728 x 90

رکوردداران دروغ و چپاول

چاپ پول و افزایش تورم
چاپ پول و افزایش تورم

آخوند رئیسی در توجیه بودجه سال آتی مدعی شد به‌خاطر فشار تحریم‌ها از بودجه عمرانی کشور کم کرده، هم‌چنین جلوی افزایش حقوق کارگران و کارمندان را هم گرفته است. یعنی به‌رغم تورم ۴۰درصدی فقط ۱۰درصد حقوقها را افزایش داده است. وی در توجیه این اقدام با بیان این‌که هنوز گرانی‌های بعدی نیامده، ۳۰درصد سفره‌های مردم را کوچکتر کرد و مدعی شد نمی‌خواهد مثل روحانی اسکناس چاپ کند. آخوند رئیسی هم‌چنین مدعی شد که جلوی ریخت و پاش‌ها را یعنی دزدیها را هم می‌گیرد.

اما واقعیت چیست؟

به‌رغم ادعاهای آخوند رئیسی در مورد کمبود پول و کسری بودجه، اعترافات درون نظام حاکی از این است که بساط رانت و غارت بسا گسترده‌تر از قبل ادامه دارد.

روزنامه حکومتی ستاره صبح روز سوم بهمن به‌نقل از احسان سلطانی اقتصاددان حکومتی نوشت: «دولتها اگر می‌خواهند صداقت داشته باشند، باید با یارانه خواص در بنگاههای خاص مقابله کنند، نه با یارانه فقرا. فقط سود ۲۰ بنگاه خصولتی برابر کسری بودجه امسال دولت است. بروند جلوی این را بگیرید که همه‌اش شده رانت. گرفتن مرغ و تخم‌مرغ از سفره مردم چاره جبران کسری بودجه نیست».

برای روشن‌تر شدن میزان غارت بنگاههای خاص، رقم کسر بودجه امسال یعنی ۱۴۰۰ به‌گفته رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارتجاع تا ۴۰۰هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

اما ارقام چپاول به این رقم ختم نمی‌شود. میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه آخوند رئیسی عددهای قابل توجه دیگری را در روز ۲۷ دیماه ۱۴۰۰ جلوی چشم رئیسی گفت:

«دو جا داره افزایشی عمل می‌کنه یکی خالص دارایی بانک مرکزی و یکی هم اضافه برداشتهایی که بانکها دارند انجام می‌دهند. امروز توئیتهای بعضی آقایون را دیده‌ایم که میگن رکورد صدهزار میلیارد تومن را زدیم (تلویزیون شبکه ۱ رژیم).

 

آش آن‌قدر شور است که رسانه‌های سینه چاک دولت رئیسی هم ناگزیر به گوشه هایی از آن اذعان می‌کنند.

کیهان خامنه‌ای روز سوم بهمن خبر رانت ۱۰۰۰میلیارد تومانی مافیای واردات سموم را به‌نقل از مصاحبه محسن علیزاده عضو مجلس رژیم با خبرگزاری حکومتی تسنیم نوشت و اعتراف کرد «مافیایی بین مدیران و کارشناسان برای واردات سموم آماده مصرف و مواد اولیه تولید سموم غیراستاندارد تشکیل شده است». کیهان خامنه‌ای البته نگفت که سر این مافیا به سپاه وصل است.

اما باز هم سرعت گیری موتور رانت و دروغ در دولت آخوند رئیسی منحصر به این نمونه‌ها نمی‌شود.

روزنامه حکومتی جهان صنعت در روز دوم بهمن در مطلبی با عنوان «ضربآهنگ رشد تورم»، در دعوای باندی دروغ آخوند رئیسی و معاونش میرکاظمی مبنی بر عدم چاپ پول را برملا کرد و نوشت: «می‌توان گفت که موتور چاپ پول بانک مرکزی روزانه ۳۵۶میلیارد تومان پول پرقدرت وارد چرخه اقتصادی کرده است».

 

البته باز هم باید گفت ابعاد دروغ و غارت بسا فراتر از این ارقام است. آن‌قدر که رسانه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع هم اقرار می‌کنند.

طی ۴۲سال حاکمیت آخوندها نقدینگی ۱۷هزار برابر شده است. این اعتراف روزنامه فرهیختگان وابسته به ولایتی مشاور سیاسی خامنه‌ای در روز سوم بهمن ۱۴۰۰ است. این روزنامه اذعان کرد که چاپ پول و خلق نقدینگی پدیده‌یی است که در نظام آخوندی همهٔ دولتها و باندها از طریق آن اموال مردم ایران را غارت کرده‌اند.

این روزنامه با درج میزان چاپ پول بدون پشتوانه در تمام دولتهای «دست پاک» آخوندی سرعت غارت مردم را روشن ساخته و نوشته است: «تا سال۱۳۶۹، روزانه کمتر از یک میلیارد تومان خلق نقدینگی شده است، این میزان در سال۱۳۷۰ به دومیلیارد تومان، در سال۱۳۸۰ به ۲۰میلیارد تومان، در سال۱۳۹۰ به ۱۶۳میلیارد تومان؛ تا سال۱۳۹۵ به ۶۴۷میلیارد تومان، تا پایان سال۱۳۹۸ به ۲۷۹۰میلیارد تومان و در آذر سال جاری به حدود ۴هزار میلیارد تومان رسیده است». به اعتراف این روزنامه در حال حاضر در هر ساعت ۱۶۷میلیارد تومان نقدینگی چاپ می‌شود.

 

مردم ایران با گوشت و پوست خود، فشار این غارتهای نجومی را لمس می‌کنند. به سفره‌های خالی و به پسران زباله‌گردشان و به جوانان بیکار و به دخترکان فال فروششان نگاه می‌کنند و «دندان کینه بر جگر خسته» می‌سایند.

اما موتور دروغ و وقاحت آخوندی مثل موتور چاپ پولش خاموشی ندارد.

آخوند رئیسی جلاد روز ۲۷دی با وقاحت تمام گفت: «ما باید بانکداریمون بانکداری اسلامی باشه... ... اصلاً باید منطبق با نظام اسلامی و منطبق با اقتصاد اسلامی باشه»! (تلویزیون شبکه خبر رژیم ۲۷دی۱۴۰۰).

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d41687ea-8218-413a-8f27-7d11964ca1b5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات