی شده است».

وضعیت بغرنج حکومت آخوندی در این رابطه است که هیچ راه‌حلی برای برون‌رفت از این مخمصه ندارد و در بن‌بست کامل است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e405941f-fa9d-4d30-a15d-86efdb87279a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات