728 x 90

روز و روزگار پرستاران ایران در روز پرستار

پرستاران ایران در روز پرستار
پرستاران ایران در روز پرستار

روزی برای پرستاران

۱۲ماه می‌زادروز «فلورانس نایتینگل» پرستار فداکار انگلیسی و بنیان‌گزار حرفهٔ پرستاری مدرن، جهت قدردانی از پرستاران جهان به‌عنوان «روز پرستار» شناخته شده‌است.

تهاجم سراسری و مرگ‌بار ویروس کرونا و تلاش شبانه‌روزی پرستاران و کادر پزشکی روز پرستار امسال را ویژگی خاصی بخشید؛ به‌نحوی که در اقصی نقاط جهان قدردانی بی‌شائبهٔ مردم از پرستاران را برانگیخته است.

اما پرستاران زحمتکش و فداکار در میهن آخوند زدهٔ ما امسال با وجود تلاش و فداکاری بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیری در کمک به مبتلایان کرونا از وضعیتی به‌مراتب سخت‌تر از گذشته برخوردارند.

آنها هم‌چنان از کمبود امکانات، تبعیض، فشار کار، خستگی، فریبکاری، دروغ و پنهان‌کاری فریادشان بلند است. حتی ماسکی که به‌صورت می‌زنند چندان مناسب نیست و موجب بالا رفتن دی اکسید کربن و در نتیجه سرگیجه و تهوع می‌شود. بسیاری از آنها در اثر کمبود امکانات مبتلا شده و شماری نیز جان باخته‌اند.

پرستاری شغلی سخت و جان‌فرسا

سایت خبرآنلاین در توصیف شرایط سخت کار پرستاران و جان‌فرسا بودن وضعیت کاری آنها و هم‌چنین در رابطه با آمار کادر درمانی که جان خود را از دست داده‌اند می‌نویسد:

«پرستاری شغلی سخت و جان‌فرساست. ساعت‌های طولانی شیفت و سرپا ایستادن، مراقبت از جان افراد و رسیدگی به آنها و شاهد همیشگی مرگ و زندگی، سلامت و بیمار بودن، کار هر کسی نیست اما بحران ماه‌های اخیر، سختی‌های شغل پرستاری را هر چه که بود، چندین برابر کرد و باری سخت‌تر از قبل روی دوش کادر درمان گذاشت. بر اساس آمارهای منتشر شده تا امروز بیش از ۲۲۸۶ نفر از کادر درمان به ویروس کرونا آلوده شده و ۱۲۲ نفر از آنان جان خود را از دست داده‌اند».(خبرآنلاین. ۱۸ اردیبهشت ۹۹)

علاوه بر کمبود امکانات و الزامات درمانی مکفی و فشار و زورگویی به پرستارانی که در این ایام مثل شمع بر بالین بیماران ذوب می‌شوند، بهره کشی رژیم از پرستاران و شیوهٔ شیادانهٔ استخدام آنها از جنایت‌های ناگفته ولایت کرونا نسبت به این قشر زحمتکش است.

وعدهٔ پوشالی استخدام پرستاران

روحانی این آخوند شیاد و جنایتکار در فروردین‌ماه امسال مدعی بود «با آماده کردن ۱۰هزار پرستار جدید این مسأله را هم حل کردیم امروز شرایط به‌گونه‌یی هست که می‌توانند پرستاران ما طبق معمول در بیمارستانها فعالیت خودشان را ادامه بدهند». وی به‌رغم این‌که از حل مشکل پرستاران و تختهای خالی بیمارستانها داد سخن می‌داد، کماکان جهت فرار از الزامات استخدامی رسمی از قبیل بیمه و بازنشستگی به شیوه‌های ریاکارانه در استخدام پرستاران طفره می‌رود.

در یک نمونه وزارت بهداشت رژیم که در بحبوحه‌ٔ بحران کرونا در رشت با دادن وعده استخدام به ۶۰۰نفر از پرستاران آنها را به خدمت گرفته بود، بعد از گذشت دو سه ماه با خلف وعده اطلاع داده که نمی‌تواند آنان را استخدام کند!

روزنامهٔ حکومتی شرق (۲۳ اردیبهشت ۹۹) با بیان این‌که «نشان دادن درهای باغ سبز، پشت سر‌هم‌کردن القاب پرطمطراق مثل مدافعان سلامت، سربازان خط مقدم سلامت و فرشته‌های روی زمین دیگر به پایان رسید» به ناگزیر به گوشه‌یی از این شیادی را برملا کرد:

«واقعیت دوباره دارد چهره‌اش را نشان می‌دهد. پرستارانی که در روزهای سخت ایران، بدون هیچ چشمداشتی، با حقوق‌های عقب‌افتاده و زندگی‌های سخت در بیمارستانها ایستادند و دوستانشان را از دست دادند، حالا فهمیده‌اند قول‌ها و وعده‌هایی که به آنها داده بودند عملیاتی نمی‌شود. پرستارانی که در دوره کرونا به خدمت گرفته شده بودند، با این وعده بزرگ که شما را استخدام می‌کنیم، در نهایت مجبور شدند پای قراردادی را امضا کنند که اتمامش خردادماه است»

این رسانهٔ حکومتی ضمن اشاره به «تجمعات اعتراضی از سوی پرستاران در استانهایی هم‌چون گیلان» در ادامه نوشت:

«با وجودی که به آنها قول استخدام شرکتی داده شده بود و اصلاً فراخوان دانشگاه جذب شرکتی بود.. . . هفته گذشته به آنها اطلاع داده شد که نمی‌توانیم شما را جذب شرکتی کنیم، بلکه به‌صورت ۸۹ روزه قرارداد می‌بندیم که پایانش خردادماه است».

همواره آمادهٔ کمک و یاری به هموطنان

پرستاران میهن ما با وجود شرایط سخت و ضدانسانی ناشی از حاکمیت آخوندی اما همواره آماده کمک و یاری به سایر هموطنان خود ـ‌که اکنون در چنگال کرونا گرفتار آمده‌اند ـ بوده و از هیچ‌گونه فداکاری دریغ نکرده‌اند. این قشر فداکار و زحمتکش در عین‌حال در هر فرصتی که پیش آید دست از اعتراض بر علیه رژیم بر نمی‌دارند. آنها خوب می‌دانند که چاره اصلی مشکلات‌شان برچیدن بساط این حاکمیت ضدمردمی است.

باشد که در ایران آزاد فردا آن‌گونه که شایسته است، جایگاه حقیقی خود را بازیابند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/af0ac19a-a68b-44ca-987a-76a0c31336ec"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات