728 x 90

سفیر لبنان در اردن در اعتراض به تقصیر دولت استعفا داد

یکی از معترضین بیروت در میان دود گلوله‌های دودزا مقابل پارلمان لبنان
یکی از معترضین بیروت در میان دود گلوله‌های دودزا مقابل پارلمان لبنان

سفیر لبنان در اردن در پی وقوع انفجار وهشتناک در بیروت و در اعتراض به گستردگی فساد در حکومت، استعفای خود را اعلام کرد.

تریسی شمعون در یک برنامه تلویزیونی گفت: «آمده‌ام تا به عنوان سفیر استعفایم را در اعتراض به تقصیر دولت اعلام کنم». وی خواستار مجازات کل هیأت حاکمه لبنان شد.

وی گفت: «من به عنوان سفیر، دیگر نمی‌توانم این وضعیت را تحمل کنم و این درد را در چشمان مردم ببینم».

عفو بین الملل خواستار تحقیقات مستقل در مورد انفجار بیروت شد

دبیرکل عفو بین الملل انفجار بیروت را برای کشوری که از فشار بحران های متعدد رنج می برد، نابود کننده توصیف کرد و خواستار ایجاد سریع یک مکانیزم بین المللی برای تحقیقات درمورد چگونگی این واقعه شد.

عفو بین الملل همچنین از جامعه بین المللی خواست کمک های انساندوستانه خود را به لبنان ، که با بحران های شدیدی اقتصادی و نیز بیماری همه گیر کرونا درگیر است، افزایش دهند.

خبرگزاری رویترز جمعه ۱۷مرداد در گزارشی از تظاهرات مردم بیروت در ورودی پارلمان نوشت: «یک تظاهرات کوچک ولی خشونت‌آمیز در ورودی پارلمان در مرکز بیروت روز پنجشنبه ۶اوت صورت گرفت در حال که شهروندان مبهوت از انفجاری بودند که ۱۴۵نفر را کشته است.
ده‌ها نفر هنوز مفقودند بعد از انفجار در بندر که ۵۰۰۰نفر را مجروح کرد و ۲۵۰هزار نفر را بی‌خانمان کرد و ملتی را که از فروپاشی اقتصادی و افزایش موارد ویروس کرونا از پا افتاده‌اند را درهم کوبید. پلیس ضدشورش برای مقابله با تظاهرات کنندگان اعزام شد بعد از آن‌که تظاهرات کنندگان اشیایی را سوزانده و سنگ به سمت نیروهای امنیتی پرتاب کردند».

با افزایش فشار بر دولت و ابراز خشم مردم لبنان از واقعه مرگبار انفجار شامگاه سه‌شنبه، شورای عالی دفاع لبنان گفته است که "حداکثر مجازات در مورد مسئولان این حادثه اعمال خواهد شد". همزمان، عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق‌بشر، از سازمانهای جهانی مدافع حقوق‌بشر، خواستار آن شده‌اند که بررسی و تعیین علل و عوامل وقوع این انفجار توسط یک نهاد مستقل و معتبر صورت گیرد. این سازمانها یادآور شده‌اند که با توجه به ساختار سیاسی و قضایی لبنان"تردید جدی وجود دارد که قوه قضاییه این کشور بتواند به تنهایی چنین تحقیقاتی را به‌طور مؤثر به انجام برساند. "

عفو بین‌الملل در گزارشی از بیروت گفت: «انفجار ۴اوت بیروت بایستی مستقلا تحقیق شود. این انفجار که شمار زیادی کشته و هزاران مجروح بر جای گذاشت به‌گفته جولی ویرهار دبیرکل عفو بایستی سریعاً مورد تحقیق مستقل قرار گیرد و به‌خاطر قربانیان تسلیت گفت».

وزیر بهداشت لبنان با نگرانی از افزایش شیوع کرونا در لبنان در پی انفجار در بیروت گفت: «احتمالا با افزایش شدید شیوع ویروس کرونا روبه‌رو خواهند شد».

حامد حسان، وزیر بهداشت لبنان گفت کمبود وسایل محافظت شخصی و همزمان کمک به این تعداد مجروح اثر زیادی بر تعداد موارد مبتلایان به کرونا خواهد گذاشت. وی قول داد به‌زودی چند بیمارستان صحرایی که برپا شود که آنرا به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص دهد.
روز چهارشنبه روزنامه دیلی استار چاپ بیروت از توقف انجام آزمایش کرونا خبر داد.
در پی انفجار شدید، دست‌کم ۱۳۷نفر در لبنان کشته و حدود ۵هزار نفر مجروح شدند. فشار زیادی که بر سیستم درمانی وارد شده است، نگرانی‌ها را درباره شیوع کرونا افزایش داده است.

به‌دنبال انفجار مهیب لبنان، دو هفته وضعیت اضطراری در این کشور اعلام شد. مروان عبود فرماندار بیروت ضمن اعلام این خبر گفت: نیمی از بندر بیروت به‌دلیل انفجار آسیب دیده است و بسیاری از قربانیان هنوز مفقود هستند یا زیر آوار مانده‌اند. شمار مجروحان نیز ۵هزار نفر است. وی شمار بی‌خانمانها را۳۰۰هزار نفر ارزیابی کرد. خسارات وارد شده نیز بیش از ۱۵میلیارد دلار برآورد شده است.

روز پنجشنبه ۱۶مرداد رویترز از بیروت گزارش کرد امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه دو روز بعد از انفجار عظیم بیروت از خیابانهای نابود شده آن بازدید کرد. هنگام بازدید وی مردم شعار سرنگونی رژیم لبنان را می‌دادند و رهبران آنرا متهم به فساد و کشاندن لبنان به یک فاجعه کردند.
در حالی‌که او به مردم قول ارسال کمکهای بیشتر پزشکی را می‌داد مردم فریاد می‌زدند انقلاب و شعار می‌دادند «مردم خواهان سرنگونی این رژیم هستند».

ماکرون گفت تغییر سیاسی در لبنان ضروریست. مردی از بین جمعیت به ماکرون گفت امیدواریم کمکها به‌دست مردم لبنان برسد و نه دستان سیاستمداران فاسد». . تعدادی در جمعیت فریاد می‌زدند ما را از دست حزب‌الله رها کنید. ماکرون بعد از بازدید از یک داروخانه که در انفجار آسیب دیده است به مردم گفت: «‌من خشم شما را درک می‌کنم. من نیامده‌ام تا چک سفید به این رژیم بدهم».
ماکرون افزود: لبنان با بحران سیاسی و اقتصادی مواجه است و هم‌چنان رنج خواهد کشید مگر این‌که هر چه سریع‌تر اصلاحات را عملی کند.

همزمان با بی‌خانمان شدن مردم لبنان، هشتگ #بیوتنا_مفتوحة (درهای خانه ما باز است) در شبکه‌های اجتماعی داغ شد. بسیاری از هتل‌ها نیز اعلام کردند تا اتاق‌های خالی را به بی‌خانمانها بدهند. به‌گفته آسوشیتدپرس تحقیقات در مورد نگه‌داشتن ۲هزار و ۷۵۰تن نیترات آمونیاک در بندر بیروت به مدت چندین سال در جریان است. شدت انفجار این مواد به حدی بود که ساختمانها تا شعاع ۱۰کیلومتری محل انفجار آسیب دیده‌اند.

به‌دنبال انفجار مهیب لبنان دادگاه بین‌المللی رفیق حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان صدور حکم متهمان پرونده را به ۲۸مرداد۹۹ موکول کرد. این حکم قرار بود روز جمعه ۱۷مرداد صادر شود. متهمان پرونده ترور رفیق حریری ۴تن از اعضای حزب‌الله لبنان هستند. رفیق حریری که در ۱۴فوریه ۲۰۰۵ – ۲۶بهمن ۱۳۸۳ ترور شد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8f879928-3474-4795-9f05-e8ced375d1b2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات