728 x 90

«زنگ خطر» در مجلس خامنه‌ای

سخن روز
سخن روز

روز یکشنبه هفتم خرداد مسعود پزشکیان در مجلس ارتجاع، با کشیدن آژیر خطر در نظام گفت:

«مردم صدای‌شان بلند است ما در مجلس باید این صدا را بشنویم نه این‌که اگر کسی صدا بلند کرد به جای این‌که این زنگ خطر را بشنویم بگوییم آقا شما حق ندارید بریزید بیرون [و به‌خاطر] فعالیت علیه امنیت ملی یک عده را زندان بکنیم و مشکل برایشان ایجاد کنیم. [صدای] زنگ خطر مردم برای که نمی‌توانند زندگی کنند را باید ما بشنویم»

پیش‌تر هم یک رسانهٔ حکومتی نوشته بود: «طغیان قشرهای ضعیف در جامعه مانند اعتراض به حجاب نیست، فرد گرسنه را نمی‌توان مهار کرد» (دیده‌بان ایران ـ ۲۶اردیبهشت ۱۴۰۲).

اما هم‌زمان با آژیری که پزشکیان در مجلس ارتجاع به صدا درآورد، پسر هاشمی رفسنجانی با لگدی به برنامهٔ مضحک «توسعه» رئیسی، کمی پرده را کنار زد و هشدار داد: «جای توسعه باید مواظب باشیم انقلاب سقوط نکند» (عصر ایران ـ ۷خرداد ۱۴۰۲).

آژیرهای خطر محدود به باند مغلوب و ریزشی‌ها نمی‌شود. آخوند حمید رسایی از نزدیکان خامنه‌ای و رئیسی جلاد، ضمن اعتراف به جهش ۹۰درصدی «تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها»، روز ۶خرداد در کانال تلگرامی خود نوشت: «متأسفانه مجموعه سیاست‌گذاران دولت در نیمه عمر مسئولیت، با نسخه‌ها و پیشنهادات خود، شرایط را به جایی رساندند که نرخ تورم مذکور، بالاترین نرخ تورم نقطه‌ای در تاریخ بعد از انقلاب است»

آنچه آخوند رسایی و پزشکیان و سایر خودیهای دست‌چین شده در مجلس انقباضی را برانگیخته که این‌چنین از شکست پروژهٔ یکدست‌سازی حاکمیت و آثار منفی آن بگویند، نه نگرانی از گرسنگی و مشکلات معیشت و سلامت و «جهش ۹۰درصدی» خوراکی‌ها و مایحتاج ضروری مردم، بلکه وحشت از شرایط انفجاری جامعه و فوران خشم و قهر مردم به ستوه آمده است.

روزنامهٔ اعتماد ۷خرداد در مطلبی با عنوان «چرخهٔ ویرانگر فقر» نوشت: [اینها] «زمینه‌ساز عصیان است، برحسب این‌که علت این فقیر شدن چه باشد. اگر حوادث طبیعی باشد، وضعیت قابل‌تحمل می‌شود، ولی اگر ناکارآمدی دولت و جامعه باشد به مهاجرت و عصیان ختم خواهد شد... این وضعیت فاجعه‌بار است و ترکیب آن با دیگر شرایط منفی جامعه خطرناک است»

چندی پیش محمد مهاجری یکی از مهره‌های سرسپردهٔ خامنه‌ای با اذعان به شکست سیاست انقباضی گفت: «جامعه ما روی گسل است... این‌که یک ماه دیگر، دو ماه دیگر یا ۶ماه دیگر با چه وسعتی زلزله بیاید معلوم نیست... سرکوب که نمی‌تواند همیشگی باشد» (سایت اقتصاد نیوز ـ ۶فروردین).

۷سال قبل در همین ایام خلیفهٔ ارتجاع با پیش‌بینی همین «گسل‌»ها خیز حاکمیت یکدست را برداشت و تلاش کرد جلاد قتل‌عام را از صندوق بیرون آورد. تلاشی که در آتش جنبش دادخواهی سوخت و شاهد قیامهای ۹۶ و ۹۸ بودیم. خامنه‌ای آن زمان در دیدار با اعضای مجلس ارتجاع به صراحت گفت: «این گُسلها تا مادامی که فعّال نشده، زلزله به‌وجود نمی‌آید؛ اشکالی هم ندارد. بودن اختلافات اشکالی ندارد. اگر چنان‌چه این گُسلها فعّال شد، آن‌وقت زلزله به‌وجود می‌آید؛ سعی دشمن در فعال کردن این گُسلهاست؛ حواستان باشد» (سایت خامنه‌ای ـ ۱۶خرداد ۹۵).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0c80cb3d-c372-4f42-ae4b-aa7eee2e1002"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات