728 x 90

رویترز: دونالد ترامپ راضی به تمدید معافیت‌های نفتی نشده است

امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ
امانوئل ماکرون و دونالد ترامپ

به گزارش خبرگزاری رویترز یک دیپلمات اروپایی گفته است، به‌رغم تلاش رهبران کشورهای اقتصادی در نشست گروه هفت، دونالد ترامپ، حاضر به پذیرش تمدیدهای نفتی برای مشتریان رژیم ایران نشده است.

بنا‌ به این گزارش رهبران گروه هفت موفق نشده‌اند ترامپ را راضی کنند تا برای صادرات محدود نفت ایران به برخی مشتریها معافیت دهد.

خبرگزاری رویترز پیش از این به‌ نقل از دو دیپلمات رژیم گزارش داده بود که رژیم ایران خواستار گرفتن اجازه صادرات حداقل روزانه ۷۰۰هزار بشکه نفت است.

 

بعد ازظهر دوشنبه رئیس‌جمهور فرانسه در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد که رژیم ایران هرگز نباید به سلاح اتمی مجهز شود. ثبات منطقه را نباید تهدید کند و فرانسه در این رابطه تدابیری اندیشیده و در این خصوص با رئیس‌جمهور آمریکا صحبت کرده است.

رئیس‌جمهور فرانسه افزود: پس از این‌که اقدامات آمریکا باعث فشار زیادی بر روی رژیم ایران شد، برای تأمین امنیت منطقه ابتکاراتی شکل گرفت و ما ظریف را به اینجا صدا زدیم تا او را از نتایج مطلع کنیم. البته در رابطه با رژیم ایران هنوز چیزی شکل نگرفته و وضعیت شکننده است اما ما به جلو حرکت می‌کنیم.

امانوئل ماکرون گفت صبح دوشنبه با حسن روحانی صحبت کرده و او را به مذاکره و ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکا فراخوانده است. ماکرون تصریح کرد که دعوت از ظریف کار خود او بوده تا او بتواند در سطح وزیران گفتگو کند اما موضوع را به رئیس‌جمهور آمریکا اطلاع داده است.

رئیس‌جمهور فرانسه گفت ما کماکان در برجام هستیم.

اما رئیس‌جمهور آمریکا قویاً برجام و طرفداری رئیس‌جمهور فرانسه از آن را رد کرد. ترامپ گفت قابل‌قبول نیست که ۱۵۰میلیارد دلار به رژیم دادند و علاوه بر آن، یک میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار پول نقد که رژیم آنرا برای مقاصد خودش خرج کرد.

ترامپ افزود خواهان تغییر رژیم و تغییر رهبران آن نیست اما این رژیم نمی‌تواند سلاح هسته‌یی و موشکهای بالستیک داشته باشد.ترامپ افزود که با دادن پول از جانب اروپا به رژیم موافق نیست اما آنها می‌توانند تحت ضوابطی برای رژیم اعتبار خرید قائل شوند و رژیم بعداً پول آنرا با نفت بپردازد.

ترامپ گفت اگر شرایط مناسب باشد با ملاقات با روحانی رئیس‌جمهور رژیم موافقت خواهد کرد به شرط این‌که رژیم ایران بازیگر خوبی باشد و وقتی قول می‌دهد کاری را انجام بدهد آنرا اجرا کند.

از سوی دیگر امانوئل ماکرون درباره خبرهای متناقض مربوط به رژیم ایران و جی ۷مخصوصاً مسایل مربوط به دعوت از ظریف اذعان کرد که یک فضای عصبی به‌وجود آمده بود.

 

بلومبرگ در گزارشی از بیاریتز نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «رژیم ایران باید اقدامات تروریستی خود را متوقف کند آنها حکومت شماره یک تروریزم در جهان هستند... آنها ۱۵۰میلیارد دلار از پرزیدنت اوباما دریافت کردند و آنرا خرج تروریستها در همه جا کردند من فکر می‌کنم آنها تغییر خواهند کرد»

 

رویترز درباره واکنش صدراعظم آلمان نیز نوشت: آنگلا مرکل گفت: مذاکرات روز یکشنبه بین وزرای امور خارجه رژیم ایران و فرانسه یک رویداد جانبی در اجلاس جی ۷بود.

مرکل اضافه کرد: باید از هر فرصتی برای رفع تنشها بین ایالات متحده و ایران استفاده کرد.

مرکل گفت که آمدن ظریف برای مذاکره به بیاریتز فقط در یادداشت کوتاهی به او اطلاع داده شده بود.

 

ان.بی.سی نیوز نیز روز یکشنبه خبر داده بود: ترامپ و سایر رهبران جهان از اقدام فرانسه برای دعوت ظریف غافلگیر شدند.

یک مقام آمریکا گفت هیچکس انتظار ورود ظریف به بیاریتز را نداشت.

ماکرون قبل از این گفته بود از حمایت جی۷برای گفتگوها با رژیم ایران برخوردار است در حالی‌که پرزیدنت ترامپ هر گونه صحبت در رابطه با رویکرد مشترک در این کار را رد کرد.

مقامات آمریکا گفتند برخی مقامات دولت ترامپ از تصمیم دولت فرانسه که از ظریف به بیاریتز بدون اطلاع قبلی دعوت کرده به خشم آمده‌اند.

 

آسوشیتدپرس روز یکشنبه گزارش کرد: دعوت ناگهانی فرانسه از ظریف وزیر خارجه ایران قمار پر خطری برای امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه بود که میزبان گردهمایی گروه ۷در بیاریتز می‌باشد.

آسوشیتدپرس اضافه کرد: زمانی که سؤال شد آیا کاخ سفید از سفر ظریف خبر داشت این مقام فرانسوی گفت «ما بر اساس شروط خودمان عمل می‌کنیم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/20e41ba3-2604-4df7-b61a-81b46156377a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات