728 x 90

رئیسی منتظر طوفانهای سهمگین باشد - مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز دوشنبه ۲۴آبان هر یک به نوعی وحشت نظام از قیام آبان را به نمایش گذاشته‌اند. در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه از جمله جوان، سوزوگداز از پیامدهای قیام آبان و زوزه‌های تکراری علیه مجاهدین حرف اول است. در روزنامه‌های باند مغلوب از جمله جمهوری اسلامی آخوند نوروزی عضو کمیسیون قضایی مجلس ارتجاع را مورد حمله قرار داده‌اند چرا که خود را یکی از شلیک کنندگان به تظاهر کنندگان قیام آبان معرفی کرده و بعد گفته شوخی کردم. روزنامه جمهوری اسلامی در وحشت از فضای اجتماعی و مطالبه مردمی به آخوند نوروزی گوشزد کرده‌اند: «شوخی آن هم قشنگ نیست بماند که قبیح هم هست... در آن ماجرا، "دِمای مسلمین" - ولو به فرمایش شما، بانک آتش زده باشند - بر زمین ریخته شده است. قطعاً باید بدان رسیدگی شود».

روزنامه همدلی هم در همین راستا خطاب به آخوند نوروزی نوشته است «مهم‌ترین موضوعی که در کانون توجه مردم بود اعلام آمار تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان ۹۸ بود».

روزنامه‌های حکومتی از تمامی باندهای غالب و مغلوب مضمون مشترکشان هشدار نسبت به انفجار بشکهٔ باروت خشم مردم در اثر فشارهای اقتصادی است.

رئیسی منتظر طوفانهای سهمگین باشد

مردم‌سالاری زیر عنوان «کارنامه ۱۰۰ روزهٔ رئیسی، بی‌تاثیر» نوشته است: «جز حضور مسئولان در پمپ بنزین، داروخانه و میادین میوه و تره بار، راه‌حلی ارائه نداده و سیاست‌ورزی خاصی در این بخش مشاهده نمی‌شود. هیچ بهبودی در وضعیت کشور دیده نمی‌شود. دولت رئیسی اگر نتواند در ماههای آینده روی نقاط بحرانی مثل برجام، بودجه، تورم و... تمرکز کرده و آنها را رفع کند، به‌نظر می‌رسد باید منتظر طوفانهای سهمگین هم باشد».

«روان شکنندهٔ جامعه را جدی بگیریم» عنوان سرمقاله روزنامهٔ ابتکار از باند مغلوب که متحد آخوند رئیسی هم شده نوشته است: «کاهش قدرت خرید طبقه متوسط و رفتن اش به سمت طبقه زیرین، تبعات جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت». در ادامه هم تأکید کرده: «به‌رغم هشدارهایی که بارها کارشناسان در این خصوص دادند، وضعیت روزبه‌روز بدتر شده و با ادامه یافتن این روند به مرحله بحران اجتماعی و اقتصادی و... نزدیک‌تر خواهیم شد».

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای هم نتوانسته‌اند این فضای انفجاری را لاپوشانی کنند. رسالت از باند مؤتلفه در مطلبی در مورد «تازه‌ترین نشست شورای اجتماعی کشور واکاوی شد» با اشاره به دروع درمانیهای حکومتی نوشته است: «چرا باید گزارش عملکرد نهادهای مختلف حاکی از موفقیت در عمل به تکالیف قانونی باشد اما وضعیت جامعه چیز دیگری را که رئیس‌جمهور آن را «نگران‌کننده» توصیف کرده است، نشان دهد؟»
سایر مطالب روزنامه‌های حکومتی در عرصه‌های اقتصادی اجتماعی و روابط بین‌الملل رژیم موضوع جنگ باندهای حاکم هستند. در روزنامه‌های باند مغلوب در دعوا بر سر هم موضوع، النهایه آدرس برون‌رفت نظام را در رفتن پای میز مذاکره و تسلیم به شروط طرف مقابل داده‌اند.

سردرگمی یا بن‌بست؟

«احمدی‌نژاد را محاکمه کنید تا اتفاق‌های تلخ تکرار نشود» عنوان مطلبی از در آرمان که در آن مهدی آیتی عضو پیشین مجلس ارتجاع در مورد تیم وزارت‌خارجه رئیسی نوشته است: «چهره‌های معروف مجلس دولت عملاً نمی‌توانند به زبان فارس و از روی متن مسائل را مطرح کنند. هر روز نیز شاهد هستیم که یک مقام ایرانی در خارج از کشور با اشتباهات فراوان به زبان

انگلیسی و عربی صحبت می‌کند. این نشان می‌دهد که به کوچک‌ترین توانایی‌های حوزه خود نیز تسلط ندارند و با حوزه مدیریت کشور تا حدودی غریبه هستند». در ادامه هم افزوده: «استفاده از چنین افرادی مشخصاً نمی‌تواند منتج به نتایج خوب شود و جز حرف‌های پوپولیستی حاصلی ندارد. با وعده نمی‌توان گرانی، فساد، بیکاری و مشکلات مردم را حل کرد. تازه در این شرایط متوجه می‌شوند که حکمرانی بلد نیستند و نمی‌توانند کشور را مدیریت کنند و در نتیجه دولت متوسل به افراد بی‌تجربه می‌شود. باید پرسیده شود که آیا نطق‌های احساسی مجلس امروز توانسته یک گره از مشکلات مردم باز کند؟».

ستاره صبح هم در مطلبی به‌نقل محبعلی مهرهٔ سابق وزارت‌خارجه رژیم وضعیت بن‌بست نظام و فشل بودن مهره‌های رئیسی را اذعان کرده و نوشته است: «رسیدن به توافق ساده نیست، به‌خصوص این‌که تیم مذاکره‌کننده فعلی ایران علاوه بر این‌که از مخالفان برجام بودند، از نظر حرفه‌یی هم به سطح تیم قبلی نمی‌رسند و اگر بخواهند مسائل جدیدی را در روند مذاکرات مطرح کنند، ممکن است اصلاً کل برجام کنار گذاشته شود و یک مذاکرات پیرامون توافق جدید صورت بگیرد و این وضعیت را بسیار سخت و پیچیده می‌کند و حتی ممکن است توافق انجام نشود».

«اقتصاد بیمار ایران چشم‌انتظار رفع تحریم‌ها» عنوان مطلبی در جهان صنعت است که با اشاره به بحرانهای گریبانگیر نظام در عرصه‌های داخلی، منطقه‌یی و بین‌المللی نوشته است: «شرایط کشور هم در حوزه سیاسی و هم در زمینه چالشهای فزاینده و کمرشکن اقتصادی، وضعیتی را رقم زده که (نظام) مجبور است برای باز کردن بند از دست و پای خود و با بهبود فضای اقتصادی از وضعیت شکننده‌ای که در آن گرفتار شده، خارج شود و ورق بازی را به‌سرعت به نفع خود برگرداند. مسأله برجام یکی از مهم‌ترین چالشهایی است که بازیگران منطقه‌یی و حتی بین‌المللی با اتکا بر آن فشار را بر (نظام) بیشتر و بیشتر کرده‌اند». در ادامه هم به بن‌بست اقتصادی و بی‌اعتنایی مردم به توجیهات و تبلیغات نظام اذعان کرده و افزوده است: «سیاست‌های نادرستی که معمولاً به‌نام مقابله با تحریم‌ها اتخاذ شده‌اند، نتیجه عکس داشته و به کورتر شدن گره اقتصاد منجر شده‌اند. دغدغه مردم در این حوزه نه محصول القای رسانه‌یی و تأکید سیاستمداران بلکه نتیجه تجارب پیشین و آگاهی از شرایط فعلی است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4363c763-192a-4c73-8121-00183927db75"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات