728 x 90

زندان مرکزی اردبیل - بی‌خبری از زندانی سیاسی صابر ملک رئیسی

زندانی سیاسی صابر ملک رئیسی
زندانی سیاسی صابر ملک رئیسی

روز چهارشنبه ۲۱آذر ماه، زندانی سیاسی صابر ملک رئیسی به‌طور ناگهانی از زندان مرکزی اردبیل به محل نامعلومی منتقل شد. مأموران زندان مرکزی اردبیل به‌طور ناگهانی صابر ملک رئیسی، زندانی سیاسی بلوچ را که در این زندان در تبعید به‌سر می‌برد، احضار و بدون این‌که وی اجازه جمع‌آوری وسایل شخصی‌اش را داشته باشد او را به محل نامعلومی منتقل کردند.

پس از انتقال ناگهانی وی رئیس حفاظت اطلاعات کل اردبیل محمد مختاری، مدیر داخلی زندان بهرام نوروزی و حفاظت اطلاعات زندان پرویز صورآذر به بند ۷زندانیان سیاسی رفته و زندانیان سیاسی را تهدید به پرونده‌سازی کردند.

احتمال انتقال این زندانی سیاسی به اداره اطلاعات و پرونده‌سازی برای وی وجود دارد.

زندانی سیاسی بلوچ صابر ملک رئیسی از ۱۷سالگی بازداشت شده و هم‌اکنون نزدیک ۱۰سال است که در زندانهای حاکمیت ولایت فقیه محبوس است. او به‌دلیل فعالیتهای یکی از برادرانش و در حالی که دستگاه امنیتی دسترسی به او نداشت به‌عنوان گروگان بازداشت و به ۱۵سال زندان و تبعید محکوم شد.

 

لازم به یادآوری است که زندانی سیاسی محمد صابر ملک رئیسی، که در زندان مرکزی اردبیل محبوس است، در مردادماه ۹۷ در واکنش به تداوم بازداشت عبدالله بزرگزاده، فعال مدنی که در پی حضور در تجمعی اعتراضی در رابطه با تجاوزهای اخیر در ایرانشهر بازداشت شده است، خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد برای ایران نامه‌یی سرگشاده نوشت.

زندانی سیاسی محمد صابر ملک رئیسی در نامه خود به نکات زیر اشاره کرد:

 

گروگانگیری، شکنجه و تهدید، ابزار وزارت اطلاعات

اینجانب در سن ۱۸سالگی مورخ ۲مهر ۱۳۸۸در بیمارستان شهرستان چابهار توسط مأموران وزارت اطلاعات ربوده شده‌ام و قریب به ۹سال است در گروگان وزارت اطلاعات هستم و در طی پرونده‌ سازی‌ هایی که توسط اطلاعات به‌عمل آمده اینجانب را عضو گروه جندالله معرفی کرده‌اند و به‌اصطلاح دادگاه نیز بر اساس پرونده اداره اطلاعات زاهدان و نادیده گرفتن دادخواهی من مبنی بر بی‌گناهی و مورد شکنجه قرار گرفتن توسط وزارت اطلاعات به‌منظور گرفتن اعترافات ساختگی و دروغین و هم‌چنان تهدید خانواده‌ام، به این‌که (اگر برادرم که در خارج کشور فعالیت سیاسی دارد خودش را به وزارت اطلاعت معرفی نکند) مرا اعدام خواهند کرد. اینجانب را مجرم و در مجموع محکوم به ۱۷سال حبس کردند.

اینجانب به مدت ۲۱ماه (از تاریخ دستگیری تا ۱۴خرداد ۱۳۹۰در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان به‌سر برده‌ام)، ابزار فشاری برای دست کشیدن برادرم عبیدالرحمان از فعالیت‌های سیاسی ضد رژیم بودم.

 

برخی از فشارهای جاری برای به تسلیم کشیدن زندانی

حال اینجانب قریب به ۹سال است در بدترین شرایط موجود، محروم از تمام حق و حقوق شهروندی اعم از بهره‌مندی از خدمات درمانی، استفاده از کتاب‌های مذهبی، نوشتن مطالب دلخواه، استفاده از تلفن سازمان زندانها، استفاده از کلاس‌های آموزشی، تردد به بیرون از محل نگهداری برای بهره‌مندی از امتیازات زندان مانند کتابخانه، فروشگاه و غیره و استفاده از ملاقات مثل سایر زندانیان و نیز محروم بودن ازتمام امتیازات از قبیل مرخصی، آزادی مشروط، انتقال به زندان شهر زادگاه، عفو مناسبتی مقرراتی زندان به‌سر می‌برم. حتی گاها در شرایط غیرانسانی اسفبار که سفارش از سوی وزارت اطلاعات است نیز روبه‌رو می‌شوم، مانند توهین، تحقیر، ضرب‌و‌شتم، قرنطینه، بسته شدن در حیاط در هوای سرد برفی، دسیسه چینی‌ های گوناگون و دست‌بند و پابند به مدت چهل شبانه روز.تحت فشار قرار دارم.

تقاضا دارم با تحقیق و بررسی در مورد اینجانب و با در نظر گرفتن تمام شرایطم به‌عنوان مستند موثق برای اقدام انجام شده گروگان‌گیری از طرف وزارت اطلاعات از این شیوه و سنت ناجوانمردانه که توسط وزارت اطلاعات شیوه مرسوم در این چهار دهه شده است جلوگیری به‌عمل آورید و نیز از شما خواهشمندم برای اشخاصی که گروگان گرفته می‌شوند که سرنوشتی مانند سرنوشت من در انتظارشان است پیگیری جدی به‌عمل آورید و خواستار آزادیشان از رژیم شوید.

 

گروگانگیری، یک روش جاری وزارت اطلاعات

آقای جاوید رحمان افرادی که به‌خاطر نسبت خانوادگی و قومی در گروگان این رژیم بوده‌اند کم نیستند و حتی بعضی نیز اعدام شده‌اند مثل مهرالله ریگی ماهرنیا ۱۸ساله، محمد صالح ترکمان زهی، ایوب گهرامزیی و سلمان جدگال که همگی بجز مهرالله که خواهر زاده‌اش فعال سیاسی است بقیه برادرهایشان فعال سیاسی هستند و همچنین برخی منتظر حکم اعدام هستند مثل الیاس قلندرزهی ۱۸ساله که دو تن از دایی‌هایش فعال سیاسی ضد رژیم هستند

حال در تازه‌ترین اقدام گروگان‌گیری که در ۲۷خرداد ۹۷رقم خورده است جوان ۳۰ساله بلوچ به نام عبدالله بزرگزاده، قربانی این شیوه قساوت بار وزارت اطلاعات شده است. جوانی که تازه وارد این تراژدی شوم وزارت اطلاعات شده و ابزار فشار برای تسلیم برادرش حبیب‌الله و خانواده‌اش قرار گرفته است.

شاید کلمه ابزار فشار شدن به گفتن و نوشتن ساده باشد اما این واژه در عمل، زندگی تمام خانواده را دگرگون می‌کند و تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و زندگی گروگان را وحشتناک به نابودی می‌کشد و زندگی شخص مورد هدف را به لیستی از عذاب رسانده و کل خانواده را قربانی و بلاتکلیف می‌کند. بلاتکلیفی که به تک‌تک افراد خانواده ضربه روحی مهلکی وارد می‌کند.

 

مانع ادامه گروگانگیری شوید

جناب آقای جاوید رحمان، من و خانواده‌ام سال‌هاست در این شرایط به‌سر می‌بریم و شاهد این تجربه تلخ هستیم و از شما تقاضا داریم پیگیری جدی برای وضعیت عبدالله بزرگزاده انجام دهید و اجازه ندهید که عبدالله و خانواده‌اش سرنوشتی مثل سرنوشت ما داشته باشند.

پدر محترم عبدالله در دو مرحله برای آزادی پسر بی‌گناهش دست به تحصن زده اما هیچ توجه و رسیدگی به خواسته این پدر مصیبت‌زده از طرف هیچ ارگانی نشده و هیچ ارگان و نهادی جوابگوی این پدر مظلوم نیست.

جناب آقای جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق‌بشر، عبدالله بزرگزاده جوانی ۳۰ساله و دانشجوی بلوچی است که مثل تمام جوانهای دانشجوی ایرانشهری در تاریخ ۲۷خرداد ۹۷به‌دلیل خواستن اجرای عدالت برای مجرمین پرونده تجاوز به دختران ایرانشهری به خیابانهای ایرانشهر آمده بودند، است و هیچ‌گونه بی‌قانونی و جرمی را مرتکب نشده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4902d363-b560-4662-938f-994a5a27c509"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات