728 x 90

رژیم جنایتکار آخوندی زندانی سیاسی حیدر قربانی را در سنندج اعدام کرد

اعدام زندانی سیاسی کرد حیدر قربانی توسط رژیم آخوندی
اعدام زندانی سیاسی کرد حیدر قربانی توسط رژیم آخوندی

رژیم آخوندی امروز یکشنبه ۲۸آذر زندانی سیاسی کُرد، حیدر قربانی را در سنندج اعدام کرد.

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس (تسنیم) نوشت: «حیدر قربانی به اتهام بغی، مشارکت در قتل عمدی سه نفر از شهروندان کرد اهل سنت کردستان، عضویت در گروهک معاند و جنایتکار دموکرات امروز ۲۸آذر ۱۴۰۰ در زندان سنندج اجرا شد».

کارشناسان حقوق‌بشر سازمان ملل، روز جمعه ۱۲شهریورماه، با انتشار بیانیه‌یی نسبت به خطر اعدام قریب‌الوقوع حیدر قربانی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام محبوس در زندان سنندج، ابراز نگرانی کرده و از رژیم آخوندی خواستند که فوراً اجرای حکم اعدام این شهروند را متوقف کنند.

در این بیانیه آمده است: «در پرونده حیدر قربانی به‌نظر می‌رسد بسیاری از ضمانتهای اساسی دادرسی عادلانه مندرج در حقوق‌بشر بین‌الملل نقض شده است، اظهارات در مورد شکنجه و اخذ اعترافات تحت اجبار بسیار نگران‌کننده است. هم‌چنین این اظهارات منجر به هیچ تحقیقی نشده و به‌نظر می‌رسد در طول جلسات محاکمه وی توسط دادگاه مورد توجه قرار نگرفته است».

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز ۱مهر۹۹ خواستار لغو حکم جنایتکارانه اعدام برای زندانی سیاسی کرد، حیدر قربانی شده بود.

عفو بین‌الملل نوشته بود: زندانی کرد ایرانی حیدر قربانی پس از دادرسی غیرمنصفانه‌ای که "اعترافات" با فشار شکنجه، به‌عنوان مدرکی برای محکوم کردن وی مورد استفاده قرار گرفت، در معرض خطر اعدام است. خامنه‌ای باید حکم اعدام وی را لغو کند.

مقاومت ایران روز ۱۸مرداد۹۹، دبیرکل، کمیسرعالی و شورای حقوق‌بشر ملل متحد و دیگر ارگانها و مجامع مدافع حقوق‌بشر را به اقدام فوری به‌منظور ممانعت از اجرای حکم جنایتکارانه اعدام زندانی سیاسی حیدر قربانی و نجات جان وی فرا خواند و بر ضرورت بازدید هیات حقیقت‌یاب بین‌المللی از زندانها و زندانیان ایران به‌ویژه زندانیان سیاسی تأکید کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e86eddc8-deb5-4233-9ce3-e9db2f2dda54"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات