728 x 90

رویترز: ایران تعداد بیشتری از سانتریفوژهای پیشرفته را در نطنز راه‌اندازی می‌کند

نیروگاه اتمی نطنز
نیروگاه اتمی نطنز

رژیم ایران روز گذشته چهارشنبه ۲۹بهمن از قصد خود برای مونتاژ و راه‌اندازی ۱۷۴سانتریفوژ پیشرفته از نوع IR-۲m در سایت غنی‌سازی اورانیوم نطنز خبر داد.

در گزارشی که روز چهارشنبه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر کرد، رژیم ایران در ادامه نقض تعهدات برجامی‌اش به آژانس بین‌المللی اتمی وابسته به سازمان ملل متحد ابلاغ کرده که برای مونتاژ و راه‌اندازی تعداد بیشتری از دستگاههای سانتریفوژ پیشرفته از نوع IR-۲m در سایت زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم نطنز برنامه‌ریزی می‌کند.

 

خبرگزاری رویترز در نسخه‌ای از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به کشورهای عضو این آژانس داده دست یافته و آمده است: «ایران اشاره کرده که برای مونتاژ دو زنجیره شامل ۱۷۴دستگاه سانتریفوژ اضافی از نوع IR-۲m در سایت غنی‌سازی سوخت اورانیوم - ۲۳۵ با درجه خلوص ۵درصد برنامه‌ریزی می‌کند».

گزارش می‌گوید این اقدام رژیم ایران چنان‌چه عملیاتی شود به افزایش تعداد کلی سانتریفوژهای پیشرفته نوع IR-۲m به ۶ زنجیره خواهد انجامید.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ابتدای ماه فوریه جاری با صدور گزارشی تأکید کرد که رژیم ایران دومین زنجیره از سانتریفوژهای نوع IR-۲m را در ایستگاه غنی‌سازی سوخت هسته‌یی نطنز راه‌اندازی کرده و در حال مونتاژ کردن دو زنجیره دیگر از این نوع سانتریفوژهای پیشرفته است.

در توافق هسته‌یی۲۰۱۵ که میان رژیم ایران و قدرتهای جهان به امضا رسیده حاکی است که رژیم ایران جز در سایت غنی‌سازی سوخت و با استفاده از سانتریفوژهای نسل اول IR-۱ که دارای قابلیت‌های بسیار کمی هستند، حق غنی‌سازی اورانیوم بیشتر یا با درجه خلوص بالاتر را ندارد.

در پی ممانعت رژیم ایران از ادامه بازرسی‌های کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این آژانس روز چهارشنبه اعلام کرد که رافائل گروسی مدیرکل آژانس در تلاش برای یافتن «راه‌حل مورد رضایت طرفین» که به ادامه روند بازرسی‌ها بیانجامد، شنبه آینده به ایران خواهد رفت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4d17364d-e78a-43d0-b0f1-b52c4fc76c95"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات