728 x 90

زاهدان: مرگ یک زندانی بلوچ به‌خاطر نبود خدمات درمانی

زندان مرکزی زاهدان
زندان مرکزی زاهدان

یک زندانی در بند ۵زندان مرکزی زاهدان به‌خاطر ممانعت دژخیمان خامنه‌ای از رسیدگیهای درمانی جان خود را از دست داد.

 

غلام نبی ریگی، زندانی متهم به “قتل” محبوس در بند ۵زندان مرکزی زاهدان، روز سه‌شنبه ۸خرداد ۱۳۹۷، در زندان دچار تشنج شد که پس از تشخیص پزشک بهداری مبنی بر نیاز به درمان در مراکز درمانی خارج از زندان، دژخیمان زندان از اعزام وی جلوگیری کرده و نهایتاً پس از مخالفت با اعزام به بیمارستان شب گذشته به‌دلیل وخامت وضعیت جسمانی در بهداری زندان جان خود را از دست داد.

 

جزییات جان باختن نبی ریگی

یک منبع مطلع ضمن تأیید این خبر به هرانا گفت: “غلام نبی ریگی حدود ۸ماه در زندان مرکزی زاهدان نگهداری می‌شد. ساعت ۱ ظهر روز گذشته وی دچار تشنج شده و به بهداری منتقل می‌شود. دکتر بهداری پس از معاینه تجویز می‌کند که ایشان در شرایط وخیمی است و باید به مراکز درمانی خارج از زندان اعزام شود. اما پس از اعزام و قبل از ورود وی به مرکز درمانی خسروی، رئیس زندان و صادق مودی، منشی قاضی ناظر بر زندان بیماری این زندانی را تمارض و بر اثر مصرف مواد مخدر خوانده و از اعزام او جلوگیری کردند.

پس از این‌که ایشان به بهداری زندان بازگردانده شد، دکتر بهداری اعلام کرد که نبی ریگی در حال مرگ است و باید به یک مرکز درمانی خارج از زندان اعزام شود، اما گردانندگان زندان مخالفت کردند و این زندانی نهایتاً ساعت ۸شب دیروز سه‌شنبه ۸خردادماه به‌دلیل وخامت وضعیت جسمی در بهداری زندان جان خود را از دست داد”.

 

مرگ دو زندانی در زندان میاندواب

در مرداد۱۳۹۶ دو زندانی محبوس در بند ۲زندان میاندو آب که نیاز فوری به اعزام به مراکز درمانی خارج از زندان داشتند، به‌دلیل جلوگیری از رسیدگی پزشکی در این زندان جان باختند.
این دو زندانی که 'رضا پور رمضان و عادل نقی‌زاده' نام داشتند طی روزهای دوم و هفتم مردادماه جان باختند.
رژیم آخوندی برای وارد آوردن فشار هر چه بیشتر بر زندانیان، به اشکال گوناگون مانع از رسیدگیهای پزشکی به زندانیان شده به‌طوری‌که بعضی از آنها جان ‌باخته‌اند.

 

مرگ یک زندانی در زندان اوین به‌دلیل عدم رسیدگی پزشکی

بنا‌ به گزارشهای دریافتی روز دوشنبه ۲۷دی۹۵ یک زندانی در بند۷ زندان اوین به‌دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان باخت.
ساعت ۹صبح روز دوشنبه این زندانی که سعید نوهی نام داشت، دچار حمله قلبی گردیده و توسط سایر زندانیان سریعاً به بهداری اوین منتقل می‌شود. پزشک معالج زندان فقط یک قرص به وی می‌دهد، زندانیان به این پزشک اصرار می‌کنند که با توجه به وضعیت بحرانی این زندانی او را به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل کنند. دژخیمان در واکنش به اعتراض این زندانیان، آنان را از بهداری اوین بیرون می‌کنند. نهایتاً ساعت ۱۲و ۳۰دقیقه ظهر دوشنبه از طریق افسر نگهبان به هم اتاقی این زندانی بیمار خبر می‌دهند که وی فوت کرده و وسایل او را جمع‌آوری کرده و تحویل افسر نگهبانی دهند.

 

جان باختن یک زندانی در زندان زاهدان به‌دلیل نبود دکتر و دارو

یک زندانی بیمار در زندان زاهدان به‌دلیل نبود دکتر و دارو جان باخت. موسی میر که ۴۰سال سن داشت در بند ۵زندان زاهدان زندانی بود و به‌دلیل بیماری قلبی در روز چهارشنبه ۹تیر ۹۵ جان باخت.
وی مدتها بود که از بیماری قلب رنج می‌برد، ولی دژخیمان از درمان او و انتقال به بیمارستان خودداری می‌کردند و سرانجام این زندانی به‌دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان باخت.
به گفته زندانیان، زندان زاهدان نزدیک به یک ماه است که فاقد پزشک عمومی است و تنها پزشک عمومی این زندان به‌دلیل عدم پرداخت حقوق، از حاضر شدن در محل کار، خودداری می‌کند. هم‌چنین بهداری زندان از هر گونه دارو تهی شده است. از طرفی زندانیان در شرایط حاد و غیرانسانی قرار دارند و از سوء تغذیه رنج می‌بردند. هم‌چنین زندانیان در اثر شکنجه‌های وحشیانه دچار بیماریهای مختلف هستند، نبود بهداشت لازم و ازدحام بیش از حد، بیماریهای زندانیان را تشدید کرده است… در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰زندانی در این زندان در شرایط غیرانسانی و طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e255bef2-6b63-456c-a2d5-1308580a0a28"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات