728 x 90

رژیم ایران در باتلاق سوریه - گفتگو با دکتر سنابرق زاهدی

دکتر سنابرق زاهدی مسئول کمسیون قضایی شورای ملی مقاومت
دکتر سنابرق زاهدی مسئول کمسیون قضایی شورای ملی مقاومت

دکتر سنابرق زاهدی مسئول کمسیون قضایی شورای ملی مقاومت در یک گفتگوی ویژه با سایت اورینت نت متعلق به اپوزیسیون سوریه وضعیت بحرانی رژیم ایران بعد از لغو توافق اتمی توسط آمریکا و پایان یافتن سیاست مماشات را تشریح کرد.

با شکل‌گیری ائتلاف بین‌المللی و منطقه‌ای علیه رژیم ایران که مایک پمپئو آن را اعلام کرد دکتر سنابرق زاهدی به نتایج اتحاد سه جانبه میان ایران و روسیه و رژیم اسد پرداخت.

 

اورینت نت: گفتگو درباره ائتلاف و یا شبه اجماع بین‌المللی برای اخراج ایران از سوریه بالا می‌گیرد این موضوع در آینده به جنوب سوریه محدود نخواهد شد. نظر شما درباره آینده حضور رژیم ایران در سوریه چیست؟ آیا شاهد کاهش این حضور خواهیم بود.؟

دکتر سنابرق زاهدی: حضور عوامل رژیم ولایت فقیه در سوریه به‌خاطر استراتژی مشخصی بود. این استراتژی انتقال درگیری به خارج از ایران است. رژیم حاکم بر ایران از نظر مردم رژیمی مطرود است و می‌داند که مردم ایران تصمیم گرفته است از دست این رژیم سرکوبگر تروریستی خلاص شود. این خواست مردمی، طی چند ماه در قیامی که علیه تمامیت رژیم ولایت فقیه انجام شد، خود را نشان داد و تمام ایران را در برگرفت. شعارهایی که مردم ایران در بیش از ۱۴۰شهر و ۳۱استان سردادند «مرگ بر خامنه‌ای»، مرگ بر روحانی »، «مرگ بر حزب‌الله »، « سوریه را رها کن - فکری برای ما کن، و « نه غزه و نه لبنان جانم فدای ایران و... بود. این جنگی کبیر میان مردم و مقاومت ایران از یکطرف و رژیم تروریستی مذهبی حاکم بر ایران از طرف دیگر است.

مقاومت ایران طی چندین سال برای پایه‌گذاری شوراهای مقاومت و کانونهای شورشی در داخل شهرها و مناطق ایران کار کرده است و این شوراها و کانونها هستند که پشت قیامها و اعتصابها و اعتراضات قرار دارند.

استراتژی خامنه‌ای و رژیم او برای جلوگیری از خطری که کیان نظامش را تهدید می‌کند تمرکز بیشتری بر روی سوریه لازم دارد و رژیم ولایت فقیه به آن نیازمند است. ولی ما می‌بینیم که بادی که می‌وزد مورد علاقه کشتی ولایت فقیه نیست. این باد برخلاف خواسته کشتی ولایت فقیه است چرا که این قیامها و رشد و بالا گرفتن آن بهترین ابزار و مکانیزمی است که این رژیم را در ادامه دخالتهای گسترده‌اش در سوریه و کشورهای دیگر متزلزل می‌کند.

در این معادله نقش روسیه نیز وارد می‌شود. میان منافع روسیه و استراتژی ولایت فقیه شکاف عمیق‌تر می‌شود و ما می‌توانیم بگوئیم که خامنه‌ای در میان دو آتش قرار گرفته؛ از یک طرف تحولات داخلی در ایران و فشار روسیه که به آن حکم می‌کند تا از سوریه خارج شود و از طرف دیگر خروج این رژیم از سوریه که برای آن نوعی خودکشی است. خامنه‌ای چند وقت پیش گفت: «ما از ترس مرگ به خودکشی پناه نمی‌بریم».

 

بن‌بست رژیم ایران در سوریه

اورینت نت: شاید میزان حملات به حضور نظامی ایران در سوریه را دنبال کرده باشید به‌خصوص حملات مستمری که در دوره اخیر افزایش داشته، آیا احتمال می‌دهید که عمل نظامی بر روی حضور نظامی ایران در سوریه تاثیر بگذارد؟

دکتر سنابرق زاهدی: برای همه روشن است که رژیم ولایت فقیه از نظر داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی در تنگنا قرار دارد. من نمی‌خواهم وارد جزئیات بحرانهایی که این رژیم را احاطه کرده بشوم. هم‌چنین مقاومتی در داخل و خارج است که در کمین رژیم نشسته. شما می‌دانید که مقاومت ایران گردهمایی سالیانه خود را در سی‌ام ژوئن جاری در پاریس برگزار خواهد کرد و با توجه به تمامی تحولات بزرگی که یک سال است این رژیم را تحت فشار قرار داده، این گردهمایی تاثیر زیادی بر صحنه داخلی و خارجی خواهد داشت و خامنه‌ای و رژیم او از این واقعه به‌طور جد می‌ترسند و از این رو مدتی است که علیه مجاهدین خلق شروع به جنگ روانی کرده از طریق لابی‌های خود در غرب روشهای زشتی را برای خراب کردن چهره مقاومت ایران بکار گرفته‌اند. ولی ما می‌دانیم که این مرحله، مرحله زدن ضربات پشت سرهم به رژیم ولایت فقیه است و در حال حاضر برای قبول این ضربات آمادگی کامل دارد و هر ضربه‌ای که به این رژیم وارد شود، بیش از هر زمان دیگری آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید رژیم آخوندی در قبال تمامی ضرباتی که دریافت می‌کند مجبور است به‌طور مرگباری سکوت کند.

 

اورینت نت: شما بیشتر از طرفهای دیگر نسبت به روشهای سیاسی و نظامی رژیم ایران آگاه هستید، رژیم ایران چگونه می‌تواند از حضورش در سوریه دفاع کند و ابزارهایی که می‌تواند در این رابطه بکار گیرد چیست؟

دکتر سنابرق زاهدی: در رابطه با سوریه از روز اول روشن بود تنها راه‌حلی که رژیم آخوندی به سوریه ارائه می‌دهد کشتار و ویرانی و قتل‌عام و نابودی انقلاب و مقاومت سوریه به هر بهایی است. این رژیم مانع پیشرفت راه‌حلهای سیاسی بود.. این رژیم بیشتر از خود رژیم بشار اسد به راه‌حلهای نظامی و کشتار مردم سوریه اصرار داشت. انقلابیون سوری به اطراف کاخ بشار اسد رسیدند و او آماده فرار بود ولی سپاه پاسداران و حسین همدانی وی را از اینکار منع کرد و با توزیع سلاح میان شبه‌‌نظامیان به او وعده دادند که با رزمندگان سوری بجنگند.

تنها راه‌حلی که این رژیم آن را می‌شناسد ایجاد بحران و برافروختن جنگ و کشتار بیشتر برای جلوگیری از راه‌حلهای سیاسی ای است که در صورت پیشرفت آنها، نهایتاً منجر به اخراج این رژیم از سوریه می‌شود.

 

نیاز رژیم ایران به دخالت در روسیه

اورینت نت: در صحبت از ائتلاف فعلی روسیه و رژیم ایران به‌ویژه در سوریه، نقش این ائـتلاف در گسترش جغرافیایی رژیم اسد و باز گرداندن آن به صحنه سیاسی برجسته بود. در رابطه با آینده این ائـتلاف نظرتان چیست؟

دکتر سنابرق زاهدی: قبل از هر چیزی باید یادآوری کنم که در نیمه سال ۲۰۱۵و زمانی که نیروهای اپوزیسیون و ارتش آزاد سوریه در پیشروی دائم بودند خامنه‌ای، قاسم سلیمانی را به مسکو فرستاد و از این کشور خواست که در سوریه دخالت کند. قبل از آن حسین همدانی در حومه حلب کشته شد و بعد از آن هم قاسم سلیمانی در آنجا مجروح شد، کما این‌که دهها نفر از سرکردگان پاسدارهای رژیم در درگیریها کشته شدند و در این وضعیت بود که خامنه‌ای به روسیه پناه برد.ولی از ابتدا ما گفتیم که استراتژی روسیه به‌عنوان یک کشور بزرگ با یک رژیم قرون‌وسطایی مانند رژیم ایران که به‌دنبال انتقال جنگ خود با مردمش است تفاوت دارد. آنچه که طی سه سال گذشته اتفاق افتاده درستی این مفهوم را نشان داده است. روسیه در نهایت این امکان را دارد که مشکلاتش را با ایالات متحده و اروپا و دیگران حل کند و در این معادله بزرگ جایی برای رژیم ولایت فقیه وجود ندارد.

 

اورینت نت: شاید رویکرد جدیدی را در موضع روسیه در رابطه با ضرورت انحلال گروه‌های شبه‌نظامی و اخراج آنها از سوریه را ملاحظه کرده باشید. بعضی‌ها این اظهارات را قبل از همه رو به ایران می‌دانند..آیا انتظار دارید که این رویکرد دو راهی این ائتلاف باشد؟

دکتر سنابرق زاهدی: همان‌طور که قبلاً گفتم بدون شک این موضعگیریهای و اظهارنظرها معنی خود را دارند ولی مشکل رژیم ولایت فقیه در داخل ایران و مقاومت مردم ایران در مقابل سیاستهای آن است و هر دولتی که با این رژیم تنظیم رابطه می‌کند قبل از هر چیز به این عامل توجه می‌کند.

 

اورینت نت: نظر شما در رابطه با رابطه آینده اسد با رژیم ایران چیست؟

دکتر سنابرق زاهدی: هیچ شکی وجود ندارد که بشار اسد اگر مجبور شود میان روسیه و رژیم آخوندها یکی را انتخاب کند طرف قویتر را انتخاب می‌کند. از این پس نیز هر جریانی از بشار اسد تا حزب‌الله و حماس گرفته تا حوثیها و شبه‌‌نظامیان عراقی برای این رژیم بهای سنگین خواهند داشت و فکر می‌کنم که تمامی این گروهها هم نسبت به رژیم ایران مجدداً حساب و کتاب می‌کنند و اگر حداقل هوشیاری سیاسی را داشته باشند سرنوشتشان را به رژیمی که در مسیر زوال اجتناب‌ناپذیر قرار گرفته گره نمی‌زنند.

 

نقش مقاومت ایران در قیام

اورینت نت: وضعیت داخلی ایران و ادامه تظاهرات علیه نظام در آنجا را دنبال می‌کنیم.. مقاومت ایران چه کاری می‌تواند در این زمینه انجام دهد که به‌طور خاص بر حضور رژیم ایران در منطقه و به‌خصوص در سوریه تاثیر بگذارد؟

دکتر سنابرق زاهدی: بیش از ۵ماه است که مردم ایران در شهرهای مختلف ایران بپا خواسته‌اند و قیام هفته‌ها ادامه داشت. این قیام تحت تاثیر سه عامل انجام شد. اول نارضایتی گسترده مردم از مشکلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و انواع فساد و اختلاس و دزدیهای سرکردگان رژیم و سپاه. عامل دوم حضور جنبش سازمان‌یافته‌ای است که ۵۰سال علیه دو رژیم دیکتاتوری در ایران برای محقق کردن آرزوهای مردم و برقراری آزادی و دموکراسی و صلح فعالیت کرده است. این جنبش پشت سازمان دادن و به چارچوب کشیدن این اعتراضات بوده به‌طوری‌که خامنه‌ای و روحانی و دیگر سرکردگان رژیم و سپاه به آن اعتراف کردند. و عامل سوم رفتن اوباما است که در سال ۲۰۰۹به‌دلیل ایستادن در کنار آخوندها نقشی منفی علیه مردم ایران و قیام مردم داشت. در حقیقت رژیم دینی حاکم بر ایران از سیاست مماشاتی که به‌طور عام در غرب و به‌طور خاص توسط دولت اوباما برای به‌دست آوردن توافق اتمی دنبال می‌شد، برای افزایش دخالت و جنگ و قتل‌عام در کشورهای مختلف منطقه مانند سوریه و عراق و یمن و لبنان و غیره بهره‌برداری کرد ولی این دوره دیگر تمام شده و در حال حاضر این رژیم با سیاست جدیدی روبه‌روست که با چنین عملکردهایی مخالف است.

این قیام بعد از مرحله اول، به مناطق ویژه‌یی رسید و به‌مدت دو هفته در اهواز و شهرهای خوزستان ادامه پیدا کرد و بعد به استان اصفهان و سپس شهر کازرون در استان فارس منتقل شد. بعد از اینها اعتصاب عمومی رانندگان با شرکت صدها هزار نفر از رانندگان آغاز شد و این روند ادامه دارد و همزمان با تمامی اینها اعتراضات معلمان در استانهای مختلف، اعتصاب در استان کردستان وجود داشت و این علاوه بر تظاهرات روزانه غارت‌شدگان است.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردم مقاومت ایران و شبکه‌های مجاهدین و شوراهای مقاومت و کانونهای شورشی برای گسترش دامنه اعتراضات و قیامها و هم‌چنین هدایت و تعمیق شعارهای مردم، کار می‌کنند.

همزمان بسیج گسترده همه‌جانبه‌ای برای شعارنویسی علیه رژیم و سیاستهای آن، نصب عکسهای خانم و آقای رجوی بر روی دیوار خیابانها و آویزان کردن آنها در بزرگراهها و فعالیتهای این چنینی شبکه‌های مقاومت وجود دارد.

فعالیتهای مقاومت در خارج از ایران هم برای تکمیل فعالیتهایش در داخل ایران انجام می‌شود و فعالیتهای خارج شامل تظاهرات و برگزاری کنفرانسها و تجمعات و اعتصابات و فعالیت در ارگانهای سازمان ملل و پارلمانهای غرب و احزاب و اتحادیه‌ها و شخصیتهای سیاسی و...غیره است... گردهمایی عمومی مقاومت در سی‌ام ماه ژوئن در پاریس در رأس فعالیتهای مقاومت در خارج است چرا که یک جایگزین مردمی و دموکراتیک برای رژیم ولایت فقیه ارائه می‌دهد.

این فعالیتها که به عناوین آن اشاره کردم به‌نظر من بزرگترین هدیه و بالاترین کمک مردم ایران و اعضاء و هواداران مقاومت ایران و مجاهدین خلق به خواهران و برادران سوری و اپوزیسیون سوریه و ارتش آزاد است چرا که ما با فعالیتهای خود به رژیم تروریستی حاکم بر ایران ضربات سیاسی وارد کرده آن را در وضعیتی قرار می‌دهیم که میان اختصاص دادن نیروهایش در داخل و خارج انتخاب کند. شکی نیست که اگر احساس کند نیروهایش در داخل متزلزل هستند امکان ندارد بر روی خارج متمرکز شود.

 

لغو برجام توسط آمریکا

اورینت نت: بعد از لغو توافق اتمی و تاثیری که بر روی اقتصاد ایران خواهد گذاشت..به این موضوع چه در داخل ایران و چه منطقه و به‌ویژه در سوریه چگونه نگاه می‌کنید؟

دکتر سنابرق زاهدی: در رابطه با توافق اتمی‌ بایستی بگویم که ما خودمان را صاحب این موضوع می‌دانیم چرا که مقاومت ایران به‌خاطر منافع ملی مردم ایران در سال ۲۰۰۲اقدام به افشای پروژه ساخت بمب اتمی کرد و با اینکار جهان احساس خطر کرد و محاصره فعالیتهای اتمی این رژیم از آن زمان شروع شد.

بلافاصله بعد از توافق اتمی در ۱۴جولای ۲۰۱۵خانم مریم رجوی موضع مقاومت را اعلام کرد و بر« ضرورت صرف داراییهای آزاد شده برای نیازهای ضروری مردم ایران و به‌ویژه حقوقهای ناچیز و پرداخت نشده کارگران و معلمین و پرستاران و تأمین غذا و دارو برای همه مردم تحت نظارت سازمان ملل تأکید کرد ولی خامنه‌ای این پولها را مانند گذشته برای صدور تروریسم و بنیادگرایی به عراق و سوریه و یمن و لبنان خرج کرد و قبل از آن به جیب سرکردگان سپاه ریخت. مطمئناً توافق اتمی حقوق‌بشر مردم ایران را نادیده می‌گیرد و روی آن پافشاری نکرده و به‌رسمیت نمی‌شناسد و سرکوب و اعدامهای مداوم به‌دست رژیم را تشویق می‌کند و حقوق مردم ایران را پایمال کرده، اعلامیه جهانی حقوق‌بشر و منشور ملل‌متحد را زیر پا می‌گذارد.

قبل از آن خانم رجوی تأکید کرده بود که « اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت به‌ویژه توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم و پذیرش پروتکل اضافی و دسترسی آزادانه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز و تأسیسات مظنون رژیم از مسائل مبرم کنار گذاشتن برنامه اتمی توسط رژیم ایران است.

بعد از اعلام خروج ایالات متحده از توافق اتمی، رئیس‌جمهور مقاومت ایران اعلام کرد که: « بعد از گذشت چند دهه از سیاست مماشات در قبال رژیم تروریستی مذهبی حاکم بر ایران که مردم و مقاومت ایران قربانی آن بودند، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا بیرون کشیدن آمریکا از توافق اتمی با این رژیم را اعلام کرد. این رژیم بدون تروریسم و سرکوب و تسلیحات کشتار جمعی وجود نخواهد داشت و هر گونه سرمایه‌گذاری بر روی این نظام مانند گذشته عقیم و محکوم به شکست خواهد بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/333829d4-0782-4f11-9a74-624788ad1cde"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات