728 x 90

رویترز: بازرگان کلمبیایی رابط رژیم ایران با ونزوئلا به جرم پول‌شویی در کیپ ورده دستگیر شد و در معرض استرداد به آمریکاست

دستگیری بازرگان کلمبیایی به رابط رژیم ایران و ونزوئلا
دستگیری بازرگان کلمبیایی به رابط رژیم ایران و ونزوئلا

رویترز ۷شهریور گزارش داد: در ۱۲ژوئن ۲۰۲۰ زمانی که الکس ساب بازرگان کلمبیایی رابط رژیم ایران با ونزوئلا را که برای سوخت‌گیری جت اختصاصی‌اش به زمین نشسته بود، مقامات کیپ ورده بر اساس یک حکم توقیف بین‌المللی به جرم پول‌شویی از طرف آمریکا، اقدام به دستگیری وی کردند.

دادستانهای آمریکایی ساب را متهم کردند که با رشوه دادن به مقامات ونزوئلایی از نرخ ارز این کشور که در کنترل دولت است ۳۵۰میلیون دلار غیرقانونی را به حساب‌های خارج کشور منتقل کرده است.

وکلای ساب گفتند که او در ماه آوریل سفری به ایران داشت تا مقامات رژیم ایران را متقاعد کند که برای مقابله با بحران سوخت، تانکرهای سوخت پر شده با گازوییل و نیز هواپیماهای حامل مواد پالایشگاهی به ونزوئلا بفرستند.

در ماه اوت در یک نامه به نخست‌وزیر کیپ ورده که رویتر آنرا دیده است، ساب نوشت که در صورت آزادی وی ونزوئلا فرصتهای بیشتری را به این کشور خواهد داد. او نوشت من می‌توانم بیش از آنچه آمریکا در خلال ۱۰۰سال به شما داده بدهم.

ساب در خلال سفر به ایران در ماه آوریل به مقامات رژیم گفت به‌دلیل تحریم‌های آمریکا مادورو امکان ارسال مواد به خارج برای تولید مواد مورد نیاز ندارد و لذا به سوخت نیاز دارد.

رویترز اضافه می‌کند: وکلا گفتند: مقامات رژیم ایران توافق کردند که ۸تانکر همراه با ۶پرواز هماهنگ شده ماهان ایر را اعزام کنند. سرویس ردیابی پرواز نشان از پروازهای اواخر آوریل و می‌ ماهان ایر به ونزوئلا دارد.

یک مقام ارشد PDVSA گفت پروازها حامل مواد شیمیایی مورد نیاز برای پالایش گازوییل بوده تا کمبود ونزوئلا را تخفیف دهد. آمریکا در این ماه ۴محموله سوخت رژیم ایران برای ونزوئلا را ضبط کرد.

یک مقام رژیم ایران که در مذاکرات مربوط به این محموله‌ها بود به رویترز گفت هواپیماهای برگشتی ماهان ایر به ایران حامل شمشهای طلا به ارزش ۲۰۰میلیون دلار بخشی از معامله بوده است.

رژیم ایران هم‌چنین ۵ تانکر حامل گازوییل به ونزوئلا فرستاده که شروع آن در ماه می بوده است.

در ماه آوریل ۷تن طلا از بانک مرکزی ونزوئلا خارج شد. افرادی که با این عملیات آشنایی دارند گفتند مقصد مشخص نیست.

در سالهای اخیر دولت مادورو مستمراً ذخائر طلایش را فروخته است تا ارز خارجی با ارزش به‌دست بیاورد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/735280db-8306-4d32-8bfb-c6a60719e9ee"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات