728 x 90

رژهٔ یگان ۹نفره؛ پیام فرایند نوین

مراسم صبحگاه کانونهای شورشی در تهران
مراسم صبحگاه کانونهای شورشی در تهران

در ۲۰بهمن ۱۴۰۱یعنی دو روز مانده به چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب ضدسلطنتی، پخش فیلم رژهٔ یک یگان ۹نفرهٔ مسلح از کانون‌های شورشی، واکنش همزمان بوق‌های تبلیغاتی استبداد را برانگیخت. آنها در متنی یک‌سان و کلیشه‌ای به آن انعکاس دادند؛ البته از حق نگذریم که پاسدار «عبدالله گنجی» ناپرهیزی به خرج داد و دو مفهوم جدید بر این متن کلیشه‌ای صادره از اتاق فکر آخوندها افزود:

«مرزبندی با بقیهٔ اپوزیسیون که ما به تنهایی ایران را آزاد می‌کنیم» و «همان اغتشاش که گفتید درست است ما معترض نیستیم، ساده نباشید»! (جهان امروز. ۲۰بهمن ۱۴۰۱)

درنگ در واکنش زنجیره‌یی رسانه‌های حکومتی به این پدیدهٔ جدید یا «خلق نوین» نشان می‌داد که به خال خورده است. البته گلایه داشتند که چرا این یگان شورشی طوری از خود فیلم نگرفته که قابل ردیابی باشد! این یکی طلب آنها اما تا آنجا که به واقعیت‌های سرسخت برمی‌گردد خوب می‌دانند که این رژه نه در «ناکجاآباد»! بلکه در زیر گوش استبداد برگزار شده است؛ درست در جایی که گمان می‌کند از سلطه و اقتدار برخوردار است و با شهرهای موشکی و پهپادی حفاظت می‌شود.

سؤال این است که چرا این رژهٔ ۹نفره این همه واکنش برانگیخت؟ چه پیامی در آن مستتر بود و چرا این‌قدر اهمیت داشت؟

واقعیت این است که این یگان مسلح، بازنمون و میوهٔ استراتژی پیروزمند کانو‌نهای شورشی در متن قیامی است که سر بازایستادن ندارد. ممکن است جثهٔ آن کوچک باشد ولی پدیده‌های نوین همیشه در کمیت اندک به‌وجود می‌آیند و سپس به‌سرعت الگوگیری و تکثیر می‌شوند.

مسعود رجوی در سلسله آموزش‌های تبیین جهان در رابطه با جهش‌های تکاملی می‌گوید:

در تکامل معدنی، ساده‌ترین عنصر، هیدروژن پس از کشاکش‌های بسیار با افزوده‌شدن یک الکترون به مدارش تبدیل به هلیوم می‌گردد. سپس هلیوم در گذار از کنش و واکنش‌های بسیار کربن را خلق می‌کند. روندی که تا سنگین‌ترین و پیچیده‌ترین عناصر مانند اورانیوم ادامه می‌یابد... در این‌جا جادهٔ تکامل معدنی به تابلوی بن‌بست می‌رسد اما مرکب تکامل راه خود را به جلو ادامه می‌دهد. جهشی بزرگ که حاصل جمع‌شدن جهش‌های پیشین بر روی هم است به ناگهان رخ داده، مرحله جدید تکامل پدیدار می‌گردد: تکامل زیستی با بیولوژیک!

در فرایندی تکاملی از دل زنجیره‌های منظم مولکولی کواسرواتها پدیدار می‌گردند. نخستین اشکالی که علائم زندگی در آنها وجود دارد. آنها تابلوی آغازین مرحله تکامل زیستی یا بیولوژیک هستند. در تکامل بیولوژیک هم موقعی که به انسان می‌رسیم دیگر با جهش بیولوژیک مواجه نیستیم... وارد مرحله جدید تکامل اجتماعی و فرهنگی می‌شویم» (تبیین جهان. قواعد و مفهوم تکامل. ج۴ ص ۳۸ـ۳۷).

اکنون در ادامهٔ حیات کانون شورشی و انطباق شگفت‌انگیز آن ما با یک پدیدهٔ جدید مواجه شده‌ایم، پیام این پدیده را پیش و بیش از جامعه، دیکتاتور و دستگاه امنیتی آن می‌گیرد و در محاسبات خود برای آن جا باز می‌کند.

این به‌ظاهر «تک سلولی» بیانگر فرایندی جدید است که در زیر سلطهٔ اختناق و دیکتاتوری شکل گرفته است و به‌سرعت تکثیر خواهد شد. مهم آن اتفاق نخستین در لوله آزمایش است.

نقشی که پدیده‌های نوین در رویدادها باقی می‌گذارند، وابسته به جثهٔ آنها نیست به تأثیری بستگی دارد که در پیرامون و فرآیندهای بعد از خود به جا می‌گذارند. حماسهٔ سیاهکل اگر چه با حملهٔ یک گروه ۹نفره از چریک‌های فدایی خلق ایران به یک پاسگاه در ژاندارمری در شهرک سیاهکل در ۱۹بهمن ۱۳۴۹ رقم خورد و به‌لحاظ نظامی یک کلان عملیات محسوب نمی‌شد ولی تأثیری که در جنبش مردم ایران باقی گذاشت کیفی و درخشان بود؛ این‌چنین است اولین عملیات نظامی سازمان مجاهدین خلق ایران یا شهادت احمد رضایی، به‌عنوان نخستین عمل فدایی در زمان دیکتاتوری شاهنشاهی.

بنابراین تأثیر یک پدیده در فرآیندهای تکاملی به جثهٔ و کمیت آن بستگی ندارد.

رژهٔ یک یگان مسلح از کانون‌های شورشی در «اتاقی دربسته»! یک حیات نوین در بستر استراتژی کانون‌های شورشی است. این یگان در روی زمین راه را به جوانانی نشان می‌دهد که تمام مصالح مهم را برای پیروزی در اختیار دارند:

«یکان یکان شویم / به جنگ شب رویم / طلسم اختناق / تا همیشه بشکنیم»

یک یگان سازماندهی شده در مراحل تکامل یافتهٔ انقلاب دموکراتیک، همان فرایندی است که دیکتاتوری فرتوت ولایت فقیه از شکل‌گیری آن بسیار می‌هراسد؛ اما اکنون شکل گرفته است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d01bfb61-6846-410f-bc0a-72a56a974c1f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات