728 x 90

رئیس‌جمهور فرانسه: احزاب لبنانی مرتکب خیانت جمعی شده‌اند

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه
امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه روز شنبه ۵مهرماه۹۹ در پی شکست روند تشکیل کابینه جدید توسط مصطفی ادیب در لبنان اعلام کرد که احزاب سیاسی لبنان مرتکب خیانت جمعی شده‌اند.

مصطفی ادیب نخست‌وزیر جدید مأمور تشکیل کابینه، امروز شنبه انصراف خود از تشکیل کابینه را اعلام کرد. این امر می‌تواند کشور را وارد مرحله تازه‌یی از تنش سیاسی کند.

مصطفی ادیب در سخنان خود درباره اعلام انصرافش از تشکیل کابینه گفت: «نظر به دل مشغولی من نسبت به وحدت ملی و ابعاد قانون اساسی آن و حیثیت و اعتبار خود، از پیگیری مأموریت تشکیل کابینه پوزش می‌خواهم. بر من روشن شده که توافق سیاسی دیگر وجود ندارد. امیدوارم کسی که پس از من برای این مأموریت دشوار برگزیده می‌شود و کسانی که او را بر می‌گزینند، در رویارویی با خطرات تهدید کننده کشور، ملت و اقتصاد ما توفیق کامل یابند».

به گزارش العربیه، سمیر جعجع رئیس حزب «نیروهای لبنان» در این خصوص گفت: «انصراف نخست‌وزیر معرفی شده، بار دیگر این حقیقت را روشن نمود که نمی‌توان به شکلی عملی در مورد نجات کشور اندیشید مگر با برپایی کابینه مستقل. معرفی وزراء از سوی گروه‌های حاکمیت کنونی، ناکارآمدی خود را ثابت کرده و کشور را دچار وضعیت کنونی ساخته است».

وی افزود: «از این به بعد تنها با توجه به اموری که ادیب به‌خاطر آنها اعلام انصراف کرد می‌توان در مورد تشکیل هر گونه کابینه‌ای اندیشید. درودهای صمیمانه به آقای ادیب می‌فرستم اگر چه ما او را معرفی نکرده بودیم زیرا نخستین مقام مسئول لبنانی است که وقتی در می‌یابد امکان عملی کردن نقطه نظراتش وجود ندارد، استعفا می‌دهد».

از سوی دیگر، سعد الحریری نخست‌وزیر پیشین تأکید کرد: «بار دیگر سیاسیون لبنان الگوی عریانی از ناکارآمدی در مدیریت امور و تأمین منافع ملی را به دوستان ما در جهان نشان دادند».

او افزود: «مردم لبنان استعفای امروز مصطفی ادیب نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه را به حساب اشکال تراشانی می‌گذارند که دیگر نیازی به نام بردن از آنها نیست و ماهیت‌شان برای همه در داخل و خارج کشور، روشن شده است».

حریری گفت: «ما به آنهایی که امروز از زمین خوردن ابتکارعمل امانوئل ماکرون ابراز شادمانی می‌کنند، می‌گوییم که به‌زودی برای از دست دادن شریف‌ترین دوستان و برباد دادن فرصتی استثنایی انگشت حسرت به دندان خواهید گزید زیرا متوقف ساختن فروپاشی اقتصادی و قرار دادن کشور در ریل اصلاحات لازم، به‌غایت دشوار خواهد بود».

از سوی دیگر، نجیب میقاتی، فواد سنیوره و تمام سلام نخست وزیران پیشین لبنان مراتب تأسف خود را به‌خاطر از دست رفتن فرصت داده شده به لبنان، اعلام کردند.

آنها در بیانیه مشترکی که در رسانه‌های لبنان انعکاس یافت «حمایت خود از اعلام انصراف ادیب از انجام مأموریتی که در عمل ساقط شده بود» را اعلام کرده و ابراز امیدواری کردند: «همه طرفها به ضرورتها و نیازهای ملی توجه داشته و خطرات ناشی از بروز شکاف و فروپاشی در غیاب کابینه توانا و مؤثر و غیرحزبی را دریابند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d1d59a3e-68c6-410f-be5c-d6b45adb6fb2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات