728 x 90

رویترز: شکست در تمدید توافق مانیتورینگ آژانس ممکن است کل مذاکرات را بر هم بریزد

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۵تیرماه درباره سرنوشت مذاکرات وین به‌دلیل پاسخ ندادن رژیم آخوندی به آژانس بین‌المللی اتمی درباره تمدید مانتیورینگ نوشت: مذاکرات وین که در آوریل شروع شده حالا توقف خورده است که انتظار می‌رود تا اوایل ژوییه به‌طور انجامد اما شکست در تمدید توافق مانیتورینگ ممکن است کل مذاکرات را برهم بریزد.

رویترز نوشت: رژیم ایران روز شنبه گفت که معتقد است بازگرداندن توافق هسته‌یی سال۲۰۱۵ خود با قدرتهای بزرگ جهانی امکانپذیر است اما هشدار داد که تهران "تا ابد مذاکره نخواهد کرد".

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به نیویورک تایمز گفت: پیشرفت در برنامه اتمی رژیم ایران می‌تواند تبدیل به مانعی غیرقابل حل و فصل در مذاکرات گردد.

وی افزود: اگر رژیم ایران به استفاده از سانتریفوژهای پیشرفته در سطوح بالا و بالاتر ادامه دهند، ما به نقطه‌یی خواهیم رسید که به‌عنوان یک موضوع عملی و پراتیک بازگشت به چهارچوبهای توافق اتمی اولیه بسیار مشکل خواهد کرد».

بلینکن در مورد تاریخ احتمالی بیرون کشیدن از گفتگوهای اتمی گفت: «نمی‌توانم تاریخی برای آن مشخص کنم» ولی «در حال نزدیک شدن است». (نیویورک تایمز ۵تیر)

رویترز نوشت: مقامات همه طرفها گفته‌اند که قبل از برقراری مجدد توافق، مسائل اساسی برای حل شدن وجود دارد.
خطیب‌زاده سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم گفت: "اگر ایالات متحده تصمیم بگیرد میراث ناموفق ترامپ را ترک کند، هنوز معتقد است که معامله امکان‌پذیر است.
ناظر هسته‌یی سازمان ملل متحد روز جمعه خواستار پاسخ فوری از رژیم ایران شد که توافق‌نامه موقت نظارت که شب قبلش منقضی شده را تمدید می‌کند یا خیر.

در واکنش به هشدار دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به عدم پاسخگویی رژیم ایران به درخواست این سازمان در مورد تمدید پیمان موقت نظارت اتمی که شامگاه پنجشنبه ۳ تیر منقضی شد، نماینده رژیم ایران در این آژانس گفت جمهوری اسلامی الزامی برای تمدید تفاهم با آژانس ندارد.

غریب‌آبادی نماینده رژیم روز جمعه ۴تیر ماه اظهار داشت: «آژانس هیچ‌گونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش (به شورای حکام این نهاد بین‌المللی) در مورد تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده‌ها نداشته و ندارد».

رژیم ایران اسفندماه پارسال بر اساس مصوبه مجلس ، دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌یی را محدود و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

مذاکرات وین که در آوریل شروع شده حالا توقف خورده است که انتظار می‌رود تا اوایل ژوییه به‌طور انجامد اما شکست در تمدید توافق مانیتورینگ ممکن است کل مذاکرات را برهم بریزد.

روز جمعه ایالات متحده و فرانسه به رژیم ایران هشدار دادند که زمان بازگشت به توافق هسته‌یی در حال اتمام است و از طولانی شدن مذاکرات، ابراز نگرانی کردند.

شبکه تلویزیونی فرانس‌۲۴ روز جمعه چهارم تیر در گزارشی نوشت، وزیران خارجه فرانسه و آمریکا که هر دو هدف بازگشت به توافق هسته‌یی ایران را دنبال می‌کنند در مورد طولانی شدن مذاکرات وین هشدار دادند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هشدار داد که هنوز «اختلافات جدی» با (رژیم) ایران به جای خود باقی است. وزیر خارجه آمریکا گفت: «مقطعی در کار خواهد بود که، بله، بازگشت به استانداردهای برجام کار دشواری خواهد بود».

او افزود: «ما هنوز به آن مقطع نرسیده‌ایم و من نمی‌توانم تاریخی برای آن تعیین کنم. ولی چیزی است که نسبت به آن آگاهی داریم».

وزیر خارجه آمریکا هم‌چنین هشدار داد اگر رژیم ایران «سانتریفوژهای پیچیده‌تری به کار بگیرد» و درصد غنی‌سازی اورانیوم را هم بالا ببرد، به شکل خطرناکی به زمان تولید بمب هسته‌یی، نزدیک می‌شود. او افزود که «منافع ملی ما ایجاب می‌کند که تلاش کرده و مشکل هسته‌یی را» مهار کنیم.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت: «ما انتظار داریم مقامات رژیم ایران تصمیم‌های نهایی را که بدون تردید تصمیم دشواری است و اجازه می‌دهد مذاکرات به نتیجه برسد، اتخاذ کند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/eedd9552-8a6c-4682-9175-675e6475b9f4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات