728 x 90

رکوردشکنی نقدینگی و تورم ۴۱درصدی در دولت آخوند روحانی

نرخ تورم - عکس از آرشیو
نرخ تورم - عکس از آرشیو

مرکز آمار رژیم در گزارشی اعلام کرد نرخ تورم سالانه اردیبهشت۱۴۰۰، به ٤١درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۱/۲درصد افزایش داشته است.

مرکز آمار رژیم در گزارش خود رکوردشکنی نقدینگی و تورم ۴۱درصدی در دولت آخوند روحانی را با عنوان «نقطه جوش تورم» معرفی کرده و می‌نویسد: منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت‌ماه ١٤٠٠ به عدد ۹/۴۶ درصد رسیده است، یعنی خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۹/۴۶ درصد بیشتر از اردیبهشت ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

در این گزارش هم‌چنین با اشاره به عامل دیگر تورم که از طریق بانکها صورت می‌گیرد با عنوان «خلق پول بی‌ضابطه توسط بانکها، عامل مهم ایجاد تورم در ایران» اضافه کرده است: «بانکها به‌صورت بی‌رویه و البته روزانه، مقدار زیادی پول بدون پشتوانه خلق می‌کنند و موجب می‌شوند حجم نقدینگی کشور به‌صورت مداوم بالا رود. در واقع، دلیل اصلی افزایش قابل توجه حجم نقدینگی در ایران که در مقایسه با سایر کشورها رقم بالایی محسوب می‌شود، همین خلق پول بانکهاست. مهم‌ترین زیان ناشی از این اقدام بانکها، افزایش تورم است. در واقع، خلق پول بی‌ضابطه بانکهاست که موجب شده، رشد نقدینگی ایران همواره خیلی جلوتر از رشد اقتصادی باشد و غول تورم ایجاد شود». (روزنامه حکومتی وطن امروز ۲خرداد).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b08bc62d-fa63-4eaf-821b-be45c87bf4d1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات