728 x 90

رژیم ایران چگونه به مراکش نفوذ کرد

ناصر بوریطه وزیر خارجه مراکش
ناصر بوریطه وزیر خارجه مراکش

سایت سعودی گازت ۱۷مهر۹۷

ماه گذشته ناصر بوریطه وزیرخارجه مراکش در مصاحبه‌یی با سایت بریت بارت گفت ایران در حال گسترش نفوذ در صحرای آفریقا ست.

وزیرخارجه مراکش حمایت کشورش را از سیاست‌های دولت ترامپ علیه تهران ابراز کرد و نتیجه گرفت که از دولت ترامپ مستقیماًً خواهان کمک شده تا با رژیم ایران مقابله کند.

روزنامه عصابه مراکش اخیراً گزارشی منتشر کرد که در آن گفته شده «تهران صدها کتاب را به‌صورت رایگان وارد کتابخانه‌های مراکش کرده است...»

بوریطه در مورد حزب‌الله لبنان نیز گفت این گروه نه تنها یک تهدید نظامی بلکه یک تهدید اقتصادی هم هست.

او گفت آنها مشغول خرید هتلها و مراکز خرید هستند. بنا بر این آنچه ایران در صحرای آفریقا انجام می‌دهد را دست کم نگیرید آنها همچنین در اقدامات مالی هم فعال هستند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاریهای گسترده رژیم ایران تحت عنوان ترویج مذهب شیعه افزود «در ساحل عاج بزرگترین مسجد مربوط به شیعیان است. این حمله علیه منافع ماست».

 

کاهش رابطه سیاسی میان مراکش و ایران

وزیر امور خارجه مراکش به بریت بارت گفت روابط دیپلماتیک میان مراکش و ایران در سالهای ۲۰۰۹تا ۲۰۱۶کاهش یافت و دلیل این کاهش روابط را دخالتهای رژیم ایران در مراکش در پوش کار فرهنگی توصیف کرد.

او گفت: در رباط یک وابسته فرهنگی ایرانی بود که به شهرهای کوچک مراکش می‌رفت و نمایشگاه کتاب می‌گذاشت. این وابسته فرهنگی در هر شهر کوچکی حضور داشت و در آنجا کتاب توزیع می‌کرد.

ما از خودمان سؤال می‌کردیم که او چرا کتابهای ایرانی را به مراکش می‌آورد ولی متوجه شدیم که او بورسیه می‌دهد. به ۱۰تا ۱۲۰نفر در هر سال بورسیه تحصیل در قم داده می‌شد. او گفت به‌دلیل این‌گونه اقدامات رژیم ایران، ما روابطمان را با آنها قطع کردیم.

وزیر خارجه مراکش همچنین گفت که این رژیم در سطح گسترده‌ای تلاش می‌کرد تا عقاید خود را در میان جوامع مراکشی ساکن بلژیک ترویج کند. به‌گفته وزیر خارجه مراکش اولین انجمن مراکشیهای شیعه در بروکسل توسط رژیم ایران تأسیس شده است.

در ارتباط با حمایت رژیم ایران از گروه‌های تروریستی به‌ویژه شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان بوریطه گفت:

شما می‌بینید که حزب‌الله یک تهدید نظامی است. در آفریقا ما اینها را به‌عنوان یک تهدید اقتصادی می‌بینیم. در آفریقا تمامی درآمدهای رژیم ایران توسط حزب‌الله جمع‌آوری می‌شود. آنها هتلها و سوپر مارکتها را خریداری می‌کنند و در نتیجه آنها را دست کم نگیرید.

 

قطع رابطه مراکش و رژیم ایران

خبرگزاری رویترز ۱۲اردیبهشت ۹۷نوشت: ناصر بوریطه، وزیر امور خارجه مراکش گفت کشورش سفارت خود در تهران را تعطیل و سفیر ایران را هم از رباط اخراج می‌کند.

آقای بوریطه رژیم ایران و متحدش، حزب‌الله لبنان را متهم کرد که به مخالفان مراکش در جبهه پولیساریو آموزش نظامی می‌دهد و برایشان تسلیحات تأمین می‌کند.

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3f56882c-5a88-47f8-b023-d9cc06e074a2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات