728 x 90

روزنامه الحیات: سال قیام و اعتراضات در ایران علیه رژیم آخوندی

گاهشمار ماه به ماه در شهرهای مختلف ایران

قیام ایران
قیام ایران

روزنامه الحیات در شماره روز سه‌شنبه ۱۵ژانویه خود، گزارشهای مشروحی از قیامها و اعتراضات سال ۲۰۱۸میلادی در شهرهای مختلف ایران در صفحه اول و یک صفحه کامل دیگر به همراه نمودار‌هایی منتشر کرده است.

 

در مقدمه این گزارش در صفحه اول الحیات به ۹۵۹۶حرکت اعتراضی با معدل روزانه ۲۷اعتراض در این سال اشاره شده و آمده است: این اعتراضات شامل اعتصابها و حرکتهای اعتراضی معلمین و رانندگان کامیون و بازاریان و کشاورزان و کارگران بوده است. همچنین این اعتراضات همراه با وقوع درگیریهایی با نیروهای رژیم در شهرهای کرج و کازرون و خرمشهر و اهواز بود.

 

الحیات با استناد به کتاب «یک سال قیام و اعتراض مردم ایران علیه رژیم» می‌افزاید ویژگی مهم اعتراضات در سالی که گذشت، پیوند اقشار مختلف و قیامها با مقاومت سازمان‌یافته سراسری در ایران و استفاده از فضای مجازی برای همآهنگی و گسترش و اطلاع‌رسانی اعتراضات بود.مقامات رژیم از جمله ولی‌فقیه نظام علی خامنه‌ای بارها به نقش سازمانده و پیشتاز سازمان مجاهدین خلق و کانونهای شورشی در اعتراضات مردمی در ایران اعتراف کرده‌اند.

 

الحیات سپس می‌نویسد:

در کتاب یک سال قیام و اعتراض در ایران آمده است: اعتراضات مردم که با مطالبات صنفی آغاز ‌شد به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود‌ گرفت و به شعارهای سیاسی علیه کل حاکمیت تبدیل ‌شد. قیامها که در دیماه ۹۶(دسامبر ۲۰۱۷) شعله کشید و به‌سرعت سراسری شد، طی ماههای بعد تا کنون نیز استمرار و گسترش پیدا کرده و شعله اعتراضات هیچگاه خاموش نشده است.

 

 

الحیات سپس به گاهشمار ماه به ماه اعتراضات در ایران طی سال گذشته در شهرهای مختلف می‌پردازد و از جمله می‌نویسد:

در ماه ژانویه اعتراضات از شهر مشهد در اعتراض به افزایش قیمتها آغاز شد و سپس سراسر ایران را درنوردید و به ۱۴۲شهر گسترش یافت. این اعتراض به‌سرعت سیاسی شد و در شهرهای دیگر پیش رفت و کل نظام منحوس ولایت فقیه را هدف قرار داد.

در ماه مارس ۴۲۲مورد اعتراض شکل گرفته است. که از مهمترین این اعتراضات تجمع بزرگ کشاورزان و مردم ورزنه، زیار، بن‌رود، اژیه، و در نهایت در اصفهان، در اعتراض به عدم دریافت حق‌آبه و مسدود کردن مسیر آب زاینده رود بوده است.

همچنین بایستی به درگیری مردم اهواز، بندر ماهشهر، شادگان، حمیدیه، شبیشه و شیبان با نیروهای سرکوبگر رژیم در اعتراض به اقدام توهین‌آمیز شبکه۲تلویزیون حکومتی به هموطنان عرب اشاره نمود.

 

از مهمترین اعتراضات در ماه آوریل، قیام مردم کازرون که در اعتراض به طرح تقسیم این شهرستان بالا گرفت و در جریان درگیریهای مردم کازرون با نیروهای سرکوبگر ۴تن به‌ شهادت رسیدند.

در ماه می‌ اعتصاب سراسری کامیون‌داران با ۶۰۳مورد اعتراض در ۲۸۵شهر ایران در صدر جدول اعتراضات قرار گرفت.

الحیات در ادامه می‌افزاید: در ماه ژوئن با دو قیام و حرکت بزرگ اعتراضی مردم ایران در شهرهای تهران و همچنین شهرهای جنوبی کشور در استان خوزستان روبه‌رو بودیم. در تهران بازاریان دست به یک اعتصاب بزرگ و سراسری زدند و به خیابانها آمدند.

از جمله مهمترین اعتراضات در ماه اوت می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد: اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی فولاد اهواز و قیام کسبه و بازاریان شهرک امیرکبیر اصفهان (شاپورجدید)، کرج و شیراز به قطع مکرر برق.

 

 

الحیات بعد از بررسی اعتراضات مردمی در ماههای مختلف می‌نویسد: در دسامبر ۲۰۱۸اعتصاب کارگران گروه ملی فولاد اهواز و کارگران نیشکر هفت‌تپه در شوش ادامه یافت. کشاورزان غرب و شرق اصفهان نیز در اعتراض به عدم دریافت حق‌آبه، دست به چندین تجمع و تحصن و اعتراض زدند.

الحیات سپس برخی از اعتراضات بزرگ و سراسری در اعتراض به ستم و چپاول رژیم آخوندی را به‌ نقل از کتاب سال قیام و اعتراضات مردم ایران مورد بررسی قرار داده است از جمله:

  • اعتصاب رانندگان کامیون و همبستگی داخلی و بین‌المللی با این اعتصاب.
  • تحصن و اعتصاب معلمین
  • اعتصاب بازار در اعتراض به رکود حاکم بر بازار و نوسان بی‌سابقه نرخ ارز با شعارهای مرگ بر خامنه‌ای
  • و اعتراضات گسترده کشاورزان

 

 

الحیات در گزارش دیگری که در صفحه ۵آن درج شده به‌ نقل از کتاب « سال قیام و اعتراض در ایران» می‌نویسد:

از قیام دسامبر سال ۲۰۱۷تا کنون آتش تظاهرات و اعتراضات در شهرهای ایران خاموشی نیافته و تا پیروزی نهایی ادامه خواهد یافت. خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت ایران در پیام خود خاطرنشان نمود: «قیام اقشار مختلف مردم دوشادوش کانونهای شورشی تا پیروزی نهایی ادامه خواهد یافت».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/2437b4f8-9a54-49f6-87e5-42985615ee82"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات