728 x 90

روزنامه الحیات: هیأتهای مرگ به دستور خمینی تشکیل شد

قتل عام۳۰هزار زندانی سیاسی در سال۶۷
قتل عام۳۰هزار زندانی سیاسی در سال۶۷

روزنامه الحیات لندن روز پنجشنبه ۱۸بهمن ۹۷ در خبری به‌قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷که توسط هیأتهای مرگ خمینی تدارک دیده شده بود می‌پردازد و می‌نویسد:

اواخر سال گذشته برابر بود با سی‌امین سالگرد قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸، خمینی بعد از پایان جنگ ایران و عراق فتوایی برای اعدام همه اعضای مجاهدین خلق که در زندان بر مواضعشان مصر بودند صادر کرد، وی در همین فتوا فرمان تشکیل کمیته‌هایی را برای انجام این اعدامها صادر کرد، کمیته‌هایی که به «هیئتهای مرگ» تبدیل شد. اغلب اعضای این هیأتها در حال حاضر مناصب کلیدی را در رژیم ولایت فقیه برعهده‌ دارند. نتیجه کار این هیأتها اعدام بیش از ۳۰هزار زندانی سیاسی بود که اکثریت قاطع آنها از اعضای مجاهدین خلق بودند.

 

سازمان عفو بین‌الملل این قتل‌عام را محور اصلی تلاش هایش به مناسب سی‌امین سالگرد این قتل‌عام قرار داد، و به این مناسبت یک گزارش کامل در بیش از ۲۰۰صفحه صادر کرد، همچنین امسال یک گزارش دیگر در رابطه با گورهای جمعی که قربانیان این قتل‌عام در آنها به خاک سپرده شدند و رژیم ایران برای محو نشانه‌های آنها تلاش می‌کند،صادر نمود.

 

وقایع این قتل‌عام بخش مهمی از گزارش مرحوم عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران در سال ۲۰۱۷را به خود اختصاص داد، و ضرورت تعقیب و پیگرد مرتکبان این جنایت به موضوع اصلی بحثهای مجمع عمومی سازمان ملل و شورای حقوق‌بشر تبدیل شد.

 

دو سال پیش در سال ۲۰۱۶ خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور منتخب مقاومت ایران به کارزاری برای محاکمه عاملان این جنایت و تکمیل اطلاعات مربوط به شهدا و جمع‌آوری اطلاعات گورهای جمعی و اعضای هیأتهای مرگ فراخواند. نتیجه این فراخوان کشف گورهای جمعی جدید در مناطق مختلف ایران و مشخص شدن اسامی بیش از هزار شهید جدید در لیست شهدای قتل‌عام بود، همچنین اسامی بسیاری از اعضای هیأتهای مرگ در استانهای مختلف ایران افشا گردید.

 

در یک نقطه‌عطف دیگر نوار صوتی آیت‌الله منتظری جانشین وقت خمینی در رابطه با صورتجلسه دیدار او با اعضای هیأت مرگ در تهران در سال ۱۹۸۸ افشا شد، در این نوار آیت‌الله منتظری به این اعدامها اعتراض کرد و آن‌را «بزرگترین جنایت در تاریخ جمهوری اسلامی »توصیف کرد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b494f92a-723b-475d-aa9b-160b88052333"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات