728 x 90

رژیم ایران بر سر دو راهی

رژیم ایران بر سر دوراهی تعیین تکلیف
رژیم ایران بر سر دوراهی تعیین تکلیف

بر اساس طرحی که دولت آمریکا بر روی آن حرکت می‌کند قصد دارد رژیم ایران را به‌سر یک دو راهی بیاورد، یا این‌که برخوردهایش را تغییر دهد و یا در زیر تحریمها فروپاشی شود.

سلسله‌ای از تحریمهای اقتصادی آمریکا در شرف اجرا شدن است و این خط کار به جایی رسیده است که اخیراً دونالد ترامپ صحبت از لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران می‌کند

آمریکا دست به یک بسیج تبلیغاتی و سیاسی هم زده تا محروم کردن بین‌المللی رژیم ایران و خرید نفت این رژیم را هر چه بیشتر سرعت ببخشد.

برایان هوک مدیر طراحیهای سیاسی در وزارت‌خارجه آمریکا در این رابطه می‌گوید:

«ما با کشورها و شرکتهای جهانی به‌روشنی گفتیم که فشارهای بزرگی را علیه رژیم ایران اعمال می‌کنیم تا این رژیم سیاستهای بی‌ثبات کننده‌اش را تغییر دهد»

تحریمهای مربوط به خودرو سازی و فلزات در ششم ماه اوت آینده شروع می‌شوند و تحریمهای نفتی و بانکی در چهارم نوامبر آینده اجرا خواهند شد.

علاوه بر این دولت ترامپ در حال بررسی لیست‌گذاری سپاه پاسداران رژیم به‌عنوان یک گروه تروریستی خارجی است.

بر این اساس هر گونه رابطه‌ای با سپاه پاسداران از نظر قوانین آمریکا جرم خواهد بود و این کشور آن را مورد پیگرد قرار خواهد داد.

دولت آمریکا اقدامات سختگیرانه‌ای را علیه رژیم ایران در پیش گرفته. علاوه بر این واشینگتن شرکتها و دولتهای جهان را تهدید می‌کند. به آنها می‌گوید درصورتی‌که تحریمها علیه رژیم ایران را نقض کنید تحریمهای سختی در انتظار شما خواهد بود.

 

همسویی بین‌المللی با سیاست آمریکا

برایان هوک مدیر طراحیهای سیاسی در وزارت‌خارجه آمریکا می‌گوید« بسیاری کشورها در گوشه و کنار جهان در مبارزه با تروریسم، جلوگیری از گسترش موشکهای بالستیکی و ترویج صلح و ثبات در خاورمیانه با ما هم نظر هستند ولی کشورهای اروپایی طرفدار توافق اتمی با رژیم ایران با طرحهای آمریکا موافق نیستند. آنها در معرض فشارهای آمریکا قرار دارند تا از بازارهای ایران خارج شوند»

 

لیست‌گذاری جدید سپاه پاسداران

در حالی که سپاه پاسداران رژیم ایران در گذشته توسط وزارت دارایی آمریکا لیست‌گذاری تروریستی شده است کارشناسان می‌گویند این بار اهمیت لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران توسط وزارت‌خارجه در آن است که تحریمهای بزرگتری به رژیم ایران اعمال شود؛ بدین معنی که هر فردی که با سپاه پاسداران رابطه داشته باشد مجرم شناخته خواهد شد و در نتیجه این فرد یا به مجازاتهای مالی محکوم می‌شود یا زندانی خواهد شد.

دولت آمریکا از ده ماه پیش تلاش کرده تا سپاه پاسداران را به‌طور کامل لیست‌گذاری تروریستی کند. در حال حاضر درصورتی‌که آمریکا این ارگان رژیم ایران را لیست‌گذاری تروریستی کند و آنها را در لیست گروه‌های تروریستی خارجی بگذارد تمامی افراد یا ارگانهایی که در داخل یا خارج ایران با این موجودیت در ارتباط اند مورد تحریمهای آمریکا قرار می‌گیرند.

 

نقطه نظرات دکتر ولید فارس مشاور سیاست خارجی آمریکا

در رابطه با لیست‌گذاری جدید سپاه پاسداران توسط دولت آمریکا دکتر ولید فارس مشاور سیاست خارجی آمریکا می‌گوید: جان بولتون قبل از رسیدن به منصب رئیس شورای امنیت ملی آمریکا نظریه لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران را در سر داشت. هم‌اکنون نیز در دستگاههای اصلی دولت ترامپ که مهم‌ترین آنها شورای امنیت ملی است و جان بولتون مسئولیت آن را به‌عهده دارد این نظریه وجود دارد. این نظریه خود دونالد ترامپ هم هست. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هم بارها و بارها گفته که با این نظریه موافق است. اکثریت کنگره هم با این نظریه موافق اند ولی در میان بقایای باراک اوباما بعضی لابیها هم هستند که منافعشان در این است که در ایران هیچ تحریمی وجود نداشته باشد. البته اینها از بقایای باراک اوباما هستند.

 

طبل تو خالی رژیم ایران

دکتر ولید فارس در پاسخ به این سؤال که رژیم ایران تهدید کرده در صورت لیست‌گذاری منافع آمریکا را تهدید خواهد کرد گفت این بخشی از جنگ روانی است که رهبری رژیم ایران بسیار در آن کارکشته است. در گذشته دولت اوباما با تحریم‌هایی علیه رژیم ایران باعث شد که این رژیم به پای میز مذاکره بیاید ولی این بار تفاوت زیاد است.. در آن زمان رهبری ایران به‌خوبی می‌دانست که دولت اوباما می‌خواهد با آنها مذاکره کند ولی الآن با دولت ترامپ وضعیت متفاوت است. آنها می‌بینند که دولت ترامپ تصمیم دارد که. یا به‌وسیله گفتگو یا با فشار به اهدافش برسد و این با گذشته تفاوت دارد. ولی آیا سناریو های آمریکا مطالعه شده هستند بله قطعاً که مطالعه شده هستند.

 

برخوردهای رژیم ایران چه خواهد بود؟

سپاه پاسداران نمی‌تواند بیاید بگوید که من تمامی فعالیت هایم را در کشورهای حوزه خلیج متوقف می‌کنم. خوب در این صورت با چه چیزی روبه‌رو خواهد شد؟

این بخشی از جنگ روانی است که در واشینگتن در نظر گرفته می‌شود.

 

پرونده اتمی رژیم ایران

دکتر ولید فارس: کشورهای اروپایی اغلب خواهان ادامه توافق اتمی با رژیم ایران هستند ولی تلاش می‌کنند که دونالد ترامپ را قانع کنند می‌توانند فشار زیادی را روی رژیم ایران بیاورند. این معادله کنونی است.

اروپاییها و به‌طور خاص فرانسویها و آلمانها بر این تمرکز دارند که بر سر برخورد با رژیم ایران زمینه‌هایی برای همکاری با آمریکا وجود دارد و تصمیم دارند که تا دورترین مرزها هم بروند. در درجه اول موشکهای ایران است و با چشم‌پوشی نسبت به توافق اتمی می‌خواهند که موضوع موشکهای رژیم ایران را مهار کنند. موضوع دوم تروریسم این رژیم است و سوم توسعه‌طلبیهای رژیم در منطقه است. حمایت رژیم ایران از گروه‌های تروریستی و این احتمال که رژیم ایران در پشت عملیات محتمل تروریستی پاریس بوده باشد این یک تهدید بزرگ برای توافق اتمی رژیم ایران است.

 

نتیجه سفر روحانی به اروپا

دکتر ولید فارس در پاسخ به این سؤال که روحانی در سفر به اروپا از این سفر به‌عنوان تریبونی برای تهدید منطقه استفاده کرد گفت طبعاً رهبری ایران می‌خواهد با کارت تهدید بازی کند. اینها در گذشته هم از این کارت استفاده کرده‌اند. در دهه هشتاد و نود استفاده کرده‌اند. آنها جهان غرب را تهدید می‌کنند و می‌گویند اقتصاد شما شریان اقتصاد خلیج است و از خلیج به یمن و از یمن به دریای سرخ و کارتهای زیادی را دارند ولی احتمالاً فراموش می‌کنند که اگر این خط سرخ را رد کردند غرب متحد می‌شود. این رژیم نمی‌خواهد که غرب متحد باشد.

 

سرنگونی یا تغییر رژیم ایران

آمریکا می‌گوید هدف ما سرنگونی رژیم نیست بلکه تغییر سیاست رژیم در خارج است. آیا فکر می‌کنید که در عمل آمریکا نمی‌خواهد رژیم را سرنگون کند؟

دکتر ولید فارس: هدف آمریکا قانع کردن این رژیم برای اصلاح سیاست هایش است. در عمل یعنی این رژیم باید از اعمالش در عراق و سوریه و لبنان و یمن دست بر دارد این برای ایرانیها مهمتر از تغییر نظامشان است. اینها موضوعات بزرگ استراتژیکی است. بدون این، رژیم ایران به‌حال خودش رها می‌شود. مانند کوبا و این چیزی است که آن را نمی‌خواهد. رژیم ایران تنها برای نفوذ در منطقه می‌جنگد...

 

مطالب مرتبط:

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7ba6a277-3251-4069-8466-6164514f835d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات