728 x 90

روشهای سخت‌ترامپ علیه رژیم ایران، نگرانی علی خرم دیپلمات سابق

علی خرم
علی خرم

کار گروه اقدام ایران که توسط وزارت‌خارجه آمریکا تشکیل شده هم در روزنامه آرمان همسو با باند روحانی اسباب ابراز وحشت از جنگ و گوشزد کردن ضرورت مذاکره البته به‌صورت غیرمستقیم شده است.

علی خرم دیپلمات سابق در رژیم تحت عنوان «کارگروه اقدام ایران چه می‌کند» نوشته است: «آنها که برداشتی ساده انگارانه از اقدامات بین‌المللی دارند، تصور می‌نمایند ترامپ پیشنهاد مذاکره را مستقل از این اقدام مطرح ساخته بوده و خوشحالند که با مخالفت ایران، مذاکره به شکست منتهی شده است و یا احیانا تشکیل ستاد عملیات علیه ایران با پیشنهاد مذاکره بین دو کشور بی‌ارتباط است. در حالی که برای تکمیل یک زنجیره‌یی از عملیات علیه یک کشور و بهره‌گیری از سیاست چماق و هویج، هویج آن پیشنهاد مذاکره و چماق آن تحریم‌ها، تهدیدات و عملیات نظامی محسوب می‌گردد».

 

نگرانی از برخوردهای سخت‌ ترامپ

علی خرم بعد از این مقدمه هشدار داده است که «ترامپ با همین آرایش با ایران روبه‌رو گردیده است و می‌خواهد به جهان تفهیم نماید که از روش‌های نرم در چارچوب افکار و عقاید سیاسی خودش علیه ایران استفاده نموده تا به روش‌های سخت منتهی شود. در اینجا هم برخی ناپختگی نموده، تصور می‌نمایند اگر دیروز روش‌ها‌ی نرم از سوی دونالد ترامپ به ایران عرضه گردید، به‌معنای این است که همه سیاست دونالد ترامپ درباره ایران در همین حوزه خلاصه شده است. در حالی که مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا متوجه هستند هیچگاه نمی‌توانند رسماًً سیاست براندازی حکومتی قانونی را ارائه نمایند زیرا با اصول حقوق بین‌الملل و اصول منشور ملل ‌متحد در تضاد است و آنها را در دادگاههای بین‌المللی بدهکار می‌نماید ولی زنجیره‌یی از اقدامات نرم تا سخت می‌تواند به تدریج شرایط را برای تزلزل فراهم نماید». در پایان هم رفتن پای میز مذاکره را تحت عنوان نیازمندی نظام به «ثبات و آرامش» این‌گونه توجیه کرده است:« در حالی‌که مذاکره دیپلماتیک همواره مانعی برای انجام عملیات خصمانه دولتی علیه دولت دیگر محسوب می‌گردد و تا وقتی این مذاکرات ادامه داشته باشد، طرف قوی‌تر در محذوریت قرار دارد که به‌سوی عملیات نظامی‌رود. اگر دست ترامپ برای اقدامات مستقیم نظامی علیه ایران بسته باشد، دوستان آمریکا در منطقه که برای درگیر شدن با ایران لحظه شماری می‌کنند، شروع کننده چنین اقداماتی خواهند بود. بدین ترتیب‌، مسئولان باید از این‌که فضای نظامی سایه افکند، شدیداً پرهیز داشته باشند زیرا اولین تاثیر آن بر حوزه اقتصاد و سرمایه می‌باشد. ایران در این شرایط به‌طور جدی نیازمند آرامش و ثبات است».

 

بیشتر بخوانید

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/11be4566-de18-4fe1-b555-a6ff61100ccd"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات