728 x 90

رویترز: پاناما نام کشتی نفتکش توقیف شده رژیم ایران را به‌دنبال هشدار تروریستی از لیست ثبت خود حذف کرده است

گریس ۱- کشتی توقیف شده رژیم ایران در جبل‌الطارق
گریس ۱- کشتی توقیف شده رژیم ایران در جبل‌الطارق

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره کشتی توقیف شده رژیم ایران توسط تفنگداران نیروی دریایی انگلستان در جبل الطارق نوشت: مقامات دریانوردی پاناما روز پنجشنبه ۱۳تیر گفتند نفتکش گراس۱، یک ابر نفتکش رژیم ایران که توسط تفنگداران انگلستان در جبل الطارق توقیف شد از ۲۹مه دیگر در لیست ثبت نام کشتیرانی پاناما وجود ندارد.

مقامات پاناما افزودند گراس۱ را بعد از دریافت یک اخطار که این کشتی در تأمین مالی تروریستی شرکت داشته یا با آن مرتبط است، از لیست کشتیهای ثبت شده خود حذف کرده است. این نفتکش گرچه پرچم پاناما داشته اما متعلق به رژیم ایران است.

 

دولت جبل‌الطارق: توقیف نفتکش تصمیم مستقل ما بود

دولت محلی جبل‌الطارق طی بیانیه‌یی اعلام کرد: توقیف نفتکش "گریس ۱" تصمیم مستقل این دولت بوده و "هیچ درخواست سیاسی" برای آن در کار نبوده است.

در قسمتی از این بیانیه آمده است:‌ "مبنای همه تصمیم‌های ما شواهد مستدلی بود که این شناور در حال نقض تحریم‌های فعلی اتحادیه اروپا است".

"مقام‌های جبل‌الطارق گفته‌اند محموله نفتکش گریس ۱ برای پالایشگاه بانیاس در سوریه بارگیری شده بود و اتحادیه اروپا این پالایشگاه را تحریم کرده است. آمریکا هم صادرات نفت ایران را تحریم کرده است".

 

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه ۱۳تیرماه گزارش داد، نیروی دریایی انگلستان یک نفتکش رژیم ایران را در آبهای جبل‌الطارق، به دلیل نقض تحریمهای اتحادیه اروپا علیه سوریه، توقیف کرد. این اقدام چشمگیر می‌تواند روابط میان کشورهای غربی و رژیم ایران را پرتنش‌تر کند.

 

رویترز نوشت: اگر اثبات شود که نفتکش رژیم ایران، حامل نفت برای رژیم سوریه بوده، علاوه بر نقض تحریمهای اتحادیه اروپا علیه سوریه، تحریم نفتی آمریکا علیه رژیم ایران را نیز نقض کرده است.

 

ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان از اقدام مقامات جبل‌الطارق در توقیف نفتکش حکومت آخوندی استقبال کرد. سخنگوی نخست‌وزیر انگلستان گفت: توقیف این نفتکش «پیام روشنی» است مبنی بر اینکه نقض تحریمهای اتحادیه اروپا «غیر قابل قبول» است.

 

جوزپ بورل، سرپرست وزارت خارجه اسپانیا گفت: توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود، پس از ارائه درخواست آمریکا از انگلستان صورت گرفته است.

 

داده‌های نهادهای نقشه برداری نشان می‌دهد، نفتکش رژیم ایران به جای عبور از کانال سوئز، مسیری بسیار طولانی را در اطراف دماغه امید نیک در جنوب آفریقا طی کرده است.

رسانه‌های خبری هم‌چنین به نقل از کارشناسان دریایی گزارش دادند، رژیم ایران ممکن است برای دور زدن تحریمها، قصد داشته با انتقال نفتکش به آبهای سوریه، نفت این کشتی به یک کشتی دیگر برای فروش به کشورهای اروپایی منتقل کند.

 

حکومت آخوندی در واکنشی ذلیلانه در پی توقیف نفتکش رژیم توسط نیروی دریایی انگلستان، سفیر این کشور را احضار کرد.

سخنگوی وزارت خارجه حکومت آخوندی اعلام کرد: در پی توقیف غیرقانونی یک نفتکش جمهوری اسلامی در تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان، سفیر این کشور در تهران به وزارت خارجه احضار شد.

 

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه ۱۴تیر ۹۸ از اقدام انگلستان در توقیف یک نفتکش رژیم ایران که حامل سوخت برای رژیم جنایتکار اسد بود، استقبال کرد.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: انگلستان ابرنفتکش «گریس۱» را که با نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا در حال حمل نفت ایران به سوریه بود، متوقف کرده است. آمریکا و متحدان ما به رژیم‌های تهران و دمشق اجازه نخواهند داد از این تجارت غیرقانونی سود ببرند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2b4b5a5e-4306-418f-81f2-3d03aa3c9ca6"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات