728 x 90

رویترز: با زیرساختها و ناوگان دریایی که به‌دلیل انزوای جهانی فرسوده باقی مانده‌اند، رژیم ایران ناچار است نفت به فروش نرفته خود را انبار کند

کشتی نفتکش - عکس از آرشیو
کشتی نفتکش - عکس از آرشیو

خبرگزاری رویترز گزارش داد بر اثر تحریم‌های آمریکا ذخایر نفتی رژیم ایران در خشکی و بر روی آب در حال افزایش است و رژیم ایران در تلاش است تا جریان نفت خام از میادین فرسوده نفتی‌اش کاهش پیدا نکند.

رویترز اضافه می‌کند: با زیرساختهای فرسوده و ناوگان دریایی که به‌دلیل انزوای جهانی کهنه باقی مانده‌اند، رژیم ایران اکنون ناچار است نفت به فروش نرفته خود را انبار کند تا زمانی که برای آن مشتری پیدا کند. برای رژیم ایران حیاتی است که جریان نفت قطع نشود چرا که هر توقفی باعث خسارت به فعالیت‌های نفتی آینده می‌شود. چرا که راه‌اندازی دوباره جریان نفت در صورت توقف آن، هم پیچیده و هم پر هزینه است.

خبرگزاری رویترز در این گزارش با استفاده از داده‌های شرکتهای کشتیرانی و مراجعی که کم و کیف جریان نفت را در سراسر جهان دنبال می‌کنند از جمله شرکتی به نام «کایروس» می‌نویسد: داده‌ها نشان می‌دهد میزان ذخیره نفت ایران در بنادرش به ۴۶.۱میلیون بشکه رسیده است که بیشترین میزان ظرف ۵ماه گذشته است. در ماه مه میزان صادر نفت رژیم ایران به زیر ۵۰۰هزار بشکه در روز سقوط کرد.

این داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که ۱۶نفتکش ایران با ظرفیت جمعاً ۲۰میلیون بشکه به‌عنوان ذخیره‌های شناور مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ۱۰فروند از این نفتکشها با ظرفیت ۱۱میلیون بشکه در چهار هفته اخیر در بنادر متوقف بودند.

رویترز می‌افزاید منابعی به این خبرگزاری گفته‌اند رژیم ایران به‌دنبال افزایش ناوگان نفتکشهای خود از طریق خرید نفتکشهای دست دوم است چرا که گفتگوهایش برای خرید نفتکشهای نو به نتیجه نرسیده است و حق انتخاب زیادی برای رژیم ایران باقی نگذاشته است. اگر ‌چه ایران می‌تواند از بازار حهانی نفتکش اجاره کند اما افزایش خطر تحریم‌ها و ترس از عواقب نقض تحریم‌های آمریکا باعث شده است سیستم‌های مالی و شرکتهای بیمه تمایلی به زیرپا گذاشتن تحریم‌های آمریکا و انجام این‌گونه معاملات نداشته باشند. کمپانی کشتیرانی «گیبسون» برآورد می‌کند هشت تانکر ایرانی هر کدام با ظرفیت ۲میلیون بشکه باضافه ۲تانکر غیرایرانی برای ذخیره نفت به کار گرفته شده‌اند.

یک شرکت تجزیه و تحلیل آماری به نام «گلوبال دیتا» به رویترز گفته است رژیم ایران طراحی کرده است تا ۹۰۰میلیون دلار برای افزایش مخازن نفتی‌اش طی سالهای ۲۰۱۹تا ۲۰۲۳اختصاص بدهد. رژیم ایران قصد دارد حجم ذخائرش را از ۶۹.۱میلیون بشکه در سال جاری میلادی به ۷۹.۹میلیون بشکه در سال ۲۰۲۳برساند.

رویترز در پایان این گزارش به فرسودگی میادین نفتی ایران اشاره کرده و می‌نویسد: تحلیلگران برآورد کرده‌اند که ۵۰درصد از تولید نفت ایران از میادینی می‌آید که بیش از ۵۰سال قدمت دارند و به میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری برای افزایش ظرفیتشان نیاز دارند. یک کارشناس می‌گوید: رژیم ایران می‌تواند تأسیسات ذخیره نفت در چین یا در عمان را مورد استفاده قرار دهد اما اگر آمریکا بخواهد این ذخائر خارجی را نیز هدف تحریم‌ها قرار دهد آنگاه رژیم ایران با مشکل جدی مواجه خواهد بود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f7a99d82-9875-4bf2-96b3-2250645d2425"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات