728 x 90

بایکوت خبری صدا و سیما نسبت به خبر ملاقات پاب با آیت‌الله سیستانی

ملاقات پاپ با آیت‌الله سیستانی
ملاقات پاپ با آیت‌الله سیستانی

روزنامه حکومتی اعتماد روز دوشنبه ۱۸اسفند در مقاله‌ای به موضوع سفر پاپ فرانسیس به عراق و دیدار وی با آیت‌الله سیستانی پرداخته و با بیان رویکرد رژیم ایران و رسانه‌های آن با این سفر مهم و تاریخی، سوزش رژیم را نسبت به انزوای خامنه‌ای نشان داده است.

اعتماد ضمن اشاره به فضای اجتماعی عراق در مورد سفر پاپ به این کشور نوشت: «رهبر کاتولیک‌های جهان در نجف با آیت‌الله سیستانی دیدار کرد. دیداری که ۵۴دقیقه به طول انجامید و بیانیه‌های پایانی آن نشان داد آنچه میان دو رهبر مذهبی بزرگ معاصر رد و بدل شده تنها پیام «صلح» بوده است.

پاپ فرانسیس روز جمعه وارد عراق و در بغداد با استقبال گرمی روبه‌رو شد. فردای ورود به عراق از کوچه‌های تنگ نجف گذشت تا به خانه محقر استیجاری آیت‌الله علی سیستانی رسید.

در حالی که هر دو فروتنانه دست‌های‌شان را بر زانو قرار داده بودند، به ثبت رساندند که رسانه‌های جهان از آن با عنوان «سفر و رویدادی تاریخی» یاد کردند».

 

این روزنامه حکومتی سپس به تنظیم صدای و سیمای رژیم با این ملاقات تاریخی پرداخته و نوشته است:

«ساختمان شیشه‌ای جام‌جم اما به‌عنوان تنها و بزرگ‌ترین رسانه انحصاری صوتی و تصویری جمهوری اسلامی چندان ارزشی برای این خبر قائل نیست.

دیدار با آیت‌الله سیستانی به‌عنوان همتای شیعی پاپ پراهمیت ارزیابی شد. اما هزار کیلومتر آن طرف‌تر از نجف در تهران واکنش‌ها به این دیدار مهم چگونه بود؟

این‌که پاپ فرانسیس ۸۴ساله به قصد دیدار با آیت‌الله علی سیستانی ۹۰ساله از واتیکان راهی نجف می‌شود آن هم در شرایط شیوع کووید۱۹ و برخی ناامنی‌های ناشی از حملات موشکی در عراق نشان می‌دهد که چقدر دیدار این دو رهبر مذهبی با پیروان بسیار در جهان از اهمیت برخوردار است».

 

این روزنامه حکومتی سپس اضافه کرده است: «انصاف‌نیوز» بازتاب این خبر را در صدا و سیما بررسی کرد؛ خبری که بازتاب گسترده‌یی در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های منطقه‌یی و حتی فرامنطقه‌یی داشت.

خبر ساعت ۱۳، این خبر مهم را ۳۱دقیقه پس از آغاز؛ خبر ساعت ۱۴ که یکی از مهم‌ترین بخش‌های خبری روزانه است خبر دیدار را ۳۹دقیقه بعد از آغاز اعلام کرد. در خبر ساعت ۱۹ شبکه خبر هیچ اشاره‌یی به آن نشد. در خبر ساعت ۲۰ شبکه خبر، ۲۷دقیقه بعد از آغاز و در ۲۰ و ۳۰ مشهور نیز ۱۸دقیقه بعد از شروع، خبر اعلام شد.

هم‌چنین هیچ رد و نشانی از این خبر در «گفتگوی ویژه خبری» یا برنامه «تیتر امشب» دیده نشد. در واقع برای خبری که دست‌کم به‌لحاظ ارزش‌های خبری دربرگیری، مجاورت، شهرت را داراست این برخورد صدا و سیما به نوعی بایکوت رسانه‌یی و کم‌اهمیت جلوه دادن به حساب می‌آید».

 

اعتماد سپس علت این بایکوت خبری را این طور بیان کرده است؛

«عده‌یی وقوع این دیدار را در راستای حضور مستشاری جمهوری اسلامی در عراق تحلیل و در فحوای این تحلیل‌ها و در لفافه به عدم دیدار پاپ با مراجع تقلید شیعه ایرانی اشاره و اعتراض می‌کردند.

به جز فضای رسانه‌یی و مجازی در حالی که انتظار می‌رفت جامعه روحانی ساکن ایران و مراجع تقلید عالیرتبه از دیدار پاپ و آیت‌الله استقبال کنند اما اغلب آنها سکوت را ترجیح دادند.

سفر پاپ بعد از دیدار با آیت‌الله سیستانی که کمتر مقام سیاسی را به حضور می‌پذیرد و اخیراً نیز سیدابراهیم رئیسی موفق به دیدار با او نشد، امروز با عزیمت او از اربیل به بغداد به پایان می‌رسد. سفری که می‌توانست صدا و پیام صلح بین ادیانی آن در اینجا و میان برخی نیروهای افراطیون نیز شنیده شود اما نشد!».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0999ba52-e3f9-47db-b2cc-f0e555ab6b41"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات