728 x 90

رژیم ایران بازندهٔ اول تحولات منطقه - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی چهارشنبه دهم شهریور، اغلب عکس و تیتر صفحه اول خود را به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و سفر عبداللهیان به عراق اختصاص داده و طوری وانمود کرده‌اند که گویا رژیم برندهٔ این صحنه است. در کنار آن بحرانهای اجتماعی – اقتصادی و هشدارهای حول پیامدهای آن در روزنامه‌های هر دو باند حاکم دیده می‌شود. فضاحت سفر پاسدار عبداللهیان به عراق هنوز سوژه روزنامه هاست. موضوع برجام و تحریم‌ها و ضرورت مذاکره با آمریکا کماکان از موضوعات ثابت روزنامه‌های باند مغلوب است.

رژیم ایران بازندهٔ اول تحولات منطقه

«تمرکز ایران را از سوریه به مرزهای شرقی تغییر دادند» عنوان گفتگوی روزنامه آرمان است با یک کارشناس حکومتی که ضمن اشاره به تحولات افغانستان به تشدید انزوای رژیم اشاره کرده و از جمله گفته است: «به قدرت رسیدن طالبان پازل محاصره (نظام) را تکمیل کرده است. آمریکا به‌دنبال این است که کشورهای هم مرز با ایران همگی رابطه مناسبی با آمریکا داشته باشند تا آمریکا بتواند به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم روی آنها نفوذ داشته باشد. بدون تردید این وضعیت محدودیت‌های جدیدی را برای (جمهوری اسلامی) به همراه خواهد داشت». در ادامه هم تأکید کرده «پاکستان، ترکیه و عربستان تلاش می‌کنند به شکلی با طالبان رفتار کنند که در نهایت بتواند رفتار آنها را کنترل کنند. این در حالی است که این وضعیت برای (نظام) وجود ندارد».

آفتاب یزد هم در گفتگو با یک مقام سابق وزارت‌خارجهٔ رژیم از باند مغلوب در مورد روابطه رژیم و عربستان نوشته است: «نگاه عربستان به ماجرای (نظام) به بسیاری از تصمیمات در سطح جهان و منطقه بستگی دارد و چه بسا اگر ملاحظات عربستانی‌ها در نظر گرفته نشود برای ادامه گفتگو‌ها نیز تمایلی از خود نشان ندهند»... در ادامه هم گفته است: « «ایالات متحده‌ٔ آمریکا در یک تغییر رویکرد محسوس تلاش می‌کند مسائل منطقه‌یی را بدون حضور و توسط هم‌پیمانان سیاسی و نظامی خود در منطقه حل و فصل کند و این یعنی شاید بسیاری از پارامترها در خاورمیانه دستخوش تغییراتی شود که خوشایند جمهوری اسلامی نباشد!»

ناخوشایندی نظام از تحولات منطقه را روزنامه وطن امروز از باند خامنه‌ای با تیتر «ابلیس پاریس در کاظمین» آقای کاظمی! مراقب بازی خطرناک خود باشید». از خودش نشون داده و در حالی که مزدوران نیابتی رژیم در عراق را «طرفداران پاکسازی غرب آسیا» نامیده، نخست‌وزیر عراق و رئیس‌جمهور فرانسه را تلویحا تهدید کرده و نوشته: «بازی خطرناک دولت فعلی عراق، امروز بیش از هر زمان دیگری از سوی طرفداران پاکسازی غرب آسیا از اشغالگران (‌اعم از آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها، انگلیسی‌ها و...) رصد می‌شود».

شکاف در نظام در کنار بمب در حال انفجار جامعه

از بحرانهای اقتصادی – اجتماعی که بگذریم، روزنامه‌های باند خامنه‌ای روی دو نکته تأکید کرده‌اند. کیهان با تیتر «آیا نرمش ما دشمن را هم نرم می‌کند؟» به شقهٔ درونی نظام اشاره کرده و با اشاره به باند مغلوب یادآوری کرده «این جماعت دوگانه‌ای را ترویج می‌کنند که مطابق آن رشد و پیشرفت و خودکفایی در تسلیحات نظامی مساوی است با ایجاد هزینه‌های دیپلماتیک و دشمن آفرینی» و در ادامه نوشته است: «دلیل افزایش این حد از دشمنی در یک دهه گذشته آن است که احساس فاصله گرفتن دولتمردانی که سکان قوه مجریه را در دست داشتند از مفاهیم انقلاب اسلامی باعث جسور شدن دشمنان فرامنطقه‌یی و اجانب منطقه‌یی آنها شد».

رسالت از باند خامنه‌ای هم با تیتر «آستانهٔ تحمل در وضعیت قرمز» نسبت به فضای انفجاری جامعه هشدار داده و نوشته است «پایین آمدن آستانه تحمل جامعه، واقعیتی غیرقابل انکار است. خیابان‌ها، مکانهای عمومی و دیگر عرصه‌های حضور اجتماعی این روزها، صحنه‌هایی از کاهش مدارا و تاب‌آوری اجتماعی را نمایش می‌دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c6908bb0-a999-47b8-a89e-4dd75537c554"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات