728 x 90

روحانی؛ «بن‌بست خودساخته»

سخن روز
سخن روز

آخوند روحانی دوشنبه ۲۴آذر در نشست خبری با خبرنگاران حکومتی و خارجی شرکت کرد. رئیس‌جمهور ارتجاع در این نشست خبری که حدود ۲ساعت به درازا کشید، به موضوعات مختلف پرداخت. اما نگاهی کلی به تمامیت این نشست خبری، وضعیت به‌غایت بحرانی نظام را به گویاترین صورت به نمایش می‌گذارد.

نمایشی از بن‌بست، شقه و وقاحت!

پیش از هر چیز در این نشست خبری «بحران درونی» نظام و اوج شقه و شکاف در بستر جنگ گرگها به نمایش گذاشته شد. تا جایی که خبرنگار حکومتی برنا، در حالی که بسیجی‌ها و مهره‌های نظام را «مردم» می‌نامید، از آخوند روحانی پرسید: «مردم انتظار آرامش و تعامل قوای مختلف با هم را دارند. چیزی که نه تنها شاهدش نیستیم، بلکه شاهد تقابل شدید بین قوا هستیم تا جایی که به شخص شما و سایرین توهین می‌شود. آیا طی این سال‌ها این حجم از تقابل قوا با هم سابقه داشته که حتی برای عدم اجرای یک مصوبه مجلس، برای شما زندان هم در نظر گرفته‌اند؟».

روحانی هم که کاملاً به وضعیت بحرانی رژیم اشراف دارد، اما به‌علت شدت بحران درونی نظام، نه تنها تلاش نکرد حتی در برابر دوربین‌ها، شدت جنگ گرگها را پرده‌پوشی کند، بلکه پرده‌ها را بیشتر کنار زد و با حمله به مجلس، قضاییه و سپاه پاسداران گفت: «مگر قوه قضاییه ما بی‌اشکال هست؟ مگر قوهٔ ‌مقننه ما بی‌اشکال است؟ مگر نیروهای مسلح ما بی‌اشکال هستند؟ چرا فقط به دولت حمله می‌شود؟ اگر کسی به دولت توهین و فحاشی کند و تهمت بزند تشویق هم می‌شود»؛ و در حالی که ساعاتی قبل آخوند ابراهیم رئیسی، سردژخیم قضاییه رژیم با حمله به روحانی گفته بود: در نظام تنها «یک صدا وجود دارد، آن هم صدای (خامنه‌ای) است و همه هم پایبند به همین صدا هستند» (۲۴ آذر)، روحانی به‌صورت تلویحی پدیدهٔ «هم‌صدایی» در نظام را به سخره گرفت و گفت: در نظام «آیا کسی جرأت می‌کند به قوه قضاییه توهین کند؟ به نیروهای مسلح توهین کند؟ اما اگر به دولت فحاشی کنند مقام بالاتر هم پیدا می‌کنند و محبوب‌تر هم می‌شود!».

هم‌چنین وقتی روحانی از سوی خبرنگاران رسانه‌های باند رقیب زیر ضرب قرار گرفت که «شما اول مرداد بر کنترل گرانی‌ها تأکید کردید، اما مردم شاهد گرانی‌های شدید هستند. چرا بعد از ۶ماه (وعده) شما باز هم‌چنین وضعیتی هست؟» (خبرنگار صدا و سیمای رژیم)؛

تقصیر را به گردن تحریم‌ها انداخت و با اشاره به باند رقیب، مقصر دیگر را هم «عده‌یی بدخواه درون نظام» معرفی کرد که «با آمریکا هم صدا هستند».

نمودی دیگر از بن‌بست

وجه دیگری از وضعیت بحرانی نظام ولایت که در نشست خبری روحانی بازتاب یافت، خفگی اقتصادی بود. رئیس‌جمهور ارتجاع در پاسخ به سؤالی که «برای مذاکره با آمریکا چه پیش شرطی می‌گذارید»، با تأکید بر این‌که رژیم هیچ پیش‌شرطی برای آمریکا نمی‌گذارد، به موضع ضعف مفرط رژیم در تعادل‌قوا و بن‌بستی که در آن گرفتار است اعتراف کرد و گفت: «معنی پیش‌شرط این است که ۵سال دیگر این تحریم (علیه نظام) ادامه پیدا کند. بنابراین پیش‌شرط معنی ندارد!».

خبرنگار آمریکایی هم از روحانی پرسید: «با توجه به این‌که بایدن اعلام کرده حاضر است به برجام برگردد، البته توافقی جدید که برنامهٔ موشکی و دخالت منطقه‌یی رژیم را هم در بر بگیرد و اروپا هم از این ایده حمایت کرده، نظر شما چیست؟»، روحانی به‌طرز مسخره‌ای مدعی شد «من نشنیدم که آقای بایدن بگوید اگر می‌خواهیم به برجام برگردیم باید توافقی قوی‌تر بشود! این‌که حرف ترامپ است!».

چنین ادعای خنده‌داری در شرایطی است که خبرگزاریها و رسانه‌های بین‌المللی و حتی رسانه‌های خود رژیم به‌صورت گسترده مصاحبهٔ بایدن با نیویورک تایمز و تلویزیون سی.ان.ان را بازتاب دادند که تأکید کرد: «همراه با متحدان خود وارد مذاکره خواهیم شد تا توافقی حاصل شود که گسترش محدودیت‌های هسته‌یی رژیم ایران را شامل شده و برنامهٔ موشکی آن را هم در بر گیرد». (نیویورک تایمز-اول دسامبر۲۰۲۰).

واقعیت این است که بن‌بست نظام و دوراهی مرگ «مذاکره» یا «مقابله» با جامعهٔ جهانی و اجبار به تن‌دادن به پیامدهای مرگبار هر کدام از دو مسیر، این‌گونه سران نظام را به هذیان‌گویی انداخته است و پیشاپیش رویاهای روحانی و خامنه‌ای را برای استفاده از «فرصت» به سراب تبدیل کرده؛ تا جایی که درون نظام هم به این وضعیت اعتراف می‌کنند؛ یکی می‌گوید: «با وجود ذوق‌زدگی دولت (به‌خاطر آمدن بایدن) غرب آب پاکی را بر دستان آنها ریخت و بایدن خواهان فشار تحریمی بر ایران جهت محدودسازی موشکی شد» (روزنامهٔ حکومتی رسالت-۲۴ آذر)؛ و آن یکی هم مواضع روحانی در نشست خبری را با زیر تیتر «بن‌بست خودساخته» برجسته می‌کند و می‌نویسد: «شکست فاحش دولت در رفع تحریم‌ها روحانی و ظریف را در جایگاه نازلی برای طرح دوبارهٔ ادعاهایی نظیر خاتمهٔ تحریم‌های آمریکا و میز مذاکره قرار داده است» (روزنامهٔ حکومتی وطن امروز-۲۵ آذر)؛ و دیگری هم از دست رفتن اهرم‌های استراتژیک رژیم بر اثر زهرخوری قبلی را یادآوری می‌کند و می‌گوید: با برجام «تأسیسات هسته‌یی نظام بر باد رفت. هزاران سانترفیوژ از مدار خارج شد، رآکتور آب سنگین اراک با سیمان مسدود شد، ۱۱تن اورانیوم غنی‌شده از دست رفت، نطنز و فردو از دور خارج شد» (شریعتمداری، گردانندهٔ کیهان خامنه‌ای-۲۵ آذر).

آری، نشست خبری آخوند روحانی، یکبار دیگر، هم عمق تشتت و درهم ریختگی نظام را به تصویر کشید، هم بن‌بست رژیم برای باز کردن طناب تحریم‌ها از گردن نظام را علنی کرد.

این وضعیت نظامی است که در دوران فاز پایانی، تمامی ذخایر استراتژیکش به پایان رسیده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dc0f19a1-a21f-4ee4-8e7f-1dd743154a9d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات