728 x 90

روزنامه حکومتی جهان صنعت:‌ پمپئو و بولتون را باید میخی بر تابوت معامله هسته‌یی با ایران دانست

جان بولتون - مایک پمپئو
جان بولتون - مایک پمپئو

«دایره برجام تنگ‌تر می‌شود» عنوان مطلبی از روزنامه حکومتی جهان صنعت است. در پایان مطلب نتیجه میگیرد که  آینده برجام  بسیار بغرنج و دور از نتایج راهبردی و مطلوب است . 

این روزنامه حکومتی روز شنبه 8 اردیبهشت طی در این مقاله‌ نسبت به لغو برجام  ابراز نگرانی کرده و نوشت:‌ «در شرایطی که انتظار می‌رفت دیپلوماسی تروئیکای اروپایی با ابتکارعمل امانوئل ماکرون در سفر به واشینگتن بتواند ترامپ را بر سر ماندن و حفظ برجام متقاعد کند، اما آن‌گونه که گفته شده است این ابتکارعمل نتیجه نداد و سفر ماکرون فاقد آن نتیجه‌یی بوده است که انتظار می‌رفت. این شرایط موجب گمانه‌زنی‌هایی بر سر آینده برجام شده است به این معنی که برجام به چه سمتی خواهد رفت؟

جهان صنعت در ادامه افزود:‌ برکناری تیلرسون و مک‌مستر و آمدن مایک پمپئو و جان بولتون به جای آنها در کابینه، اوج سیاستهای ضد‌برجامی و البته خصمانه ترامپ را نشان می‌دهد. به واقع ورود دو عنصر ستیزی چون پمپئو و بولتون را باید میخی بر تابوت معامله هسته‌یی با ایران دانست و بیانگر آن است که نمی‌توان به بقای برجام به‌عنوان سندی از معامله غرب با ایران امیدوار بود  . به عبارت دیگر ساده‌ترین راه پیش روی ترامپ در تعقیب سناریوی آزار و ایذا، همان عدم تأیید برجام است.

.. با توجه به شرایط اروپا و مواضع اعلامی ترامپ، به‌نظر می‌رسد که اقدام آینده اروپا در حفظ برجام فاقد نتیجه خواهد بود، چرا که ریسک اقدامات آنها با هدف راضی نگه‌داشتن ترامپ در برجام مخاطره‌آمیز خواهد بود. از طرف دیگر وجود عناصری چون پمپئو و بولتون که هر دو در زمره مخالفان سرسخت برجام هستند، محققا مخالف ابتکارات اروپا هستند و به احتمال زیاد هیچ‌یک از پیشنهادات آینده اروپا در حفظ برجام را تأیید نخواهند کرد.

حال با شرایطی که در مواضع اعلامی ترامپ و همچنین اقدامات بدون نتیجه اروپا و همچنین تغییر در راهبرد برجامی ایران مشاهده می‌شود، می‌توان گفت که آینده برجام بسیار بغرنج و دور از نتایج راهبردی و مطلوب است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d86b2a27-4dfb-4680-9675-a28b01ec7ecc"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات