728 x 90

رئیسی زیر ذره‌بین ارگانهای حقوق بشری

آخوند جلاد ابراهیم رئیسی
آخوند جلاد ابراهیم رئیسی

از انتصاب رئیسی جلاد ۶۷ به ریاست‌جمهوری یک سال گذشت.

آخوند جلاد ـ آخرین تیر ترکش خامنه‌ای ـ با هدف افزایش سرکوب و مهار قیام به میدان آمد اما به موازات گسترش دستگیری و اعدام در شهرهای مختلف، خیزش اقشار مختلف مردم و خروش جوانان در کف خیابان افزایش یافت

روزنامه همدلی ۹شهریور ۱۴۰۱در مطلبی با عنوان «از سخنان رئیس‌جمهور تا کف خیابان» نوشت: «آنچه در کف خیابان می‌گذرد از زمین تا آسمان فرق می‌کند».

سایت خبرگزاری فرانسه۱۱ مرداد۱۴۰۱ به نقش رئیسی در «خفه کردن صداهای منتقد در ایران» نوشت: «ایران در تنگنای سرکوب شدیدی است که همه بخش‌های جامعه از فعالان کارگری تا مبارزه بر علیه حجاب اجباری برای زنان و اقلیت‌های مذهبی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اعدامها در مقیاسی که برای سالیان دیده نشده بود، جریان دارد. این سرکوب یک سال پس از حکومت ابراهیم رئیسی اتفاق می‌افتد».

 

دستاورد یکسالهٔ رئیسی جلاد

شتاب ماشین سرکوب و افزایش اعدامها در حالی است که کوس رسوایی ادعای بهبود وضعیت اقتصادی در نشست خبری ۷شهریور ۱۴۰۱رئیسی جلاد، در رسانه‌های حکومتی هم به صدا درآمد.

روزنامه حکومتی ستاره صبح در شماره ۸شهریور ۱۴۰۱ در مطلبی با عنوان، «مردم از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد راضی نیستند» ضمن اشاره به خشم و خروش سراسری در شرایط انفجاری جامعه، نوشت: «مردم از عملکرد یکساله دولت خصوصاً در مسائل اقتصادی رضایت ندارند. کارنامه دولت موفقیت‌آمیز نبوده و این موضوع باعث اعتراض مردم در شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها شده است».

عفو بین‌الملل در گزارشی از نارضایتی مردم نوشت: «در ماه‌های اخیر، مردم ایران در اعتراض به ناامنی غذایی، بیکاری و تورم بالا و هم‌چنین فساد دولتی و سرکوب سیاسی به خیابان‌ها آمدند. در استانهای خوزستان و چهارمحال و بختیاری در جنوب غرب کشور، مقامات ایرانی به طرز وحشیانه‌ای اعتراضات را سرکوب کردند. معترضان و عابران، از جمله کودکان، دچار جراحات ناشی از شلیک گلوله ساچمه‌ای شدند که به منزله شکنجه است، جامعه جهانی باید به چرخه مداوم خون‌ریزی اعتراضی مقامات ایرانی رسیدگی کند» (توئیترعفو بین‌الملل ـ۲۷ مرداد۱۴۰۱).

روزنامه حکومتی آرمان در شماره ۱۲شهریور با اشاره به شکست رئیسی و شرایطی که موجب گسترش عصیان مردم می‌شود نوشت:

«اگر در جامعه‌یی هر چیزی در سر جای خود قرار نداشته باشد به‌صورت طبیعی مردم آن جامعه عصبی می‌شوند فقر با گران کردن کالاهای مورد نیاز مردم ریشه‌کن نمی‌شود. فقر زمانی از بین می‌رود که مردم درآمدی متناسب با تورم موجود در جامعه داشته باشند.»

 

هزینه بقای‌ خامنه‌ای، روزانه حداقل یک اعدام

عفو بین‌الملل در واکنش به شتاب اعدام زندانیان در دوره رئیسی جلاد نوشت: «ایران با تأیید دولت، با سرعت وحشتناکی اعدام‌هایی را در مقیاس دسته‌جمعی انجام می‌دهد که به منزله ”حمله شنیع“ به حق حیات است... ۲۵۱ اعدام در سال جاری تا پایان ژوئن تأیید شده است، هر چند ممکن است تعداد واقعی حتی بیشتر از این باشد».

”دیانا الطحاوی“، معاون مدیر منطقه‌یی سازمان عفو ​​بین‌الملل گفت:“ در۶ ماهه اول سال۲۰۲۲، مقامات ایرانی به‌طور متوسط ​​حداقل یک نفر را در روز اعدام کرده‌اند، دستگاه دولتی در حال انجام کشتار در مقیاس دسته‌جمعی در سراسر کشور در یک تعدی نفرت‌انگیز به حق حیات هستند». (خبرگزاری فرانسه ـ ۵ مرداد۱۴۰۱)

این در حالی است که با شکست استراتژی خامنه‌ای در گماردن رئیسی، هر اعدام یک گام نظام ولایت را به پایانش نزدیک می‌کند.

افزایش سرکوب و اعدام ـ کارنامه سیاه رئیسی

افزایش سرکوب و اعدام ـ کارنامه سیاه رئیسی

 

گزارش دبیرکل ملل متحد، در مورد مهلت پایانی برای حکم اعدام

دبیرکل سازمان ملل "آنتی‌نیو گوترز" درباره مهلت پایانی اعدامها و...؛ گزارش خود به هفتاد و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را بر اساس درخواست قطعنامه ۱۸۳/۷۵ گزارش و منتشر نمود.

در این گزارش "شرایط بازداشت برای افراد محکوم به اعدام، اجرای مجازات اعدام برای اتباع خارجی، اعمال نامتناسب و تبعیض‌آمیز آن برای زنان، تأثیر نامتناسب آن بر افراد فقیر و آسیب‌پذیر اقتصادی، استفاده تبعیض‌آمیز از آن در رابطه با افرادی که از حقوق‌بشر خود استفاده می‌کنند، تشریح شده است" (سایت سازمان ملل ـ ۹شهریور۱۴۰۱).

 

الف ـ تعداد اعدامها و کشورهای اجرا کننده اعدام

دبیرکل و دارندگان مأموریت گزارشگری ویژه در شورای حقوق‌بشر بر نگرانی خود نسبت به اعدامها در رژیم ایران تأکید کرده‌اند. حداقل ۳۳۳ اعدام در سال۲۰۲۱ در این کشور انجام شده است که شامل حداقل ۱۷زن می‌شود، در مقایسه با ۲۶۷مورد در سال۲۰۲۰ رژیم ایران هم‌چنان مسئول ۶۰درصد اعدام‌های شناخته شده در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.

حداقل سه نوجوان در میان اعدام‌شدگان در سال۲۰۲۱ بودند که ۳۸درصد این موارد محسوب می‌شدند. گزارشها حاکی از آن است که در سه ماهه اول سال۲۰۲۲، تعداد اعدامها هم‌چنان رو به افزایش بوده است.

 

ب ـ ممنوعیت استفاده از مجازات اعدام برای کودکان

مجمع عمومی در قطعنامه ۱۸۳/۷۵ از کشورها خواست استفاده از مجازات اعدام را گام‌به‌گام محدود کنند و آن را برای جرائمی که توسط افراد زیر ۱۸سال مرتکب شده یا کسانی که سن بالای ۱۸سال آنها در زمان ارتکاب جرم را نمی‌توان به‌دقت تعیین کرد، اعمال نکنند. که این امر طبق ماده ۶ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و ماده ۳۷ (a) کنوانسیون حقوق کودک مقرر شده است.

در بازه زمانی این گزارش، گزارش‌شده است که مجرمان نوجوان در ایران به اعدام محکوم شدند و یا در صف اعدام باقی ماندند.

 

ج ـ استفاده نامتناسب از مجازات اعدام در رابطه با افراد فقیر و آسیب‌پذیر اقتصادی، اتباع خارجی، ...

گزارشگران ویژه هم‌چنین از مقامات خواستند تا به سوء‌استفاده سیستماتیک خود از روند قضایی برای اعمال بازداشت خودسرانه و احکام اعدام علیه مدافعان حقوق‌بشر، روزنامه‌نگاران و سایر افرادی که مخالفت خود با دولت را از طریق اعمال آزادانه حقوق‌بشر خود ابراز می‌کنند، پایان دهند.

در گزارش دبیرکل آمده است: «اتهاماتی که حکم اعدام به همراه دارد علیه معترضان در جمهوری اسلامی ایران صادر شده است و از دولت خواست یک مهلت پایانی برای آن اعلام کند.»

 

۲۵۱ اعدام در شش ماههٔ اول سال۲۰۲۲

جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در امور ایران، در آخرین گزارش خود اعلام کرد: «رقم اعدامها در ایران طی شش ماه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲برابر شده است. در شش ماه اول سال جاری میلادی دست‌کم ۲۵۱نفر از جمله۶ زن اعدام شدندکه از این تعداد تنها در ماه مه امسال ۵۵نفر به‌دار آویخته شدند».

«در این گزارش هم‌چنین به افزایش اعمال شکنجه و رفتارهای خشونت‌آمیز توسط مأموران دولتی، توسل نیروهای امنیتی به رفتارهای مغایر با قوانین بین‌المللی حین بازداشت شهروندان، استفاده بیش از حد از زور برای سرکوب اعتراضات، نقض آزادی بیان، و بازداشت شدگان از مراقبت‌های پزشکی اشاره شده است» (سایت سازمان ملل، ۱شهریور ۱۴۰۱).

 

افزایش سرکوب و اعدام اقلیت‌های قومی

گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران از «عدم تناسب» مجازات اعدام در میان اقلیت‌های قومی در ایران نیز ابراز نگرانی کرده است. بر اساس گزارش جاوید رحمان، تقریباً ۲۵درصد اعدام‌شدگان در شش ماه اول سال جاری میلادی بلوچ بوده‌اند و در همین دوره بیش از ۲۵شهروند کُرد نیز اعدام شده‌اند (دویچه وله ـ۲شهریور۱۴۰۱).

 

خامنه‌ای و شکست پروژهٔ رئیسی جلاد

روزنامه ایندیپندنت فارسی، اول تیر۱۴۰۱ در مقاله‌یی با عنوان «نگرانی دوباره خامنه‌ای از ناامیدی گسترده مردم از جمهوری اسلامی» نوشت: «علی خامنه‌ای برای کنترل و حل و فصل مشکلات اقتصادی تصمیم گرفت دولت «جوان انقلابی» را در ایران بر سر کار بیاورد که برای مقابله با تغییر و تحولات اجتماعی و سیاسی است. این دولت «جوان انقلابی» در ماه‌های گذشته به اندازه‌ای ضعیف و ناکارآمد عمل کرده است که با انتقاد قابل توجه حتی حامیان دولت و روحانیان در ایران مواجه شده است».

مشکل خامنه‌ای فرتوت این است که پس از یک سال از آوردن رئیسی و افزایش قابل توجه سرکوب و اعدام‌ها، نه‌تنها خیزش و اعتراضات مردم فروکش نکرد بلکه؛ اعتراضهای سراسری، قیامها با پشتوانه عملیات اختناق‌شکن کانون‌های شورشی نسبت به‌سالهای گذشته، افزایش یافته است.

کارنامه سرکوب و ارعاب بیشتر با ابراهیم رئیسی جلاد۶۷، در برابر افزایش اعتراضات مردم، همان باتلاقی است که با شکست استراتژی خامنه‌ای تمامیت نظام را در خود فرو می‌برد.

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f44f78fe-f0b9-48f8-9a57-f1db6e2c3787"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات